REKLAMA

Wawer

drogi »

 

Asfalt czy beton? Wykonawca obwodnicy: "Nawierzchnię narzucili drogowcy"

  9 lutego 2021

alt='Asfalt czy beton? Wykonawca obwodnicy: "Nawierzchnię narzucili drogowcy"'
źródło: GDDKiA

Nie ustają kontrowersje wokół betonowej nawierzchni trasy szybkiego ruchu. Według okolicznych mieszkańców to właśnie ona jest winna hałasowi na niemal pustej drodze.

REKLAMA

Czy wawerski i wilanowski odcinek trasy S2 są wyjątkowo głośne z powodu betonowej nawierzchni? Choć tunel pod Ursynowem wciąż nie jest ukończony i natężenie ruchu na południowej obwodnicy Warszawy jest na razie niewielkie, mieszkańcy dwóch dzielnic nieustannie skarżą się na nieprzyjemny szum. Beton kontra asfalt

- Nawierzchnia betonowa czy nawierzchnia bitumiczna. Którą wybrać? To odwieczne pytanie i dyskusja zwolenników jednej i drugiej technologii budowy dróg - pisze Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. - W 2020 roku przybyło 74 km dróg betonowych a bitumicznych (asfaltowych) blisko 64 km. Obecnie na sieci dróg krajowych jest 781 km odcinków wybudowanych w technologii betonowej. Z tego ponad 700 km to odcinki dróg szybkiego ruchu. W realizacji jest obecnie 1225 km, z czego 402 km w technologii betonowej a 732 km w bitumicznej.

Według drogowców nie ma większego znaczenia, czy trasa jest pokryta asfaltem czy betonem, ponieważ kryteria i parametry jakościowe, funkcjonalne i eksploatacyjne są jednakowe dla wszystkich dróg szybkiego ruchu.

Mieszkańcy: "Wykonawca zaoszczędził"

Stowarzyszenie Ekrany Akustyczne dla Wawra dotarło do raportu prof. Antoniego Szydły "Badania i analizy kosztów budowy i utrzymania nawierzchni betonowych i asfaltowych", przygotowanego trzy lata temu na Politechnice Wrocławskiej. Wynika z niego, że na etapie budowy kilometr drogi ekspresowej z nawierzchnią betonową jest o 29-33% tańszy od podobnej drogi z nawierzchnią asfaltową.

- Po 30 latach eksploatacji droga ekspresowa betonowa jest, w zależności od kategorii ruchu, o 55-57% tańsza w stosunku do nawierzchni asfaltowej - pisze stowarzyszenie. - Nawierzchnia betonowa opłaca się GDDKiA i wykonawcy. Najmniej "opłaca się" mieszkańcom terenów przylegających do takiej drogi, bo jest głośniejsza. Nie dziwi fakt, że na ponad 780 km odcinków w technologii betonowej wykonanych do tej pory w Polsce, ani jeden oprócz południowej obwodnicy Warszawy nie przebiega przez gęsto zaludnione tereny.

Zapraszamy na zakupy

Warbud zrobił swoje

- Program funkcjonalno-użytkowy (dalej PFU), będący integralną składową umowy z GDDKiA i podstawowym dokumentem, a zarazem zbiorem szczegółowych wytycznych projektowania, zawiera ścisłe wymagania dotyczące konstruowania nawierzchni - mówi Barbara Janaszek z Warbudu. - Zgodnie z zapisami PFU należało zastosować betonową konstrukcję jezdni głównej w ciągu drogi ekspresowej S2. W dodatku wykończenie nawierzchni należało, co się stało, wykonać w technologii odkrytego kruszywa. Oczywiście na obiektach inżynierskich i strefach przejściowych jest zastosowana nawierzchnia bitumiczna. Jako wykonawca nie mieliśmy zatem wpływu na wybór konstrukcji nawierzchni ani jej wykończenia. Było to narzucone warunkami kontraktu.

(dg)

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (11)

# Marian

09.02.2021 16:18

Tylko beton. Bezpieczny i trwały.

# ićstąt

09.02.2021 18:13

Zapraszam mieszkańców w okolice północnej obwodnicy na S8. Można porównać natężenie hałasu.
Ale tak to jest jak się buduje domy nie patrząc na plany zagospodarowania. Bo ziemia tania...
Droga była w planach od lat 70. XX w. Widziały gały co brały. A jak ktoś nie wiedział, co jest bardzo mało prawdopodobne, to kiep i tyle.

# Tomasz_Max

09.02.2021 21:02

#ićstąt napisał(a) 09.02.2021 18:13
Zapraszam mieszkańców w okolice północnej obwodnicy na S8. Można porównać natężenie hałasu.
Ale tak to jest jak się buduje domy nie patrząc na plany zagospodarowania. Bo ziemia tania...
Droga była w planach od lat 70. XX w. Widziały gały co brały. A jak ktoś nie wiedział, co jest bardzo mało prawdopodobne, to kiep i tyle.
Zapraszam na kawę 980 metrów od jezdni technicznej. Przez las.
Znałem plany, nie dałem się nabrać agencjom nieruchomości na działki w polu, przy trasie. To, jak zrobiono tę drogę, nie mieści się w standardach XXI wieku.

REKLAMA

# Antoś

09.02.2021 22:54

DOMY TAM SATŁY DŁUGO ZANIM TRASA ZOSYTAŁA ZBUDOWANA.
#ićstąt napisał(a) 09.02.2021 18:13
Zapraszam mieszkańców w okolice północnej obwodnicy na S8. Można porównać natężenie hałasu.
Ale tak to jest jak się buduje domy nie patrząc na plany zagospodarowania. Bo ziemia tania...
Droga była w planach od lat 70. XX w. Widziały gały co brały. A jak ktoś nie wiedział, co jest bardzo mało prawdopodobne, to kiep i tyle.

# kierowca

10.02.2021 10:22

#Marian napisał(a) 09.02.2021 16:18
Tylko beton. Bezpieczny i trwały.

I na dłuższą metę tańszy w budowie bo nie trzeba robić tylu remontów.

# Gospodraka

10.02.2021 13:49

A jak to jest rozwiązane w stu kilkudziesięciu innych krajach na świecie, gdzie również buduje się autostrady i drogi szybkiego ruchu?

REKLAMA

# Ja_nusz

11.02.2021 15:27

W Europie się buduje z betonu autostrady bo liczą rachunek a nie to żeby za pare lat szwagier co ma firmę budowlaną zarobił

# XYZ

14.02.2021 14:20

Beton jest normalną nawierzchnią. Jego "taniość" na przestrzeni kolejnych 30 lat to argument za a nie przeciw. I technologią początków XXI wieku. Jako podatnicy zaoszczędzimy.

# kaem1959

15.02.2021 19:05

Prawda i nie.
Nawierzchnie betonowe są oczywiście głośniejsze aniżeli bitumiczne. Z kosztami różnie bywa - zapewne w GDDKiA niektórzy pracownicy dobrze znają niemieckie kłopoty z autostradami , np. A9, gdzie od kilku lat intensywnie walczy się z tzw. rakiem nawierzchni - oczywiście, nowe odcinki są budowane w technologii bitumicznej.
Zatem nie jest tak, że można dziś autorytarnie się wypowiedzieć, że nawierzchnie betonowe są tańsze w perspektywie powiedzmy 30-letniej ... za dużo niewiadomych. NIe odnoszę się do opracowań naukowych, któe badają określony stan w określonym momencie i nie mogą transpolować wyników dowolnie.
Co do bezpieczeństwa, to temat także delikatny - nowoczesne nawierzchnie bitumiczne lepiej odprowadzają wodę takze w czasie opadów, mogą być lepiej uszorstnione, a wymiana warstwy ścieralnej nie jest ani wielkim problemem, ani horrendalnym kosztem.
Obecne technologie wykonawstwa nawierzchni bitumicznych sprawiają, że remontów nie trzeba wykonywaćco 5 czy 7 lat, więc argument o legendarnej trwałości naw. betonowych nie jest nie do podważenie.

REKLAMA

# Kukuryku

16.02.2021 17:03

Ta autostrada od Warszawy na wschód jest niepotrzebna i nieopłacalna, tak samo jak via carpatia. Budujemy drogi dla Białorusinów, Ukraińców i Litwinów. A propos nawierzchni. Ponieważ ministrem infrastruktury jest facet z Krakowa (Adamczyk), to wybudował drogę jak najtańszą, bez ekranów akustycznych, planowanych estakad, z betonowa nawierzchnią. Tak żeby zrobić, a jednocześnie przypie...ć warszawiakom.

# Jakus

17.02.2021 11:34

#kaem1959 napisał(a) 15.02.2021 19:05
Prawda i nie.

Cytowany post niestety z przewagą nie. Żeby nie być gołosłowny przykład pierwszy z brzegu oparty o informacje GDDKIA. Asfalt na A2 Łódź Warszawa poszedł do roboty po 9 latach. Był robiony na Euro 2012. Dawno? Chyba nie bardzo. To tyle o "długowieczności" asfaltów. Gdzie betonowa droga po takim czasie nie wymaga żadnych prac.
Rak betonu to medialny przekaz lobby asfaltowego z czasów kiedy wreszcie ktoś poszedł do rozum do głowy i wprowadził konkurencję technologii. Prawdy w tym tyle co nic, bo okazało się że nie chodzi o beton i samą technologię, a o problem z kruszywem - zastosowano nieodpowiednie które było reaktywne.
Wreszcie odprowadzanie wody, które przepraszam ale w jaki sposób miałoby być lepsze na asfalcie? Na którym zaraz powstają koleiny przez co się jedzie jakby płynęło łódką. Tymczasem beton odprowadza wodę i się nie koleinuje więc aquaplaning nie straszny na tej nawierzchni.
Reasumując można próbować, ale brak jest merytorycznych i ekonomicznych argumentów za asfaltem, dlatego też wybrano beton. I bardzo dobrze.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWawer

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break