REKLAMA

Białołęka

komunikacja »

 

509 kursuje stadami, ale to za mało

  9 września 2015

alt='509 kursuje stadami, ale to za mało'

Zapotrzebowanie na komunikację miejską łączącą Tarchomin i Modlińską z Dworcem Wileńskim jest ogromne. Co robić?

REKLAMA

Numerów komunikacji miejskiej jest na Tarchominie mnóstwo, dwa z nich - jako dowożące do największych węzłów przesiadkowych - zdecydowanie wyróżniają się popularnością: 2 i 509. Ta druga linia obsługuje osiedle od lat 90-tych. Pierwotnie dojeżdżała do południowego Śródmieścia (pętla na pl. Trzech Krzyży, później przy stacji Politechnika), ale na odcinku z Tarchomina do Dworca Wileńskiego i ronda Waszyngtona numer 509 widuje się nieprzerwanie od 22 lat. Nieprzerwanie i coraz częściej.

- Linia 509 cieszy się dużą popularnością - przyznaje Magdalena Potocka, rzeczniczka Zarządu Transportu Miejskiego. - Jest to oczywiście związane z tym, że zapewnia bezpośrednie połączenie Nowodworów i Tarchomina z Dworcem Wileńskim. Z naszej strony zapewniliśmy wysoką częstotliwość kursów, co 7-8 minut w szczycie komunikacyjnym, z zagęszczeniem w porannym szczycie do 4 minuty, i co 10 min poza szczytem i w weekendy.

509 jest więc jedną z najczęściej kursujących linii w Warszawie, ale - mówiąc językiem ZTM - potoki pasażerskie płyną na Pragę coraz szerzej. Tory mają powstać na odcinku Światowida od Traktu Nadwiślańskiego do Modlińskiej, a następnie prosto do połączenia z wyremontowanymi torami na Jagiellońskiej. W autobusach panuje tłok a korki na wysokości Trasy Toruńskiej i ronda Starzyńskiego są zupełnie nieprzewidywalne. Gdy w czerwcu remontowana była linia tramwajowa na Jagiellońskiej, ZTM przedłużył do Dworca Wileńskiego 516, co wielu pasażerów przyjęło z ulgą.

- Niech 516 zostanie na przedłużonej trasie nawet na zawsze - pisze czytelnik z Żerania. - 509 bywa tłoczne nawet w niedzielę.

ZTM przypomina, że im dłuższa trasa autobusu, tym bardziej nieregularnie będzie on kursować, a na Milenijnej, Ćmielowskiej i Odkrytej 516 pełni funkcję linii lokalnej (przy Kamińskiego - jedynej) i musi być tam punktualnie. Przedłużenia trasy do Dworca Wileńskiego nie będzie, pozostaje więc zatłoczone 509. Być może rozsądne byłoby wzmocnienie kosztem mało popularnego 186, ale ZTM nie chce ruszać tej linii przed oddaniem do użytku mostu Grota-Roweckiego, bo autobusy jadące trasą S8 mogą stać się atrakcyjnym połączeniem.

Czy rozwiązaniem problemu tłoku w 509 będzie komunikacja szynowa? W latach 70-tych zakładano, że na północ od Dworca Wileńskiego II linia metra pojedzie nie na Targówek, ale wzdłuż Jagiellońskiej i Modlińskiej na Tarchomin, Nowodwory i Winnicę. Zrezygnowano z tego pomysłu, bo na odcinku kilku kilometrów metro jechałoby przez tereny rzadko zaludnione i przemysłowe, na których nie planuje się budowy dużych osiedli.

Obecnie w planach jest linia tramwajowa, która w przyszłości ma zastąpić 509 na trasie z Nowodworów do Dworca Wileńskiego i ronda Waszyngtona. Tory mają powstać na odcinku Światowida od Traktu Nadwiślańskiego do Modlińskiej, a następnie prosto do połączenia z wyremontowanymi torami na Jagiellońskiej.

- Jeśli 509 kursuje w szczycie już co 4 minuty i jest zapełnione, to znaczy, że jego trasa to korytarz potrzebujący komunikacji szynowej - mówi radny Wojciech Tumasz. - Teoretycznie można dodać jeszcze więcej kursów, ale przy tak długiej trasie autobusy kursują nieregularnie. Potrafią spędzić 15 minut w korkach przed rondem Starzyńskiego. Niektórzy pasażerowie przesiadają się na Śliwicach do tramwaju, żeby ominąć korek.

Gdyby zaprojektować linię w standardzie szybkiego tramwaju, dojazd z przystanku Tarchomin do Dworca Wileńskiego zajmowałby 21-23 minut. Autobus pokonuje tę trasę kilka minut dłużej, jest podatny na korki, mniej wygodny i mniej pojemny od tramwaju. Budowa linii tramwajowej na tej trasie i przerzucenie "stada" autobusów obsługującego 509 w inne miejsca ma sens. Inwestycja ta nie zostanie dofinansowana ze środków unijnych w obecnej dekadzie (nie znalazła się nawet na liście rezerwowej). Nie ma jej także w aktualnej perspektywie finansowej Warszawy na lata 2015-2042.

Dominik Gadomski

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (27)

# Paweł11111

09.09.2015 09:20

Tak to prawda 509 jest tak przepełniane z Dworzec Wileńska, a 516 jeździ puste nie wiele więcej jest w 518. Niech ZTM coś z tym zrobi .
Proponuję, nową linie uruchomić, która będzie jeździła z Dworzec Wileńskiego.
Pozdrawiam

# Julisz

09.09.2015 09:23

Tak to prawda 509 jest tak przepełniane z DW Wileńska, a 516 jeździ puste nie wiele więcej jest w 518. Niech ZTM coś z tym zrobi .
Proponuję, nową linie uruchomić, która będzie jeździła z DW Wileńskiego.
Pozdrawiam

# 186

09.09.2015 09:24

"Być może rozsądne byłoby wzmocnienie kosztem mało popularnego 186..." - mało popularnego??? kto wypisuje takie bzdury, chyba jechał ta linią ale w południe o 12 godz. Ranem i po pracy ludzie ledwo się mieszczą czasami... trzeba sie pare razy przejechac i pisacć a nie stanąc przy zajezdni i zobaczyć ze w autobusie kilka osób siedzi... Na każdym nastepnym przystanku autorze wsiada coraz więcej a już od ratusza jest nieżle nabity w godzinach szczytu... w południe to może i jeździ pustawy.

REKLAMA

# 518/186

09.09.2015 09:51

linia 518 jest bardzo popularna w godzinach szczytu i ograniczenie jej byłoby nie na miejscu. Dodać trzeba że w godzinach porannych jeżdżą autobusy krótkie - brawo ZTM, zapraszam na przejażdżkę "równo z szybą drzwi" może wtedy ktoś w końcu zmądrzeje i puści normalne autobusy???
Po otwarciu trasy toruńskiej ZTM powinno zwiększyć liczbę połączeń właśnie tamtędy, co gwarantowałoby szybką przeprawę do metra - jazda starzyńskiego w godzinach szczytu trochę zajmuje

# Tom_R

09.09.2015 11:16

Przede wszystkim winę za taki stan rzeczy ponosi ZTM, a władze dzielnicy biernie przyglądają się sytuacji.
Przypomnę, że kiedyś była także linia 144, która była mocno zapchana, ale ZTM stwierdził, że ją trzeba zlikwidować, więc przemianowano ją na 302, a potem jak już nikt nie jeździł to wywalono.
Przypomnę też, że Nowodwory, Henryków, Tarchomin, Płudy, Anecin itd. z Żeraniem łączyły linie 126,133 i 152. Kiedyś była większa możliwość przesiadania się na Żeraniu do tramwaju, a i lokalne linie były lepiej wykorzystane. Teraz 126 jest puste, bo ma głupią trasę, a na 152 i 133 często wystarczyły by autobusy takie jak są na linii 211. Z kolei zapotrzebowanie na dojazd do Żerania jest właśnie najlepiej widoczny na linii 211, która w szczycie pęka w szwach.
Sytuacja jest więc taka, że tramwaj linii 20 jest mało wykorzystany, bo się większość przesiada z innych linii do 509 na przystankach Tarchomin, Ratusz i Konwaliowa.
Niedługo się okaże, że na Pragę będzie łatwiej dojechać metrem przez centrum, bo ZTM siedzi i wymyśla potoki pasażerów wbrew pasażerom.

# malana

09.09.2015 17:00

Najlepszym rozwiązaniem byłaby linia ekspresowa która jadąc z Nowodworów od Konwaliowej jako pierwszy przystanek powinna mieć dw wileński i koniec trasy

REKLAMA

# gosc

09.09.2015 18:15

a kiedy na starą trase sprzed remontu Mostu Grota wróci 511?

# kalan

09.09.2015 21:25

Zdecydowanie 509 należy odciążyć przez linię ekspresową np. E-9 kursującą z Nowodworów i nie zatrzymywać się od Konwaliowej do Dworca Wileńskiego, gdzie powinno nastąpić zakończenie trasy.

# Mieszkan

09.09.2015 21:31

Problem w tym, że zgodnie z publikacjami dzisiejszej prasy 511 na dawną trasę może nie wrócić wcale. Skandal! Nowe osiedla przy Konwaliowej, Portowej, Kasztanowej, Płochocińskiej etc. miałyby zostać bez połączenia - żadnej linii pospiesznej do metra Marymont

REKLAMA

# świadomy

09.09.2015 23:54

#kalan napisał(a) 09.09.2015 21:25
Zdecydowanie 509 należy odciążyć przez linię ekspresową np. E-9 kursującą z Nowodworów i nie zatrzymywać się od Konwaliowej do Dworca Wileńskiego, gdzie powinno nastąpić zakończenie trasy.
Chwla, moment, nie wystarczy wam już tych linii ekspresowych? Sami jesteście w tym mieście?
Chcesz ekspresem jechać spod domu, to sobie weź taksówkę.
Wyprowadzili się 15-20 km od centrum i płaczą, że się długo jedzie i trzeba się przesiadać.
Ano, jedzie się i nie da się inaczej z jednej prostej przyczyny. Nowodwory są na końcu świata. Chcecie mieć szybciej, trzeba kupić/wynająć mieszkanie bliżej centrum. Takie są prawa fizyki.

# alka

10.09.2015 07:07

518 puste? W godzinach szczytu ledwie sie wciskam juz dwa przystanki za pętlą! Nie mówiąc już o puszczaniu na tej trasie krotkich autobusów. Porażka, a jest to jedyny autobus, którym mozna dojechac do Centrum bez przesiadki.

# Tadek

11.09.2015 11:00

Niech sprawę lini 509 zgłosi do ZTM. Tylu mamy tutaj radnych dzielnicy Białołęka. Mogliby się tą sprawą zająć pilnie !!!

REKLAMA

# Cedzik

11.09.2015 11:05

Proszę zauważyć, że 518 jeździ 4 na 1h, a weekend 3 na 1h dlatego jest sporo ludzi w autobusie. Niech ktoś zajmie linią w stronę dw wileńskiego oraz metra marymont najlepiej pilnie.

# E11

11.09.2015 11:19

#kalan napisał(a) 09.09.2015 21:25
Zdecydowanie 509 należy odciążyć przez linię ekspresową np. E-9 kursującą z Nowodworów i nie zatrzymywać się od Konwaliowej do Dworca Wileńskiego, gdzie powinno nastąpić zakończenie trasy.

#Mieszkan napisał(a) 09.09.2015 21:31
Problem w tym, że zgodnie z publikacjami dzisiejszej prasy 511 na dawną trasę może nie wrócić wcale. Skandal!

Zdecydowanie należy utworzyć linię ekspresową E11 na bazie dawnego przebiegu 511 z Dąbrówki W do metra Marymont przez most Grota.
#świadomy napisał(a) 09.09.2015 23:54

Chwla, moment, nie wystarczy wam już tych linii ekspresowych?
Nie wystarczy. Trzeba wielu jeszcze ekspresówek.

# TomR

11.09.2015 13:06

#Tadek napisał(a) 11.09.2015 11:00
Niech sprawę lini 509 zgłosi do ZTM. Tylu mamy tutaj radnych dzielnicy Białołęka. Mogliby się tą sprawą zająć pilnie !!!

Już po wyborach, więc radni mają wolne.

REKLAMA

# gosć

11.09.2015 13:17

W punkt :)
#TomR napisał(a) 11.09.2015 13:06

Już po wyborach, więc radni mają wolne.

# 509

16.09.2015 09:02

#kalan napisał(a) 09.09.2015 21:25
Zdecydowanie 509 należy odciążyć przez linię ekspresową np. E-9 kursującą z Nowodworów i nie zatrzymywać się od Konwaliowej do Dworca Wileńskiego, gdzie powinno nastąpić zakończenie trasy.
Przystanek na Starzyńskiego to 1,5 minuty. A prawdziwy absurd to odcinek od Ratuszowej do Wileńskiego:
Ratuszowa: min 3 minuty,
skośne tory tramwajowe i za chwile Cyryla i Metodego: 5 min,
z Cyryla na Targową: 4 min

# nala

16.09.2015 09:17

Linia ekspresowa, która ostatni przystanek powinna mieć przy Konwaliowej i dopiero Dw. Wileński.
A ze światłami na odcinku Rondo Starzyńskiego też by się przydało coś zrobić, zgadzam się, że to co 509 nadrobi, traci na odcinku, przez co dojazd do drugiej linii metra jest nieopłacalny:
"Przystanek na Starzyńskiego to 1,5 minuty. A prawdziwy absurd to odcinek od Ratuszowej do Wileńskiego:
Ratuszowa: min 3 minuty,
skośne tory tramwajowe i za chwile Cyryla i Metodego: 5 min,
z Cyryla na Targową: 4 min" NIESTETY

REKLAMA

# krawiec

16.09.2015 10:06

E-9 Nowodwory - ... _ Konwaliowa a pote3m non stop nad Wisłą do Metro Stadion Dziesięciolecia.

# krawiec

16.09.2015 10:06

E-9 Nowodwory - ... _ Konwaliowa a potem non stop nad Wisłą do Metro Stadion Dziesięciolecia.
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA