REKLAMA

Bemowo

drogi »

 

Bezsensowny uskok i inne kwiatki ronda przy Górczewskiej

  13 listopada 2013

alt='Bezsensowny uskok i inne kwiatki ronda przy Górczewskiej'

Budowa ronda Radia Wolna Europa przy Górczewskiej i Lazurowej - to przeprowadzona z mozołem zeszłoroczna inwestycja. Po ostatnim artykule, w którym przytoczyliśmy uwagi okolicznych mieszkańców, dowodzących, że nie dla wszystkich płynność ruchu w tym miejscu się poprawiła - do redakcji dotarło znacznie więcej komentarzy do wprowadzonej organizacji ruchu.

REKLAMA

- Nie tylko ja mam poważne podejrzenia, że w przypadku wyłączenia sygnalizacji świetlnej, ruch na rondzie odbywałby się znacznie płynniej. Teraz wystarczy jeden autobus skręcający z Górczewskiej w lewo w Lazurową, aby zablokować całe skrzyżowanie, podobny efekt daje kilka samochodów osobowych na rondzie. Proponuję wyłączyć światła na tydzień tytułem eksperymentu, który niemal na pewno udowodni, że pieniądze wydane na sygnalizację świetlną można było wydać z większym pożytkiem na inny cel - komentuje na forum "Echa" czytelnik. Lazurowa/Górczewska - rondo "Wolna Europa" naprawdę wolne Lazurowa/Górczewska - rondo "Wolna Europa" naprawdę wolne
Rondo przy skrzyżowaniu Górczewskiej z Lazurową, budowane w pocie czoła przez wiele miesięcy, nie spełnia oczekiwań części mieszkańców. Narzekają głównie ci z okolicznych osiedli, ale nie tylko. - Po zmianach tracimy kilkakrotnie więcej czasu. To "Rondo Wolna Europa" - głównie pod tym względem, że wszyscy jeżdżą tamtędy po prostu wolno - mówią.

- Brak jest możliwości skrętu w lewo zarówno w stronę centrum "w lesie sygnalizatorów" przed pętlą, jak i wyjazdu w lewo z Klemensiewicza w stronę S8, a także skrętu w lewo z Lazurowej na stację benzynową. Brak też przejazdów dla rowerów przy przejściach dla pieszych, przy pętli i przed Tesco oraz chodnika z przejściem dla pieszych po zachodniej stronie Lazurowej do Doroszewskiego - wylicza inny. Co stało na przeszkodzie, aby zrobić dwa lewoskręty? Środkowy pas mógłby umożliwiać jazdę w lewo tylko dla autobusów oraz jazdę na wprost dla wszystkich. Dziś kierowcy autobusów i tak robią to, łamiąc przepisy - dodaje pan Tomasz.

- Warto wspomnieć jeszcze jedno: co stało na przeszkodzie, aby zrobić dwa lewoskręty? Środkowy pas mógłby umożliwiać jazdę w lewo tylko dla autobusów oraz jazdę na wprost dla wszystkich. Dziś kierowcy autobusów i tak robią to, łamiąc przepisy, bo przecież 105, 189, 190 jeżdżą często i co chwila tworzy się zator na rondzie - dodaje pan Tomasz.

Otrzymaliśmy także list, w którym pan Witold zwraca uwagę na pewien szczegół, będący w jego opinii błędem projektowym.

Mieszkam blisko ronda Radia Wolna Europa i często tamtędy przechodzę. Kierowcy wyjeżdżający Górczewską z Warszawy w kierunku Babic skrajnym prawym pasem, natrafiają na samym rondzie na nagłą i niespodziewaną w takich miejscach zmianę toru ruchu. Żeby utrzymać się na pasie, muszą wykonać gwałtowny ruch kierownicą w lewo. Obserwuję, że wielu ścina ten uskok i wjeżdża na sąsiadujący pas, stwarzając zagrożenie. Z niepokojem oczekuję zimy, ponieważ obawiam się, że przy oblodzonej nawierzchni kierowca jakiejś rozpędzonej ciężarówki, chcący zdążyć zjechać z ronda na zielonym świetle i nieświadomy istnienia tego uskoku, może wpaść w poślizg wykonując nagły manewr i pojechać prosto na ludzi, którzy będą stali przed przejściem, dokładnie w osi pasa ruchu przed uskokiem.

Nietypowy uskok na rondzie powstał prawdopodobnie w wyniku jego przeprojektowania w ostatniej chwili, gdyż nie wierzę, żeby taki projekt mógł powstać z założenia. Domyślam się, że chodziło o ominięcie widocznego na zdjęciu ładnego świerku, który rósł w osi pasa ruchu, więc wykonano manewr z przeprojektowaniem ronda, żeby drzewko ominąć. Piszę, że świerk rósł, ponieważ w wyniku zalania asfaltem ziemi wokół drzewa już usechł i prawdopodobnie i tak zostanie wycięty, a nienaturalny uskok pasa ruchu pozostanie i będzie stwarzał zagrożenie.

Jest chyba coś alegorycznego w tej sprawie. Zwłaszcza z punktu widzenia obserwatora historii budowy tego ronda niemalże dzień po dniu. Prawie całe lato zeszłego roku maszyny stały wokół ronda bezużytecznie. Obserwując wałęsających się na placu budowy robotników, praktycznie nie można było trafić na sytuację, gdy więcej niż 20% z nich było w danej chwili czymś zajętych. Prace ruszyły jesienią, ale wkrótce zostały przystopowane przez śnieg, który niespodziewanie spadł w połowie października. Potem grzebano się przez całą wiosnę. I mamy to, co mamy.

Czytelnik

Mówi Agata Choińska, rzeczniczka Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych:

- Realizujemy projekt w oparciu o uzgodnienia z miejskim inżynierem ruchu. Nie możemy ich zmieniać, natomiast jest inna możliwość wprowadzenia korekt. Swoje uwagi i propozycje można zgłaszać bezpośrednio do Biura Drogownictwa i Komunikacji, gdzie będą rozpatrzone i jeżeli zostaną uznane za zasadne - mogą zostać wdrożone. ZMID jako wykonawca nie ma takiej możliwości..

 

REKLAMA

Komentarze (11)

# coopera

13.11.2013 12:24

Brak jest przede wszystkim skrętu na ulicę COOPER'a i pobliskie domki, wszyscy łamią przepisy i nawracają na następnym zakręcie w lewo

# Jarek

13.11.2013 13:49

Bardzo dobrze, że nie ma skrętu na Coopera, Górczewska/Warszawska to jest droga wojewódzka, tranzytowa, a nie osiedlowa, nie potrzebny jest kolejny zator na drodze. Mieszkańcy osiedli JW mogli by już przestać z tym "ujadaniem". Dojechac na Coopera się da.

# jkk

13.11.2013 18:01

Brak lewoskrętu w Coopera wynika z faktu zbyt bliskiej odległości tej ulicy od ronda Górczewska - Lazurowa. Sytuację mieszkańców Coopera poprawić może przedłużenie ulicy do Batalionów Chłopskich a zwłaszcza wybudowanie projektowanej ulicy 14KL czyli przedłuzenia Szobera od Lazurowej do Coopera. Ta ostatnia inwestycja stanie się możliwa dopiero po wybudowaniu na tym odcinku Nowolazurowej a i tak dopiero wówczas, gdy teren po zachodniej stronie (Nowo)Lazurowej przejmie któryś z deweloperów.
W przypadku wybudowania odcinka Nowolazurowej wraz z wiaduktem nad Górczewską zmieni się rola ronda RWE, część ruchu przejmie wiadukt. Na ile do tego czasu wzrośnie ilość pojazdów korzystających z ronda?
Swoją drogą, w budowę ronda RWE i jej stronę organizacyjną, zaangażowani byli chyba najzdolniejsi nieudacznicy w stolicy.

REKLAMA

# tsst

13.11.2013 19:49

Ten uskok opisywany w liście nie jest bezsensowny, jego istnienie wymusza droga serwisowa za omawianym świerkiem i zatoka przystankowa za rondem, może gdyby pan Witold zwolnił przed skrzyżowaniem chociaż do przepisowych 50 to nie musiałby wykonywać gwałtownego manewru. Nawet niezła teoria spiskowa.
Ciekawa jest inna rzecz, do redakcji dziwnym trafem dotarły tylko komentarze negatywne, a pozytywne wytykające błędy w negatywnych już nie...
Ponadto jakoś nie wydaje mi się aby ani Gazeta Echo ani inni narzekacze zgłosili swoje pomysły do BDiK...
Krótko: było po staremu - źle, jest po nowemu - też źle i jak tu wam dogodzić?

# rowerzysta z Chomiczówki

13.11.2013 21:51

@tsst: Skoro projekt i budowa trwały tak długo i słono kosztowały to należy wymagać, aby obiekt został wykonany w najlepszy z możliwych sposobów, przy uwzględnieniu błędów i pomyłek zauważonych w podobnych inwestycjach. Tymczasem po raz kolejny urzędnikom - zarabiającym w sumie niemałe pieniądze - zabrakło wyobraźni w podstawowych sprawach, chociażby w kwestii sensowności ustawienia sygnalizatorów.

# Observator

14.11.2013 08:38

Dziś rano (14.11.2013) światła na rondzie były wyłączone. Poranny szczyt, wprawdzie zatorów nie było, ale widziałem strach i niezdecydowanie w oczach większości kierowców - przejeżdżanie kolejnych krzyżujących się pasów ruchu z duszą na ramieniu i niepewnością. Przy trzech pasach na rondzie i 8 drogach (każda co najmniej dwupasmowa) dochodzących i odchodzących z ronda, wielu kierowców miało problem z ustaleniem kolejności pierwszeństwa przejazdu. Z pewnością nie można było tego nazwać płynnym ruchem. Osobiście nie mam jednoznacznego zdania na temat świateł na tym rondzie - są przesłanki za i przeciw.

REKLAMA

# zjelonek

14.11.2013 15:18

Rondo ze światłami to najmniej efektywny sposób organizacji ruchu do którego są bardzo przywiązani warszawscy urzędnicy. Być może wyłączenie śwateł poprawi płynność ruchu samochodów ( szczególnie autobusów 3 linii wyjeżdżających z pętli w Lazurową - czy to mój pech czy taki rozkład że rano widzę wszystkie 3 na raz ? ), ale dla pieszych i rowerzystów pokonanie szerokich jezdni będzie prawdziwą ruletką.
Ale może jednak zrobić zółte migające , a piesi włączaliby normalny cykl przyciskiem ( ciekawe czy działają czujniki rowerzystów ? )

# bemowianka

14.11.2013 21:32

Przy skrzyżowaniu ulic Piastów i Powstańców Ślaskich od kilku lat nie udaje się ustawić sygnalizacji świetlnej. Przyciski dla pieszych tylko przeszkadzają pieszym itp.
Podczas skręcania w lewo można pomedytować, wysłuchać audiobook'a, przeprowadzić dyskusję z potomkiem z pełna argumentacją. Czasami bardziej nerwowi nagle odkrywają, że nie tędy droga i nagle postanawiają pojechać zupełnie inna trasą :)
Może Wam się uda na Górczewskiej coś zmienić. Życzę spokoju.

# abc

20.11.2013 12:31

Do #tsst#: pełna zgoda. Wjeżdzając na rondo 70-80 tką trzema majtac kierownicą i zwykle ścina się pas przy zjeździe z ronda. Jadąc przepisowo nie ma problemu.

REKLAMA

# andrzej2214

23.11.2013 12:41

Dla tych których interesują NOWE TECHNOLOGIE - goo.gl/ucjqTO - ta strona oferuje NAMIERZANIE telefonów komórkowych, namierza z dokładnośćią i pokazuje na mapie gdzie osoba się znajduję. Wada jest taka że można tego używać raz na 24h (namierzenie 1 numeru raz na 24 godziny)..

# andrzej2214

27.11.2013 18:24

Jak kogoś interesuje technologia i np. namierzanie telefonów, ta strona to oferuje, pokazuje na mapie dokładnie gdzie znajduje się jakaś osoba
http://bit.ly/localizenow
Wada jest taka że możesz namierzyć 1 numer tylko raz na 24h...
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBemowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

REKLAMA

Boże Narodzenie 2024
Boże Narodzenie 2024
Boże Narodzenie 2024