REKLAMA

Drogi

Asfalt czy beton? Wykonawca obwodnicy: "Nawierzchnię narzucili drogowcy"
REKLAMA

źródło: GDDKiA


Asfalt czy beton? Wykonawca obwodnicy: "Nawierzchnię narzucili drogowcy"

Nie ustają kontrowersje wokół betonowej nawierzchni trasy szybkiego ruchu. Według okolicznych mieszkańców to właśnie ona jest winna hałasowi na niemal pustej drodze.

REKLAMA

Czy wawerski i wilanowski odcinek trasy S2 są wyjątkowo głośne z powodu betonowej nawierzchni? Choć tunel pod Ursynowem wciąż nie jest ukończony i natężenie ruchu na południowej obwodnicy Warszawy jest na razie niewielkie, mieszkańcy dwóch dzielnic nieustannie skarżą się na nieprzyjemny szum. Beton kontra asfalt

- Nawierzchnia betonowa czy nawierzchnia bitumiczna. Którą wybrać? To odwieczne pytanie i dyskusja zwolenników jednej i drugiej technologii budowy dróg - pisze Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. - W 2020 roku przybyło 74 km dróg betonowych a bitumicznych (asfaltowych) blisko 64 km. Obecnie na sieci dróg krajowych jest 781 km odcinków wybudowanych w technologii betonowej. Z tego ponad 700 km to odcinki dróg szybkiego ruchu. W realizacji jest obecnie 1225 km, z czego 402 km w technologii betonowej a 732 km w bitumicznej.

Według drogowców nie ma większego znaczenia, czy trasa jest pokryta asfaltem czy betonem, ponieważ kryteria i parametry jakościowe, funkcjonalne i eksploatacyjne są jednakowe dla wszystkich dróg szybkiego ruchu.



REKLAMA

Mieszkańcy: "Wykonawca zaoszczędził"

Stowarzyszenie Ekrany Akustyczne dla Wawra dotarło do raportu prof. Antoniego Szydły "Badania i analizy kosztów budowy i utrzymania nawierzchni betonowych i asfaltowych", przygotowanego trzy lata temu na Politechnice Wrocławskiej. Wynika z niego, że na etapie budowy kilometr drogi ekspresowej z nawierzchnią betonową jest o 29-33% tańszy od podobnej drogi z nawierzchnią asfaltową.

- Po 30 latach eksploatacji droga ekspresowa betonowa jest, w zależności od kategorii ruchu, o 55-57% tańsza w stosunku do nawierzchni asfaltowej - pisze stowarzyszenie. - Nawierzchnia betonowa opłaca się GDDKiA i wykonawcy. Najmniej "opłaca się" mieszkańcom terenów przylegających do takiej drogi, bo jest głośniejsza. Nie dziwi fakt, że na ponad 780 km odcinków w technologii betonowej wykonanych do tej pory w Polsce, ani jeden oprócz południowej obwodnicy Warszawy nie przebiega przez gęsto zaludnione tereny.



REKLAMA

Warbud zrobił swoje

- Program funkcjonalno-użytkowy (dalej PFU), będący integralną składową umowy z GDDKiA i podstawowym dokumentem, a zarazem zbiorem szczegółowych wytycznych projektowania, zawiera ścisłe wymagania dotyczące konstruowania nawierzchni - mówi Barbara Janaszek z Warbudu. - Zgodnie z zapisami PFU należało zastosować betonową konstrukcję jezdni głównej w ciągu drogi ekspresowej S2. W dodatku wykończenie nawierzchni należało, co się stało, wykonać w technologii odkrytego kruszywa. Oczywiście na obiektach inżynierskich i strefach przejściowych jest zastosowana nawierzchnia bitumiczna. Jako wykonawca nie mieliśmy zatem wpływu na wybór konstrukcji nawierzchni ani jej wykończenia. Było to narzucone warunkami kontraktu.

(dg)


  • Poleć
  • Polub Tu Wawer
  • Udostępnij







09.02.2021 16:18 #Marian
Tylko beton. Bezpieczny i trwały.
09.02.2021 18:13 #ićstąt
Zapraszam mieszkańców w okolice północnej obwodnicy na S8. Można porównać natężenie hałasu.
Ale tak to jest jak się buduje domy nie patrząc na plany zagospodarowania. Bo ziemia tania...
Droga była w planach od lat 70. XX w. Widziały gały co brały. A jak ktoś nie wiedział, co jest bardzo mało prawdopodobne, to kiep i tyle.
09.02.2021 21:02 #Tomasz_Max
#ićstąt napisał(a) 09.02.2021 18:13

Zapraszam mieszkańców w okolice północnej obwodnicy na S8. Można porównać natężenie hałasu.
Ale tak to jest jak się buduje domy nie patrząc na plany zagospodarowania. Bo ziemia tania...
Droga była w planach od lat 70. XX w. Widziały gały co brały. A jak ktoś nie wiedział, co jest bardzo mało prawdopodobne, to kiep i tyle.
Zapraszam na kawę 980 metrów od jezdni technicznej. Przez las.
Znałem plany, nie dałem się nabrać agencjom nieruchomości na działki w polu, przy trasie. To, jak zrobiono tę drogę, nie mieści się w standardach XXI wieku.
09.02.2021 22:54 #Antoś
DOMY TAM SATŁY DŁUGO ZANIM TRASA ZOSYTAŁA ZBUDOWANA.

#ićstąt napisał(a) 09.02.2021 18:13

Zapraszam mieszkańców w okolice północnej obwodnicy na S8. Można porównać natężenie hałasu.
Ale tak to jest jak się buduje domy nie patrząc na plany zagospodarowania. Bo ziemia tania...
Droga była w planach od lat 70. XX w. Widziały gały co brały. A jak ktoś nie wiedział, co jest bardzo mało prawdopodobne, to kiep i tyle.
10.02.2021 10:22 #kierowca
#Marian napisał(a) 09.02.2021 16:18

Tylko beton. Bezpieczny i trwały.
I na dłuższą metę tańszy w budowie bo nie trzeba robić tylu remontów.
10.02.2021 13:49 #Gospodraka
A jak to jest rozwiązane w stu kilkudziesięciu innych krajach na świecie, gdzie również buduje się autostrady i drogi szybkiego ruchu?
11.02.2021 15:27 #Ja_nusz
W Europie się buduje z betonu autostrady bo liczą rachunek a nie to żeby za pare lat szwagier co ma firmę budowlaną zarobił
14.02.2021 14:20 #XYZ
Beton jest normalną nawierzchnią. Jego "taniość" na przestrzeni kolejnych 30 lat to argument za a nie przeciw. I technologią początków XXI wieku. Jako podatnicy zaoszczędzimy.
15.02.2021 19:05 #kaem1959
Prawda i nie.
Nawierzchnie betonowe są oczywiście głośniejsze aniżeli bitumiczne. Z kosztami różnie bywa - zapewne w GDDKiA niektórzy pracownicy dobrze znają niemieckie kłopoty z autostradami , np. A9, gdzie od kilku lat intensywnie walczy się z tzw. rakiem nawierzchni - oczywiście, nowe odcinki są budowane w technologii bitumicznej.
Zatem nie jest tak, że można dziś autorytarnie się wypowiedzieć, że nawierzchnie betonowe są tańsze w perspektywie powiedzmy 30-letniej ... za dużo niewiadomych. NIe odnoszę się do opracowań naukowych, któe badają określony stan w określonym momencie i nie mogą transpolować wyników dowolnie.
Co do bezpieczeństwa, to temat także delikatny - nowoczesne nawierzchnie bitumiczne lepiej odprowadzają wodę takze w czasie opadów, mogą być lepiej uszorstnione, a wymiana warstwy ścieralnej nie jest ani wielkim problemem, ani horrendalnym kosztem.
Obecne technologie wykonawstwa nawierzchni bitumicznych sprawiają, że remontów nie trzeba wykonywaćco 5 czy 7 lat, więc argument o legendarnej trwałości naw. betonowych nie jest nie do podważenie.
16.02.2021 17:03 #Kukuryku
Ta autostrada od Warszawy na wschód jest niepotrzebna i nieopłacalna, tak samo jak via carpatia. Budujemy drogi dla Białorusinów, Ukraińców i Litwinów. A propos nawierzchni. Ponieważ ministrem infrastruktury jest facet z Krakowa (Adamczyk), to wybudował drogę jak najtańszą, bez ekranów akustycznych, planowanych estakad, z betonowa nawierzchnią. Tak żeby zrobić, a jednocześnie przypie...ć warszawiakom.
REKLAMA
17.02.2021 11:34 #Jakus
#kaem1959 napisał(a) 15.02.2021 19:05

Prawda i nie.
Cytowany post niestety z przewagą nie. Żeby nie być gołosłowny przykład pierwszy z brzegu oparty o informacje GDDKIA. Asfalt na A2 Łódź Warszawa poszedł do roboty po 9 latach. Był robiony na Euro 2012. Dawno? Chyba nie bardzo. To tyle o "długowieczności" asfaltów. Gdzie betonowa droga po takim czasie nie wymaga żadnych prac.

Rak betonu to medialny przekaz lobby asfaltowego z czasów kiedy wreszcie ktoś poszedł do rozum do głowy i wprowadził konkurencję technologii. Prawdy w tym tyle co nic, bo okazało się że nie chodzi o beton i samą technologię, a o problem z kruszywem - zastosowano nieodpowiednie które było reaktywne.

Wreszcie odprowadzanie wody, które przepraszam ale w jaki sposób miałoby być lepsze na asfalcie? Na którym zaraz powstają koleiny przez co się jedzie jakby płynęło łódką. Tymczasem beton odprowadza wodę i się nie koleinuje więc aquaplaning nie straszny na tej nawierzchni.

Reasumując można próbować, ale brak jest merytorycznych i ekonomicznych argumentów za asfaltem, dlatego też wybrano beton. I bardzo dobrze.

  Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 



REKLAMA


więcej
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wyprzedaż -55%!
REKLAMA
Winter Sale do -60%

Najczęściej czytane

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA