REKLAMA

Legionowo

Wydajemy miliony na jego utrzymanie

 

Dworzec to jednak pomyłka? Wydajemy miliony na jego utrzymanie

  29 maja 2017

alt='Dworzec to jednak pomyłka? Wydajemy miliony na jego utrzymanie'

Już od ponad roku Ciechanów i kilka mniejszych miejscowości w okolicy cieszą się z innowacyjnych kolejowych dworców wybudowanych w ciągu kilku miesięcy, za znacznie niższą cenę niż legionowski, a dodatkowo ich niewielki koszt eksploatacji opłaca kolejowa spółka. Dlaczego nie mogliśmy liczyć na podobną przychylność ze strony PKP?

REKLAMA

Już od ponad roku mieszkańcy 46-tysięcznego Ciechanowa mogą korzystać z nowego, innowacyjnego dworca systemowego (IDS). Jest to jeden z kilku dworców sfinansowanych przez PKP, postawionych za niewielką kwotę ok. 5 mln zł. Podobne stoją już w 7-tysięcznym Nasielsku, 10-tysięcznych Strzelcach Krajeńskich i w Mławie, która liczy 31 tysięcy mieszkańców. W IDS zastosowano innowacyjne technologie, obiekt jest wprost naszpikowany najnowocześniejszymi rozwiązaniami. Znajdziemy tam m.in. oświetlenie ledowe i dynamiczne, wyposażone w czujki ruchu, panele fotowoltaiczne na dachu, wysokowydajne piece gazowe, wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła i bardzo dobrą izolację, jest też monitoring. Dworce są małe, ale funkcjonalne. Ten w Mławie kosztował niespełna 3,6 mln zł, a jego budowa trwała tylko 8 miesięcy. I jak tłumaczą w PKP, IDS ma być alternatywą dla budowanych dużych, wręcz "przeskalowanych" gmachów, w których trudno jest wynająć powierzchnię, a tym samym opłacalnie i sprawnie tak dużym dworcem zarządzać.

Koszty Centrum Komunikacyjnego

Kosztów legionowskiego dworca nie sposób policzyć oddzielnie, ponieważ miasto wybudowało go niejako "w pakiecie" wraz z przejściem podziemnym pod torami, ul. Szwajcarską, no i przede wszystkim dwoma parkingami trzykondygnacyjnymi. Wiadomo jednak, że dotychczas zawarte umowy na budowę centrum wyniosły ok. 50 mln zł. Na szczęście 85 proc. tych kosztów pochodzi ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Na podstawie danych udostępnionych przez ratusz oszacowaliśmy, że miasto corocznie zapłaci za utrzymanie Centrum Komunikacyjnego ok. 2,9 mln zł brutto, bowiem ponosi 62 proc. kosztów utrzymania dworca (energia cieplna, energia elektryczna, woda i ścieki, odpady, sprzątanie, usługi telekomunikacyjne) oraz 100 proc. kosztów oświetlenia zewnętrznego (dworca, garaży i przejścia podziemnego). Należy do tego jeszcze doliczyć 1,1 mln zł za wynajmowanie od operatora dworca (czyli dwóch miejskich spółek PEC-KZB) powierzchni, w której mieści się tzw. mediateka. Łącznie to ok. 4 mln zł kosztów ponoszonych przez miasto każdego roku!

Dla porównania, roczne utrzymanie dworców IDS waha się w przedziale od 12 do 15 tys. zł i płaci za nie PKP. Warto również zaznaczyć, iż spełniają one swoją podstawową funkcję, czyli mają informację dla pasażerów, oraz co najważniejsze - kasy biletowe. Tymczasem w budynku legionowskiego dworca lokale komercyjne nie cieszą się dużym "wzięciem". A bilety mają być sprzedawane w saloniku prasowym, który się tam otworzy.

Zapraszamy na zakupy

Dworzec bez kas biletowych

Powstaje więc pytanie, po co miastu tak drogie w utrzymaniu Centrum Komunikacyjne? Legionowo, leżące w aglomeracji warszawskiej, od dawna zmagało się z problemem braku dworca z prawdziwego zdarzenia. - Od 30 lat stanowiły go skręcone kontenery. To był symbol wstydu. Brak dworca był traktowany jako przejaw niemocy i indolencji władzy - wypowiedział się z końcem 2014 roku dla portalu transport-publiczny.pl prezydent Legionowa Roman Smogorzewski.

Czy Legionowo nie mogło pójść zatem przykładem Ciechanowa i zamiast budować wielki gmach wraz z parkingami, za które mieszkańcy i tak zmuszeni będą płacić, postarać się u kolejarzy o wybudowanie eko-dworca? - Na etapie składania wniosku w sprawie Centrum Komunikacyjnego kolej nie budowała dworców. Stanowisko władz spółki było takie, że w Legionowie nie zostanie wybudowany dworzec kolejowy - tłumaczy Tamara Mytkowska. Jak się okazuje, zupełnie inaczej to widzą kolejarze. - Władze Legionowa nie zwróciły się do PKP S.A., bo to w jej gestii leży budowa nowych obiektów, z wnioskiem o budowę dworca - mówi Łukasz Kwasiborski z wydziału prasowego PKP. Kolejowe spółki nie wyrażały także nawet wstępnego zainteresowania prowadzeniem swoich kas biletowych w nowo powstającym dworcu. - Dziennie z dworca korzysta 5 tys. ludzi. Budujemy dworzec, a nikt nie chce prowadzić kasy. Przy takiej liczbie pociągów dworzec jest niepotrzebny. Większość pasażerów ma karty miejskie, w kioskach można kupić bilety ZTM - powiedział wtedy dla portalu transport-publiczny.pl Smogorzewski, który jednocześnie zaznaczył, iż po trudnych doświadczeniach w relacjach z koleją i problemach w realizacji tego typu inwestycji, nie poleca budowy dworców podmiejskich. Czyżby zatem nawet największy zwolennik budowy dworca uznał, iż legionowski obiekt to jednak pomyłka?

Dariusz Burczyński

 

REKLAMA

Komentarze (5)

# "neutralny"

29.05.2017 09:44

te wszystkie "zarzuty " pasują jak ulał do władz PKP,które nigdy nic nie zrobiły dla ponad 50tys Legionowa .Dlaczego to właśnie one nie wystąpiły wczesniej z propozycją budowy dworca - a jak się można domniemać nie łożą na jego utrzymanie,chociaż do wysokości kosztów ponoszonych na dworce wybudowanie według własnej koncepcji w innych lokalizacjach.Pozostawmy temat dworca ,obecnie najważniejszy jest temat przedłużenia peronów na stacji Płudy- rodzi to problem z długością składów pociągów a co za tym idzie z tłokiem który nie każdy akceptuje i jest zmuszony do korzystania z innych środków transportu.Problem znany od dawna ale jakoś "gloryfikowana"PKP nie spieszy się z rowiązaniem tego problemu poprzez wydłużenie peronów i poprawę warunków transportu dla Legionowian.Szkoda bo pieniądze na kolej ze środków zewnętrznych niebawem się skończą ,a problem nie zostanie rozwiązany.Nie piszmy o dobrej woli PKP względem Legionowa a raczej o jej wieloletnim braku zainteresowania poprawą stanu infrastruktury kolejowej w tm mieście .Te dobrotliwe słowa na temat tej instytucji są zwykłą nieprawdą ,szerzoną ze strata dla mieszkańców miasta i okolic.

# blotny

29.05.2017 11:46

Problem z peronami na Płudach był w czasie budowy wiaduktów - wtedy rzeczywiście były one za krótkie. Teraz perony na Płudach mają standardową wysokość jak wszędzie indziej. Problemem są braki taborowe.

 Daro

30.05.2017 23:43

Innej odpowiedzi niż ta że w Legionowie winni są wszyscy oprócz władz tego miasta nie spodziewałem się niestety.
Dlaczego tylko w Legionowie kolej wykazała dziwną "niechęć" do inwestycji
Odpowiedzi typu że ówczesny zakres prac nie obejmował projektu budowy dworca są żenujące
Projekty budowy nowych dworców np w Nasielsku czy Mławie zaplanowano przy okazji modernizacji trasy przenosząc tylko ich budowę na ostatni etap modernizacji
I nie chodzi tu tylko o dworzec,w znacznie mniejszych od Legionowa miejscowościach kolej potrafiła zrobić znacznie więcej niż w 55 tyś Legionowie, dlaczego w 5 tyś miejscowościach typu Łochów kolej potrafiła wybudować tunele-wiadukty,podziemne przejścia czy nawet zmodernizowac węzły drogowe.
Dlaczego tylko w Legionowie kolej zdobyla się jedynie na wybudowanie tunelu do tego na peryferiach
Dlaczego władze Legionowa nie zrobiły nic kiedy z planów po konsultacjach społecznych zniknęły projekty tunelu w Al.3 Maja czy kładki na Parkowej
I w końcu skoro więc miasto zdecydowało się wybudować dworzec po co w takim razie wybudowano taki moloch wiedząc ze koszty jego utrzymania będą gigantyczne

REKLAMA

# neutralny

31.05.2017 09:32

no właśnie dlaczego?-pytanie jak najbardziej " na czasie"- przy tylu zaniechaniach kolei i wynikających z nich problemów dla Legionowian -chociażby codzienny tłok w pociągach.-no właśnie dlaczego?/komentarze z których nic nie wynika/

 Daro

31.05.2017 17:16

Może dlatego że w któreś z gazet wyczytalem że kolej była bardzo zadowolona ze współpracy z władzami Legionowa ponieważ te ostatnie niczego od kolei....nie wymagały
Zapewne dlatego w małych miejscowościach kolej zrobiła duuuużo więcej niż w 55 tyś Legionowie
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuLegionowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuLegionowo

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024