Nowe lotnisko dla Warszawy. Podpisano pierwszą umowę
27 sierpnia 2020
Przygotowania do budowy portu lotniczego, który w dalszej przyszłości może zastąpić Okęcie, wreszcie nabierają tempa.
Przypomnijmy: nowe warszawskie lotnisko o nazwie Port Lotniczy Solidarność ma powstać 37 kilometrów na zachód od miasta, na obszarze 3000 hektarów w gminie Baranów. W pierwszym etapie będzie ono w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie (dla porównania: z Lotniska Chopina na Okęciu skorzystało w ubiegłym roku 18,9 mln osób). Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. miejsc pracy na samym lotnisku, a także w towarzyszących mu obiektach targowo-kongresowych, konferencyjnych i biurowych. Koncepcja budowy centralnego portu lotniczego między Warszawą a Łodzią pojawiła się po raz pierwszy w 2005 roku, ale prace wciąż się nie rozpoczęły.
Lotnisko w Baranowie - kiedy powstanie?
26 sierpnia odpowiedzialna za budowę państwowa firma Centralny Port Komunikacyjny podpisała pierwszą umowę, dotyczącą inwentaryzacji przyrodniczych. Chodzi o badania, pozwalające na identyfikację chronionych, rzadkich lub zagrożonych elementów środowiska na terenach przeznaczonych pod budowę linii dużych prędkości między Warszawą a Łodzią. Inwentaryzacje będą prowadzone na razie na obszarze 26 tys. ha, ale w najbliższych tygodniach CPK chce podpisać dalszych osiem umów i rozszerzyć badania na 115 tys. ha. Koszt badań przyrodniczych ma wynieść ponad 9 mln zł.
- Mówimy o armii przyrodników, która będzie przygotowywać inwestycję w terenie - mówi Mikołaj Wild, prezes CPK. - Pierwsza łopata na tych dziewięciu odcinkach kolejowych ma zostać wbita w 2023 roku. Chcemy, żeby pierwsze pociągi pojechały nimi w roku 2027.
Według aktualnego harmonogramu w roku 2027 z Baranowa wystartują także pierwsze samoloty. Czy jego otwarcie będzie równoznaczne z zamknięciem Lotniska Chopina? W czerwcu prezes Wild mówił na antenie Radia dla Ciebie, że decyzja jeszcze nie zapadła i zostanie podjęta na podstawie profesjonalnej ekspertyzy.
(dg)