Dlaczego parking na Żeraniu kosztował aż 11 mln zł? "Duże różnice wysokości"
3 lutego 2022
Prace nad jednopoziomowym parkingiem P+R Żerań dla 235 samochodów toczą się od lipca 2019 roku. Budowa jest już zakończona, ale kierowcy wciąż nie mogą z niego skorzystać.
Parking P+R Żerań powstaje obok węzła Płochocińskiej i Marywilskiej, w sąsiedztwie stacji wykorzystywanej przez Szybką Kolej Miejską i Koleje Mazowieckie. Zarząd Transportu Miejskiego zabudował 235 miejsc postojowych dla samochodów i 118 dla rowerów, a także punkt ładowania roweru elektrycznego, stacje ładowania pojazdów o napędzie elektrycznym, miejsca postojowe "2+" dla kierowców z pasażerami oraz strefę dla kierowców podwożących pasażera na stację kolejową.
P+R Żerań wciąż zamknięty
Budowa P+R Żerań kosztuje 10,8 mln zł. Dla porównania: według poradnika "Ile kosztuje miasto?", przygotowanego dla osób składających projekty do budżetu obywatelskiego, koszt budowy jednego miejsca parkingowego to aktualnie 8 tys. zł. Gdyby trzymać się tej ceny, parking na Żeraniu powinien kosztować 1,88 mln zł. Dlaczego różnica wynosi prawie 9 mln zł? Warszawski radny Wiktor Klimiuk poprosił urząd miasta o podanie możliwie dokładnego kosztorysu.
- Parking będzie wyposażony w budynek techniczny, w którym znajdą się poza urządzeniami niezbędnymi do obsługi tego typu obiektu m.in. pompa ciepła, magazyn energii oraz system zarządzania energią uzyskaną z paneli fotowoltaicznych zainstalowanych na dachu wiaty rowerowej - odpowiada sekretarz warszawskiego ratusza Włodzimierz Karpiński. - Ze względu na dbałość o środowisko i warunki wodne parking został wyposażony w drenaż rozsączający, zagospodarowujący wody opadowe na jego terenie, zamiast odprowadzać je do kanalizacji deszczowej.
Musieli zniwelować teren
Według sekretarza wpływ na koszty miała również stosunkowo duża liczba zaplanowanych roślin: ponad 260 drzew oraz ponad tysiąc krzewów, pnączy i traw ozdobnych. Karpiński przypomina także, że ceny w poprzednich przetargach były jeszcze wyższe, i to znacznie. W pierwszym najniższa oferta opiewała na 33,6 mln zł, w drugim na 30,9 mln zł.
Czytając ostatni argument można odnieść wrażenie, że parking nie powstaje obok nasypu kolejowego na Żeraniu, ale w górach.
- Należy zauważyć, że miejsce, na którym został wybudowany parking jest terenem o dużej różnicy wysokości, który przed budową porastała liczna dziko rosnąca roślinność - dodaje sekretarz. - Dlatego przygotowanie terenu pod budowę wymagało wykonania większej ilości prac.
(dg)