Kiedy metro dotrze do Szeligowskiej i Połczyńskiej? Punkt informacyjny "na otarcie łez"
20 grudnia 2022
Od podpisania umowy na projekt i budowę stacji metra Lazurowa, Chrzanów i Połczyńska minęły cztery lata i jeden miesiąc. Warszawski samorząd wreszcie dysponuje pozwoleniami na budowę i prace w terenie mogą powoli ruszać. Na razie uruchomiony został punkt informacyjny na Jelonkach.
Punkt informacyjny zlokalizowany jest ok. 500 metrów od stacji Bemowo, w połowie drogi między skrzyżowaniem Górczewskiej z Lazurową, gdzie powstanie stacja Lazurowa.
Budowa metra na Chrzanów
"Usytuowanie placówki w pobliżu najbardziej uczęszczanych bemowskich arterii ułatwi mieszkańcom dostęp do aktualnych informacji dotyczących budowy II linii metra" - uważa warszawski ratusz, choć w przeszłości podobne punkty informacyjne cieszyły się niemal zerowym zainteresowaniem a mieszkańcy czerpali informacje raczej z mediów.
Brakuje pieniędzy na dokończenie metra
Warszawskie Metro otrzymało pozwolenia na budowę kolejnych stacji na Bemowie: Karolin i Chrzanów. Czy oznacza to rychły start prac?
Gigantyczna dziura budżetowa Warszawy w 2023 roku
Po jedenastu godzinach obrad Rada Warszawy przyjęła budżet samorządu na kolejny rok oraz prognozę finansową na lata 2023-2050. Dziura budżetowa w 2023 roku sięgnie gigantycznej kwoty 4,1 mld zł. Warszawski samorząd wciąż nie poradził sobie z problemami finansowymi sprzed stanu epidemii i coraz głośniej odmawia zaciskania pasa.
Informacje o zmianach w ruchu i innych utrudnieniach w okolicach trzech kolejnych stacji metra (Lazurowa, Chrzanów, Karolin) można uzyskać od poniedziałku do piątku bezpośrednio w punkcie (godz. 7:00-19:00), pod adresem mailowym: bemowo@budowametra.pl oraz pod numerem telefonu: 785-850-151.
Spotkania z mieszkańcami
Punkty informacyjne to miejsca, gdzie odwiedzający mogą uzyskać informacje dotyczące budowy metra. Dowiedzieć się tam można o technologii budowy, postępie prac i ich harmonogramie, organizacji ruchu, monitoringu budynków i środowiska. Można też zobaczyć projekty stacji oraz obejrzeć aktualne zdjęcia z placu budowy i schematy tymczasowej organizacji ruchu.
Mieszkańcy będą mogli uzyskać od pracowników punktu szczegółowe informacje dotyczące budowy metra oraz planów zagospodarowania terenu stacji, a także wentylatorni szlakowych i stacji techniczno-postojowej Karolin. Najpóźniej w marcu w tym samym miejscu stanie większy pawilon z ekranami multimedialnymi i salą konferencyjną, w której będą odbywały się spotkania z mieszkańcami i warsztaty dla dzieci.
Budowa metra w Warszawie
Na razie warszawski ratusz nie podaje żadnych terminów dotyczących pierwszych utrudnień związanych z budową trzech stacji. Nie jest także jasne, ile będzie kosztować dokończenie drugiej linii. Na dociągnięcie metra do Połczyńskiej zarezerwowano w przyszłorocznym budżecie 507 mln zł. Czy to wystarczy? Trudno stwierdzić, bo firma Gülermak oczekuje dodatkowych pieniędzy w związku z kontraktem zawartym w 2018 roku a dziura budżetowa samorządu planowana na przyszły rok to już teraz 4,1 mld zł.
2 grudnia prezydent Trzaskowski ogłosił na kuriozalnej konferencji prasowej, że ratusz porozumiał się z tureckim przedsiębiorstwem i budowa metra na pewno będzie kontynuowana, ale nie był w stanie powiedzieć, ile trzeba będzie dopłacić. Zgodnie z pierwotną umową konsorcjum Gülermak-Astaldi miało otrzymać za budowę trzech stacji oraz stacji techniczno-postojowej 1,62 mld zł a prace właśnie miały dobiegać końca. Opóźnienie nie wynikło z winy wykonawców. Warszawscy urzędnicy przez kilka lat starali się o pozwolenia na budowę, oskarżając wojewodę Konstantego Radziwiłła o brak współpracy przy ich wydawaniu. Urzędnicy wojewódzcy odpowiadali, że dokumentacja była pełna błędów. Ostatecznie komplet pozwoleń został wydany dopiero w październiku tego roku.
(jok)
.