Drogowe rewolucje. Co z wielką obwodnicą Warszawy?
27 lutego 2020
Nadal nie wiadomo, którędy będzie przebiegać nowa autostrada, ale w gminach na Mazowszu już rozpoczęły się protesty.
Przypomnijmy: obwodnica aglomeracji warszawskiej ma być trasą o długości ok. 250-300 km, przejmującą funkcje dróg krajowych 50 i 62. Nowa droga będzie okrążać aglomerację na wysokości Serocka, Radzymina, Góry Kalwarii i Mszczonowa, na zachodzie biegnąc - patrząc z perspektywy Warszawy - za Puszczą Kampinoską. Na północ od aglomeracji obwodnica będzie mieć standard drogi ekspresowej (S50), na południe - autostrady (A50). W lutym na Mazowszu rozpoczęły się pierwsze protesty: mieszkańców obawiających się przymusowej przeprowadzki i ekologów twierdzących, że budowa zniszczy Mazowiecki i Chojnowski Park Krajobrazowy.
"Etap początkowy"
W rzeczywistości dokładny przebieg trasy jest na razie nieznany. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowała póki co tzw. studium korytarzowe, w którym wskazano warianty drogi biegnące w umownych, szerokich na 5 kilometrów korytarzach. Oczywiście nie oznacza to, że budowa autostrady będzie oznaczać burzenie domów i wycinkę drzew na pasie o szerokości pięciu kilometrów.
- Docelowo pod przyszłą budowę drogi na odcinku szlakowym potrzebny będzie pas o szerokości ok. 100 m, nieco więcej w miejscach węzłów i miejsc obsługi podróżnych - przypomina GDDKiA. - Przypominamy, że obecna faza jest etapem początkowym a wskazane przebiegi są jedynie wstępnie wytypowanymi korytarzami. Wstępne korytarze logistyczne nie przesądzają w żaden sposób o przebiegu przyszłej drogi przez konkretne nieruchomości. Dopiero po kolejnych pracach analitycznych będziemy w stanie dyskutować o konkretnych przebiegach.
Kiedy budowa?
Nowa obwodnica Warszawy nie ma jeszcze zapewnionego finansowania, dlatego podawane przez GDDKiA daty trzeba traktować jako optymistyczny wariant, zakładający dobrą sytuację gospodarczą w najbliższych latach. Na 2023 roku planowane jest zdobycie decyzji środowiskowej i wybór wariantu trasy, na rok 2024 - zakończenie prac nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, na 2025 - przetarg na projekt i roboty budowlane. Prace nad trasą miałyby zakończyć się w roku 2029.
(dg)