Rewolucji drogowej ciąg dalszy. Plany dla Białołęki wschodniej, Choszczówki i Henrykowa
7 grudnia 2015
Chciałbym omówić kolejne inwestycje, na których zamierzamy skoncentrować się w nadchodzących latach. Nie ukrywam, że największym beneficjentem zmian będą tereny leżące we wschodniej części dzielnicy.
Co czeka zatem okolicę ograniczoną ulicami Kobiałka, Mochtyńska, Zdziarska, Olesin? Głównym argumentem za rozpoczęciem inwestycji właśnie tutaj jest decyzja o budowie dwóch szkół. Pomiędzy ul. Verdiego a Ruskowym Brodem powstanie szkoła podstawowa, a po drugiej stronie Ruskowego Brodu gimnazjum. To oznacza konieczność uruchomienia dla mieszkańców lepszej komunikacji publicznej. Nowa pętla autobusowa ma powstać na skrzyżowaniu przedłużonej na północ ulicy Verdiego z ulicą łączącą Ruskowy Bród z Mańkowską. Północny odcinek Verdiego będzie wybudowany przez J.W. Construction w latach 2017-2018, natomiast droga równoległa do Fajnej, o roboczej nazwie 11 KL, powstanie nieco później - do roku 2020. W tej samej okolicy planujemy jeszcze modernizację ulic: Ruskowy Bród (od Kobiałki na południe), Olesin, Mańkowskiej (od Ruskowego Brodu do Olesina) oraz budowę chodnika w Mochtyńskiej. Najkrócej na poprawę sytuacji czekać będą mieszkańcy ul. Złotokwiatu, którzy chodnika i oświetlenia ulicy spodziewać się mogą w połowie roku 2017.
Pętla i most na Chudoby
Następny obszar to teren położony na południe od ul. Zdziarskiej. Zaczniemy od regulacji własności gruntów w ul. Słonecznego Poranka, co pozwoli na budowę chodnika i da właścicielom okolicznych działek dostęp do drogi. Potem zabierzemy się za ulicę Chudoby. Regulacja gruntów i budowa drogi na odcinku od Zdziarskiej na południe do połączenia z istniejącą jezdnią asfaltową umożliwi wprowadzenie tam komunikacji autobusowej. Przewidujemy także jednoczesną budowę przez ZTM w tym rejonie pętli autobusowej. Na konieczną modernizację czekają też mosty w ul. Chudoby i Wyszkowskiej.
Jak zmieni się Berensona?
Poczynając od Ostródzkiej: istniejące skrzyżowanie w roku 2018 doczeka się sygnalizacji świetlnej, całkowicie zmieni się organizacja ruchu. Zamierzamy zbudować brakujący fragment ulicy, który biec będzie od mostu nad Rowem Brzezińskim lekko w prawo, śladem istniejącego dziś skrótu, do Ostródzkiej. Stworzymy w ten sposób warunki do uruchomienia nowego połączenia autobusowego, gwarantującego wygodny dojazd do szkół, przedszkola, kościoła i zaplanowanego do zbudowania w latach 2019-2021 basenu.
Drugi koniec Berensona: mieszkańcy osiedla Przy Rzeczce doczekają się wreszcie normalnego połączenia z miastem. Nie nastąpi to niestety w najbliższych dwóch, trzech latach, ponieważ jesteśmy uzależnieni od wcześniejszego powstania odcinka pomiędzy Oknicką, a planowanym osiedlem J.W. Construction.
Ostródzka i Ornecka
Nie zapominamy o Ostródzkiej - w latach 2019-2020 na modernizację kolejnych jej odcinków wydamy ponad 2 mln złotych. Doczekamy się również ścieżki rowerowej i latarni na Magicznej - to okolice roku 2020.
Nareszcie przyjdzie czas na zmiany w okolicach ul. Orneckiej. Na lata 2019 - 2020 zaplanowaliśmy budowę odcinka od Szamocin na północ do granicy miasta. W tym samym czasie zbudowana będzie również ulica Poręby, co pozwoli rozwiązać jeden z większych problemów komunikacyjnych tamtej części Białołęki. Ornecka doczeka się chodnika na odcinku od Szamocina do Wilkowieckiej. Chciałoby się więcej, ale na tyle wystarczy nam na razie pieniędzy.
Kilka inwestycji dla Choszczówki i Henrykowa
Do planu wchodzi ulica Brzezińska - wkrótce odzyskamy grunt od PKP, kończy się również układanie infrastruktury. Zamierzamy wybudować cały brakujący, gruntowy dziś odcinek. Przyszła też kolej na ulicę Chlubną na wschód od Piwoniowej. Największe trudności czekają nas z pewnością w związku z zamiarem budowy chodnika w ulicy Zawiślańskiej na odcinku Mehoffera - Żółta. Konieczne będzie pozyskanie gruntów i zawsze trudne uzgodnienia z PKP.
Ostatni omawiany rejon to Henryków. Ulica Srebrnogórska stała się ostatnio jedną z ważniejszych tras dojazdowych do Modlińskiej. Codzienny korek i rozjeżdżany ustawicznie gruntowy fragment tej ulicy poskutkował wprowadzeniem do planu inwestycyjnego odcinka pomiędzy ulicami 15 Sierpnia i Szynową. Ulica Fortel doczeka się twardej nawierzchni do roku 2021.
Czy to pewne?
Wymienione tu ulice i lata ich budowy to na razie projekt planu. Koszty mieszczą się w przyznanym dzielnicy limicie, niewiadomą jest na razie rzeczywisty termin ich powstania. Trudno w tej chwili przewidzieć wyniki przetargów - możliwe (a nawet bardzo prawdopodobne) oszczędności pozwolą na przyspieszenie terminów lub dopisanie kolejnych inwestycji. Nie zawsze też możliwe jest uregulowanie na czas spraw gruntowych. Najważniejsze jednak, że wreszcie ruszamy szerokim frontem.
Piotr Smoczyński
Autor jest wiceburmistrzem Białołęki