Absurd w Falenicy. Wyremontują... pół dworca
13 września 2018
Inna firma odpowiada za perony z charakterystycznymi, skrzydlatymi wiatami, inna za stojące obok nich zabudowania. Miłośnicy zabytków chętnie zobaczyliby remont całości.
Z punktu widzenia przeciętnego pasażera, niezainteresowanego kolejarskim żargonem i podziałem kompetencji między poszczególnymi państwowymi firmami, stacja w Falenicy to jedna, duża całość. Na papierze każdy obiekt jest jednak traktowany jako osobny a ich właścicielami są dwie różne spółki: PKP i PKP Polskie Linie Kolejowe.
Pierwsza odpowiada za wpisany do rejestru zabytków budynek dworca z ok.
Najdłuższy szlaban na świecie? "Absurd roku" w Wawrze
Dziennikarze TVN Turbo uznali szlaban przed siedzibą urzędu dzielnicy za jeden z największych absurdów drogowych roku...
1900 roku oraz sąsiadującego z nim młodszego o ponad 30 lat "brata" i dawny szalet (lata 1920.). Druga - za zabytkowe wiaty projektu Kazimierza Centnerszwera oraz nastawnię (oba z lat 1930.). Mało kto wie, że w gminnej ewidencji znajduje się też piwnica powstała między rokiem 1900 a 1920.
Remont nie taki kapitalny
- Dworzec w Falenicy jest jednym z najciekawszych obiektów kolejowych na linii otwockiej a jednocześnie, także dzięki działaniom PKP, ważnym obiektem na mapie kulturalnej Warszawy - pisze Falenickie Towarzystwo Kulturalne. - Od 2010 roku mieści się tam kinokawiarnia Stacja Falenica. Jej otwarcie pozwoliło na uratowanie niszczejącego dworca. Wnętrza są urządzone estetycznie, natomiast z zewnątrz budynek, mimo imponującego muralu, wygląda odstraszająco.
Brudne ściany, odpadający płatami tynk, zniszczone schody - wymieniają miłośnicy zabytków. Szczególnie źle zabytkowy dworzec wygląda w porównaniu z dawnym szaletem z czerwonej cegły, który w 2015 roku przeszedł pod okiem konserwatora remont i jest prawdziwą perełką Falenicy. W skierowanej do PKP petycji Falenickie Towarzystwo Kulturalne prosi, by kolejarze skorzystali ze zbliżającej się okazji.
- W latach 2020-2022 PKP PLK będzie będzie modernizować linię kolejową numer 7 - przypominają społecznicy. - Wyremontowane zostaną zabytkowe wiaty peronowe (tzw. skrzydlaki) oraz same perony. Apelujemy, aby spółka podjęła się możliwie szybko także remontu elewacji zabytkowego dworca.
(dg)
.