Kiedy tramwaj?
7 listopada 2008
To bardzo trudne pytanie, bo każdy odpowiada co innego. Na niedawnym spotkaniu w białołęckim ratuszu przedstawiciel Zarządu Transportu Miejskiego mówił o podziale inwestycji na dwa etapy.
Rzecznik ZTM dodaje, że podział na etapy to pomysł dzielnicy, która ma prob-lemy z uzyskaniem praw własności do gruntów w końcowym etapie linii. Trzeba wy-kupić działki, co może trwać latami, jeśli inwestorem linii tramwajowej pozostanie ZTM. Radny Białołęki Wojciech Tumasz jest zdania, że tramwaj na tym odcinku po-winien być budowany przez drogowców razem z ulicą Światowida, bo ci mają moż-liwość skorzystania ze specustawy o budowie dróg, co znacznie ułatwia prowadze-nie inwestycji. Specustawa daje prawo zajęcia nieruchomości bez konieczności po-rozumiewania się z ich właścicielami. ZTM budując tylko linię tramwajową takiej możliwości nie ma.
Ustaliliśmy, że nie ma żadnych przeszkód, by zbudować linię do obecnej pętli autobusowej na Nowodworach. Jedyną przeszkodą na trasie jest bazarek na rogu Ćmielowskiej i Światowida. Dzielnica nie przewiduje jednak żadnych zmian w tym rejonie. Niedawno na łamach "Echa" wiceburmistrz Piotr Smoczyński zapewniał, że bazarkowi przez wiele lat nic nie grozi. Jak to się ma do celów ZTM?
Na spotkaniu w ratuszu dowiedzieć się można było, że tramwaj będzie przebie-gać po północnej stronie trasy mostu, a następnie ok. 150-200 m za węzłem Myśli-borska torowisko skręci w lewo w kierunku ul. Światowida. Po dojściu do ulicy Światowida linia znów zakręci w lewo i będzie przebiegać po północnej stronie obecnej jezdni ul. Światowida do pętli technicznej Tarchomin (zlokalizowana ma być w rejonie ulic: Światowida-Ćmielowska-Botewa). Tam w pierwszym etapie bę-dą kończyć trasę tramwaje kursujące z węzła Młociny. W II etapie torowisko będzie wytyczone dalej wzdłuż ulicy Światowida w stronę Nowodworów i dotrze do Winnicy w rejonie planowanego skrzyżowania Modlińskiej ze Światowida i Mehoffera-bis (ok. 100-150 m na południe od obecnego skrzyżowania ul. Modlińskiej z ul. Poetów i Sprawną).
- Oprócz tych przy moście, pozostałe przystanki mają być przy skręcie tram-waju w stronę ul. Światowida, przy ul. Światowida, przy skrzyżowaniu z ul. Myśli-borską, przy pętli technicznej Tarchomin, a dalej przy skrzyżowaniu ul. Światowida z ulicami: Mehoffera, Stefanika, Ordonówny, Grzymalitów. Pętla na Winnicy. Tam też ma powstać parking P&R - mówił na spotkaniu Andrzej Franków z Zarządu Transportu Miejskiego.
Koszt I etapu to ok. 130 mln zł i takie środki miasto ma zarezerwowane. Realizacja inwestycji ma nastąpić do 2011 roku. Problemem jest II etap. Choć ZTM zdecydowanie chce budować całą trasę w jednym czasie, wiele wskazuje na to, że na razie nie ma mowy o odcinku dłuższym niż do Ćmielowskiej.
wt, bw, apc, oko
Nasz komentarz
Podzielnie budowy tramwaju na etapy, to kompletna pomyłka. Pętla na Ćmielow-skiej w żaden sposób nie rozwiąże problemów komunikacyjnych tej części dzielni-cy. Nadal bowiem kursować będą z Nowodworów zapakowane do bólu autobusy dowożące ludzi do metra, a oprócz nich - po zdublowanej na dużym odcinku trasie - tramwaje z mieszkańcami Tarchomina. Radni powinni czym prędzej zmienić plany i przyspieszyć budowę II etapu tej linii. Inwestycja powinna być skończona w ca-łości w 2011 roku. Odkładanie odcinka Ćmielowska - Winnica na bliżej nieokreśloną przyszłość to narażanie miasta na zupełnie niepotrzebne koszty utrzymywania pod-wójnej komunikacji na tej samej trasie.