Duże zmiany na mapie Białołęki. Nowe drogi i autobusy. Kiedy?
24 listopada 2015
Rzadko nadarza się okazja podzielenia się z tak licznymi radością z tak wielu. Zdaję sobie sprawę, że Winston Churchill, którego słynne zdanie pozwoliłem sobie strawestować, wypowiedział je po wielkim wojennym zwycięstwie, ale w naszej skromnej, dzielnicowej skali sukces, jaki już odnieśliśmy - a którego efektów nie wolno nam teraz zmarnować - jest nie do przecenienia. Mówię o dodatkowych funduszach przyznanych Białołęce na inwestycje na lata 2016-2022. Jest to kwota bezprecedensowo wielka - 145 mln złotych, z czego niemal 60 mln zamierzamy przeznaczyć na rozbudowę układu komunikacyjnego dzielnicy.
Po raz pierwszy mamy szansę na zaplanowanie rozwoju całej sieci dróg i to na kilku obszarach naraz. Chcemy zacząć jednocześnie w trzech miejscach: na Lewandowie, okolicach Kępy Tarchomińskiej i Bukowa oraz w ciągu od Ostródzkiej do Annopola. O tych najpilniejszych inwestycjach chcę napisać kilka słów.
Sieczna z autobusem
O ważności ulicy Siecznej dla całego układu komunikacyjnego tej części Białołęki nie ma co przekonywać. Mamy na jej wykonanie ponad 8,5 mln zł i to powinno wystarczyć, bo od lat rozmawiamy z tamtejszymi inwestorami o przekazaniu nam nieodpłatnie niezbędnych gruntów i z częścią z nich doszliśmy już do porozumienia. Ulica budowana będzie w standardzie pozwalającym na wprowadzenie tam komunikacji autobusowej z wozami wielkopojemnymi włącznie. Zarząd Transportu Miejskiego potwierdził gotowość niezwłocznego uruchomienia linii po zakończeniu budowy. W roku 2016 planujemy pozyskać projekt wraz z niezbędnymi pozwoleniami, w roku 2017 przystąpić do budowy, a w 2017 całkowicie zakończyć i rozliczyć inwestycję.
Równolegle planujemy budowę ulicy Geometrycznej, która w pierwszym etapie połączy Kartograficzną (zamierzamy ją dokończyć w I połowie 2016 r., jest już wyłoniony wykonawca) z ulicą Geodezyjną, którą planujemy przejąć od aktualnych właścicieli w najbliższym czasie, a w drugim etapie zostanie doprowadzona do Siecznej.
Hemara połączy się z Białołęcką
Ulica Hemara - już dziś ruchliwa - stanie się jedną z głównych ulic na osi wschód- zachód. Planujemy przedłużyć jej bieg aż do Białołęckiej, z którą będzie się łączyć na wysokości dzisiejszej nieużywanej ostatnio pętli autobusowej. Na tej ulicy również planujemy uruchomić komunikację miejską. Pozwoli to na lepszą obsługę nowo powstającego kompleksu oświatowego przy Warzelniczej i odblokuje wieczny poranny korek u zbiegu tej ulicy z Białołęcką. Dodatkową korzyścią tego rozwiązania będzie możliwość ominięcia mostu nad Kanałem Żerańskim, ponieważ powstanie połączenie Białołęckiej z Annopolem (tramwaj!) poprzez ulicę Daniszewską, która również powstanie w tym samym czasie - tj. nie później niż do przełomu lat 2017/2018.
Zmiany na Kępie Tarchomińskiej
Jeden z projektowanych obecnie obiektów oświatowych mieścić się będzie na Kępie Tarchomińskiej. Działka, na której zamierzamy budować, ma wiele zalet, prócz jednej - dobrego dojazdu. Ten dojazd - to kilka nowych dróg i modernizacja paru istniejących. Całkiem nowa będzie Aluzyjna i jej przedłużenie do planowanej szkoły. Nowa też będzie ulica łącząca Aluzyjną z Gladioli, biegnąca wzdłuż w/w działki. Ulica Gladioli będzie zmodernizowana, podobnie jak Przyrzecze, której solidna przebudowa należała się już dawno. Te drogi - nowe i zmodernizowane zakończymy do roku 2019. Musi nimi pojechać autobus.
Tamtejszy układ komunikacyjny uzupełni oczekiwane od dawna połączenie ulicy Gąsiorowskiej z Aluzyjną. Niezbędna tu będzie budowa mostu nad rowem, co z kolei pociąga za sobą konieczność uzyskania wielu dodatkowych zgód i pozwoleń. Biorąc pod uwagę czasochłonność procedur i podział przyznanych nam pieniędzy na kilka lat - zaplanowaliśmy wykonanie tej drogi na lata 2021-2022.
Mam nadzieję, że to skrótowe omówienie pozwoli Czytelnikom mieszkającym w różnych rejonach naszej dzielnicy lepiej zrozumieć wybór i kolejność planowanych przez nas działań. W kolejnym artykule chciałbym przybliżyć Państwu inwestycje w okolicach ulic Berensona, Zdziarskiej/Chudoby, na Kobiałce, Orneckiej i na Henrykowie.
Piotr Smoczyński
Autor jest wiceburmistrzem Białołęki