Jabłonna umorzy podatek. Jeśli wyspowiadasz się z majątku, kredytów i wydatków
30 marca 2020
Wójt Jabłonny zachęca mieszkańców i przedsiębiorców do składania wniosków m.in. o umorzenie opłat i zwolnienie z gminnych podatków. Wypisanie wniosku jednak wiąże się z pełnym obnażeniem się przed urzędem z posiadanego majątku, włącznie z zaciągniętymi kredytami, zgromadzonymi oszczędnościami i posiadanymi dobrami.
Przez długi czas podczas walki z koronawirusem Urząd Gminy w Jabłonnie milczał odnośnie zakresu ekonomicznej pomocy dla mieszkańców, którzy ucierpieli na skutek trwającej w kraju epidemii. W międzyczasie, co wytknął jeden z lokalnych portali, wójt przypomniał o terminie opłacenia lokalnych podatków, podczas gdy np. sąsiednie Legionowo ogłaszało plan pomocy dla swoich mieszkańców.
Jak wysłać wniosek?
Jarosław Chodorski zachęca mieszkańców i przedsiębiorców z terenu gminy Jabłonna do składania wniosków m.in. o umorzenie opłat za odbiór odpadów komunalnych czy o zwolnienie z podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego i od środków transportowych. Wójt zdecydował się na taki krok w związku z pandemią koronawirusa. Wnioski należy wysyłać na adres e-mail: urzad@jablonna.pl. Początkowo propozycja władz Jabłonny spotkała się z dużym entuzjazmem. Kiedy jednak mieszkańcy zapoznali się z oświadczeniem o stanie majątkowym, które trzeba załączyć do wniosku o ulgę w podatkach lub opłatach, entuzjazm opadł. Powód? Wójt przed podjęciem decyzji chce bardzo dokładnie prześwietlić każdego wnioskodawcę.
"Wielkie dzięki za nic"
- To wygląda jak oświadczenie majątkowe wójta i pozostałych radnych. Jak mam do zapłaty 260 zł podatku od nieruchomości, to wolę już uiścić te kilka złotych, niż obnażać się przed wójtem z tego, co posiadam. Wielkie dzięki za nic - mówi nam jeden z rozmówców. Podobnych głosów jest więcej. Jedni mówią, że urząd gminy postanowił przebranżowić się w urząd skarbowy, jeszcze inni zaś sugerują, że owe działania mają tylko pozorować chęć niesienia pomocy mieszkańcom, a w rezultacie lista pól do wypełnienia we wniosku sprawi, że niewielu z takowej pomocy skorzysta. - Wydaje mi się, że takie utrudnienia są celowe, żeby ludzie nie składali wniosków. Ja osobiście bałbym się, czy te dane nie wyciekną z urzędu - komentuje na Facebooku pan Mariusz. - To nie jest pomoc, to są utrudnienia, które mają zniechęcić mieszkańców. Słabe, panie wójcie. To nie służy mieszkańcom - komentuje pan Krzysztof.
Jakie informacje we wniosku?
Jakie dane trzeba we wniosku przedstawić? Katalog informacji, z których musimy się wyspowiadać jest długi. Zgodnie z oświadczeniem należy przedstawić m.in. wysokość dochodów netto miesięcznie wnioskodawcy oraz osób, które z nim mieszkają, wymienić cały posiadany majątek, w tym powierzchnię i adres domu, działki, mieszkania, samochody (marka, numer rejestracyjny i rok produkcji) oraz wysokość wszystkich oszczędności. Wójt prosi również o informacje dotyczące wysokości kredytów i pożyczek oraz wytłumaczenie, w jakim celu wnioskodawca je zaciągnął. Chce także dowiedzieć się, do jakich szkół chodzą dzieci wnioskodawcy i ile wydaje na czynsz, energię elektryczną, gaz oraz pozostałe opłaty. Po przedstawieniu tych danych wójt zdecyduje, czy wnioskodawca otrzyma pozytywną, czy jednak negatywną odpowiedź w zakresie umorzenia podatku lokalnego lub/i opłaty za odbiór odpadów komunalnych.
(DB)