Aglomeracja warszawska integruje gminy. Co możemy zyskać?
12 marca 2014
O tym, jak istotne jest traktowanie aglomeracji warszawskiej jako podmiotu, pisałem wielokrotnie. To ogromna szansa na rozwój dla naszego powiatu oraz wszystkich miejscowości podwarszawskich. Moje pomysły to: park&ride w Chotomowie, przystań tramwaju wodnego i sieć ścieżek rowerowych. Jakie są Państwa pomysły?
Na realizację przedsięwzięć w ramach podpisanego porozumienia została przewidziana kwota 165 mln euro, gminy też będą musiały zabezpieczyć swój wkład własny w projekty. Przy pomocy ZIT Warszawa i samorządy lokalne znajdujące się w jego oddziaływaniu będą mogły realizować wspólne przedsięwzięcia z wykorzystaniem pieniędzy unijnych. Koordynatorem procesu wdrażania ZIT w aglomeracji będzie Warszawa, która - jak przekonuje stołeczny magistrat - ma olbrzymie doświadczenie w pozyskiwaniu funduszy unijnych.
Jakie projekty możemy realizować?
Fundusze w ramach ZIT przeznaczone mają być na rozwój zrównoważonego, sprawnego transportu publicznego łączącego Warszawę z aglomeracją. Jabłonna i cały powiat legionowski mogą skorzystać tu np. z projektów zakładających stworzenie spójnej sieci ścieżek rowerowych, promocję gospodarczą, budowę infrastruktury, przygotowanie terenów inwestycyjnych, budowę układu komunikacyjnego oraz e-usługi.
Co konkretnie w Jabłonnie?
Moim zdaniem w ramach tego projektu powinien zostać wybudowany parking park&ride przy stacji kolejowej w Chotomowie, który zapewni mieszkańcom tej miejscowości i gminy Wieliszew dogodne połączenie z Warszawą - teraz tego bardzo brakuje. A może Veturilo przy nowej szkole przy ul. Kisielewskiego? Powinna też powstać międzygminna ścieżka rowerowa wzdłuż wału wiślanego, łącząca Białołękę i Jabłonnę z Nowym Dworem Mazowieckim. Jak wspominałem Jabłonna powinna otworzyć się na Wisłę, zapewniając rozwój komunikacji i turystki wodnej. Uruchomienie przystani wodnej w sercu Mazowsza, w sąsiedztwie zabytkowego pałacu, dla tramwaju wodnego, to szansa dla lokalnej turystki i tam powinien prowadzić system ścieżek rowerowych. Zapewnilibyśmy turystom (również z Warszawy) możliwość przesiadki z promu na rower szlakami powiatu legionowskiego i zwiedzanie naszych zabytków i bogactwa przyrody.
Wzdłuż ściany lasu chotomowskiego, od ul. Bagiennej poprzez Kisielewskiego do ul. Partyzantów (przy nowej szkole - CEKS), powinna powstać oświetlona trasa pieszo-rowerowa, która razem z powiatowymi ścieżkami rowerowymi (Partyzantów, Kordeckiego, Chotomowska) zapewniłaby połączenie Wisły w Jabłonnie i Bugo-Narwi w Topolinie (gm. Wieliszew) z układem ścieżek rowerowych Zalewu Zegrzyńskiego.
A może Veturilo przy nowej szkole przy ul. Kisielewskiego? Mieszkańcy mogliby dojechać samochodami do parkingu szkolnego i dalej korzystać z uroków lasów chotomowskich. To tylko niektóre moje propozycje.
Jakie są Państwa pomysły? Zapraszam do wspólnej dyskusji w komentarzach dotyczących udziału gminy Jabłonna w tym programie, ale również całego powiatu legionowskiego z obszarem Zalewu Zegrzyńskiego włącznie.
Mariusz Grzybek
Autor jest radnym gminy Jabłonna z Chotomowa, byłym wiceprzewodniczącym rady