Czterema torami na wschód. Rozbudują kolejową wylotówkę
28 sierpnia 2020
PKP PLK rozpoczyna przygotowania do całkowitej przebudowy kolejnej linii. Pierwsza umowa została właśnie podpisana.
W opracowanym w ubiegłym roku planie generalnym dla Warszawy PKP Polskie Linie Kolejowe zapisały bardzo ważną dla pasażerów deklarację: docelowo wszystkie trasy wychodzące ze stolicy mają mieć cztery tory, co umożliwi całkowite oddzielenie ruchu podmiejskiego od pociągów dalekobieżnych. Najbliżej rozpoczęcia prac kolejarze są na linii otwockiej. W następnej kolejności dwa dodatkowe tory powstaną na trasie do Sulejówka i Mińska Mazowieckiego.
Czterema torami do Mińska
26 sierpnia PKP PLK podpisały wartą 3,57 mln zł umowę na opracowanie studium wykonalności dla rozbudowy linii mińskiej. Wykonawca dokona kompleksowej analizy, która określi możliwości techniczne oraz szczegółowe rozwiązania i zakres niezbędnych prac, a także szacowane koszty inwestycji. Studium będzie podstawą do szczegółowego projektu po 2022 roku.
- Krok po kroku tworzymy lepszą, bezpieczniejszą i sprawniejszą kolej w aglomeracjach - mówi wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. - Inwestycje przekładają się na poprawę warunków życia, m.in. ułatwienie codziennych dojazdów do szkół i do pracy. Rozbudowa torów z Warszawy w kierunku Mińska Mazowieckiego, oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego i towarowego zwiększy potencjał kolei jako ekologicznego transportu oraz możliwości komunikacyjne mieszkańców.
Studium wykonalności dotyczy budowy dodatkowych zelektryfikowanych torów na 30-kilometrowym odcinku między Rembertowem a Mińskiem Mazowieckim. Planowana jest rozbudowa do układu czterech torów na odcinku Rembertów - Sulejówek Miłosna. Szczegółowo przeanalizowana będzie również rozbudowa do czterech torów na odcinku Sulejówek Miłosna - Mińsk Mazowiecki.
Będą lepsze dojazdy do pracy
- Mieszkańcom podwarszawskich miejscowości chcemy zapewnić możliwość atrakcyjnych przejazdów koleją oraz zagwarantować sprawne kursowanie pociągów dalekobieżnych - mówi prezes PKP PLK Ireneusz Merchel. - Pamiętamy również o przygotowaniu lepszej oferty dla przewoźników towarowych.
Jak zapowiada PKP PLK, na rozbudowie linii skorzystają zarówno pasażerowie codziennie dojeżdżający do pracy w Warszawie z miejscowości takich jak Mińsk Mazowiecki, Sulejówek czy Dębe Wielkie, jak i podróżni udający się w kierunku Siedlec czy Terespola. Pojawi się także możliwość uruchamiania większej liczby połączeń i ułożenia rozkładu jazdy w tzw. takcie, czyli w stałych odstępach czasowych.
W ramach studium wykonalności przeanalizowana zostanie również budowa dwóch łącznic kolejowych w Mińsku Mazowieckim. Takie rozwiązane może usprawnić transport towarów z Lubelszczyzny na północne Mazowsze. Wykonawcy studium ocenią także możliwość budowy skrzyżowań wielopoziomowych i przejść pod torami.
(dg)