Kiedy wreszcie bêdzie bezpieczniej?

Ch³opiec potr±cony na Berensona
W rejonie szko³y przy Berensona 5 stycznia dosz³o do wypadku, w którym ranny zosta³ 12-letni ch³opiec. Próbowa³ przej¶æ do szko³y z przystanku autobusowego. Tym razem oby³o siê bez wiêkszych obra¿eñ, to jednak dowód na to jak bardzo potrzebna jest zmiana organizacji ruchu w tym rejonie.
O tym, jak bardzo jest niebezpiecznie w tym rejonie pisali¶my wielokrotnie. Du¿y ruch samochodów, brak chodników i przej¶æ dla pieszych w miejscach gdzie od dawna powinny siê znajdowaæ, to problem znany wszystkim. Do tej pory jednak, pomimo starañ urzêdu dzielnicy, a przede wszystkim radnej Agnieszki Borowskiej, nie uda³o siê zmieniæ sytuacji. Temat znowu powróci³ i niestety wci±¿ nie ma ¿adnych konkretów dotycz±cych zmiany sytuacji, a ta jak widaæ jest coraz trudniejsza.
- W miejscu gdzie dosz³o do wypadku nie ma przej¶cia dla pieszych, brakuje fragmentów chodnika, a miejsce to jest szczególnie niebezpieczne w zwi±zku z du¿ym ruchem pieszych i samochodów. W bliskim s±siedztwie po obu stronach skrzy¿owania znajduj± siê cztery przystanki autobusowe umo¿liwiaj±ce przesiadkê do kilku ró¿nych linii autobusowych. Jest to szlak pieszych wêdrówek uczniów do szko³y podstawowej, bezpo¶rednie doj¶cie do Centrum Handlowego Berensona - mówi Borowska i dodaje, ¿e w s±siednim osiedlu Derby mieszka ok. 8 tys. ludzi.
Radna wo³a na puszczy
Od wielu miesiêcy radna apelowa³a o zajêcie siê problemem. Odpowiedzialna za zmianê organizacji ruchu jest firma MarcPol, która zobowi±za³a siê w 2007 roku do "zaprojektowania i wykonania po uzgodnieniu z w³a¶ciwymi zarz±dcami drogi chodników w ulicach Zau³ek i Berensona (w celu zapewnienia bezpiecznego ruchu pieszych)" na wysoko¶ci dzia³ki, na której powsta³o centrum handlowe. Powy¿sze nale¿a³o wykonaæ przed oddaniem budynku do u¿ytkowania. Zezwolenie wydane zosta³o na czas nieokre¶lony z zastrze¿eniem, ¿e decyzja o wydaniu zezwolenia wygasa, je¶li w ci±gu trzech lat od jego wydania prace nie zostan± wykonane.
Agnieszka Borowska, dla której bezpieczeñstwo dzieci na wschodniej Bia³o³êce od dawna jest jednym z priorytetów, zaproponowa³a wrêcz drastyczne rozwi±zanie - zamkniêcie centrum handlowego do czasu zmiany organizacji ruchu.
MarcPol: winni urzêdnicy
Marcpol nie ma sobie nic do zarzucenia i odpowiada, ¿e zw³oka spowodowana jest przeci±gaj±cymi siê formalno¶ciami w urzêdach. - Wbrew pozorom sprawa nie jest prosta, poniewa¿ musimy przebudowaæ ok. 250 m Berensona (chodniki itp.) oraz ok. 100 m ulicy Zau³ek. Jedna z dróg jest dzielnicowa, drug± zarz±dza Zarz±d Dróg Miejskich. Robimy co w naszej mocy, ¿eby zmieniæ sytuacjê, jednak nie jest to proste. Wszystko wymaga uzgodnieñ i innej dokumentacji, a to przeci±ga siê w czasie. Nasz projektant uczestniczy³ w wielu spotkaniach i ci±gle s± jakie¶ problemy, tak jak np. ze skrzy¿owaniem ulic Berensona i Zau³ek. Mieli¶my tam budowaæ przej¶cia dla pieszych, przystali¶my na to, tymczasem okazuje siê, ¿e skrzy¿owanie ma byæ przebudowywane, wiêc ruszyæ tego nie mo¿emy. Mam jednak nadziejê, ¿e do koñca przysz³ego tygodnia zamkniemy temat uzgodnieñ, wtedy bêdziemy mogli zacz±æ dzia³aæ - t³umaczy Mariusz Szmigiel, dyrektor ds. inwestycji Marcpol-u. Dodaje te¿, ¿e zamkniêcie centrum do niczego by nie doprowadzi³o, bo w konsekwencji firma mog³aby wyst±piæ o rekompensatê za utracone pieni±dze.
Tymczasem rzeczniczka bia³o³êckiego ratusza ma ca³kowicie odmienne zdanie na temat dzia³añ MarcPol-u. - Mimo kilku konsultacji projektanta z urzêdnikami, przekazania mu projektu nowej organizacji ruchu na ul. Zau³ek zwi±zanej z wprowadzeniem komunikacji miejskiej do dzisiaj w urzêdzie dzielnicy nie zosta³ z³o¿ony projektu przebudowy - mówi Bernadeta W³och-Nagórny.
Radna Borowska podkre¶la, ¿e nawet najbardziej skomplikowane procedury urzêdowe nie zwalniaj± firmy z odpowiedzialno¶ci. - Rozumiem, ¿e sprawa jest trudna i za zrobienie porz±dku kto¶ bêdzie musia³ zap³aciæ. Zwracam tylko uwagê, ¿e p³aciæ za to nie mog± dzieci, swoim zdrowiem i ¿yciem. Nikt im go nie zwróci. To s± dzieci w wieku 9-13 lat. Ju¿ samo przej¶cie w miejscu bez pasów jest dla nich stresem. Cierpi te¿ ich wychowanie, bo w szkole ucz± siê o bezpieczeñstwie, zasadach postêpowania na drodze, a poza szko³± zmuszone s± do ³amania przepisów. Na miejscu MarcPol-u, aby ratowaæ sytuacjê, do czasu zrobienia porz±dku wynajê³abym osobê do przeprowadzania dzieci na miejscu, gdzie by³ wypadek - mówi Agnieszka Borowska.
Historia siê powtarza?
Radni wschodniej Bia³o³êki walcz± o chodniki, przej¶cia dla pieszych, zatoki przystankowe i sygnalizacjê uliczn±. Uda³o siê wywalczyæ ¶wiat³a na Ostródzkiej w s±siedztwie szko³y. O inne miejsca walka trwa. - Zwykle dopiero wypadki powoduj± przy¶pieszenie inwestowania w sygnalizacjê ¶wietln±. Niestety. Ma³o kto pamiêta, ¿e tak by³o m.in. na Nowodworach i g³ównie dlatego mamy ¶wiat³a na ¦wiatowida przy szkole nr 344 oraz na My¶liborskiej pomiêdzy Æmielowsk± a Mehoffera - przypomina radny Wojciech Tumasz.
Anna Sadowska

Niemcy, b³agam Was, przyjd¼cie i zróbcie porz±dek. Polacy nie potrafi± nic sami ko³o siebie zrobiæ!
Na ostatniej sesji Rady Dzielnicy radni przeznaczyli 700 tys na modernizacjê skrzy¿owania ul.Berensona - ul.Zau³ek. W ramach przyznanych ¶rodków planowane jest przebudowanie skrzy¿owania dostosowuj±c je do komunikacji autobusowej ze wzglêdu na blisko¶æ szko³y.
Konieczno¶æ modernizacji skrzy¿owania by³a priorytetem dla ponad 2,5 tys mieszkañców Bia³o³êki, którzy podpisali wnioski pod agid± Mojej Bia³o³êki o konieczno¶æ zwiêkszenia ¶rodków na budowê dróg i poprawê bezpieczeñstwa przy szko³ach.
Stowarzyszenie Moja Bia³o³êka bardzo dziêkuje wszystkim zaanga¿owanym w poprawê bezpieczeñstwa przy szkole - radnym, Zarz±dowi Dzielnicy, Dyrekcji Szko³y 112, rodzicom, mieszkañcom, urzêdnikom, Zarz±dowi Transportu Miejskiego, przedstawicielom mediów, Parafii przy ul.G³êbockiej i ul.Ostródzkiej, które umo¿liwi³y zbieranie podpisów przez Stowarzyszenie Moja Bia³o³êka.
Dziêkujemy wszystkim, którzy widzieli problem i przyczynili siê do jego rozwi±zania.
Nie jest to koniec dzia³añ - konieczne s± przej¶cia dla pieszych przy przystanku K±ty Grodziskie. Sprawa ta jest w toku.
wiêcej