40 lat minęło. Kiedy przebudowa ronda Czterdziestolatka?
8 czerwca 2017
Przebudowa al. Jana Pawła II na wysokości Dworca Centralnego złapała opóźnienie. Bardzo popularny przystanek tramwajowy w ścisłym centrum pozostaje niedostępny dla wielu mieszkańców.
Mają być węższe jezdnie, szersze chodniki, nowe drogi rowerowe, koniec z ogromnymi utrudnieniami dla niepełnosprawnych i osób z bagażami oraz wygodne dojście na przystanek linii 10, 17 i 33. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Zarząd Dróg Miejskich zamierzał przebudować al. Jana Pawła II na odcinku od ronda ONZ do Nowogrodzkiej do końca roku, ale teraz termin ten stoi pod znakiem zapytania.
- Miasto zamówiło szczegółową dokumentację budowlaną - informują drogowcy na Facebooku. - Dopóki projektant jej nam nie dostarczy, nie możemy ogłosić przetargu na modernizację ulicy.
Rondo a la lata 70.
Póki co rondo Czterdziestolatka, czyli skrzyżowanie al. Jana Pawła II z Alejami Jerozolimskimi, to nadal jedna z największych barier, utrudniających poruszanie się po Warszawie. Warszawiacy i turyści chcący dostać się z Mirowa i Ochoty do ścisłego centrum miasta muszą korzystać z nieprzyjaznych przejść podziemnych, zaś rowerzyści - z ruchliwych jezdni. Warszawa to jedno z ostatnich dużych miast Europy, w którego centrum zachowały się takie relikty lat 70., jak pozbawione przejść dla pieszych arterie dla samochodów.
- Na odcinku ponad kilometra nie ma żadnego przejścia dla pieszych, a chodniki są wąskie i zniszczone - pisali drogowcy w zapowiedzi przebudowy. - Szeroka, miejscami mająca aż dziesięć pasów ruchu jezdnia też jest w fatalnym stanie. Brakuje dróg dla rowerów, ale też miejsc postojowych. Kierowcy parkują gdzie popadnie, dewastując resztki zieleni ulicznej.
Podczas remontu chodniki zostaną poszerzone do co najmniej 3 m szerokości, powstaną także przejścia dla pieszych: po północnej i zachodniej stronie ronda Czterdziestolatka i przez Chałubińskiego przy Nowogrodzkiej. Rowerzyści zyskają dwie wydzielone drogi: po śródmiejskiej stronie al. Jana Pawła II od Złotej do ronda ONZ i po stronie wolskiej od ronda ONZ do Nowogrodzkiej. Wytyczony zostanie też przejazd przez Chałubińskiego w ciągu Nowogrodzkiej.
Jezdnie al. Jana Pawła II przejdą frezowanie i zostaną na wlocie na rondo zwężone z pięciu do trzech pasów. Dodatkowe pasy są praktycznie nieużywane, zaś kierowcy narzekają na brak miejsc parkingowych. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom drogowcy wyznaczą ich na odzyskanej przestrzeni 66.
"Nie stosujcie szantażu"
Dwa lata temu Zielone Mazowsze zebrało za wytyczeniem przejść na rondzie Czterdziestolatka ponad 1200 podpisów. Pomysł poparli radni Śródmieścia i Ochoty, zaś warszawski samorząd zapowiedział ich powstanie, ale według aktywistów prace postępują zbyt wolno.
- Jeżeli miasto nie ogłosi przetargu na modernizację al. Jana Pawła II i ucywilizowanie ronda Czterdziestolatka w ciągu najbliższych paru miesięcy, będzie to oznaczać, że lekceważy mieszkańców miasta oraz reprezentujące je organizacje pozarządowe i rady dzielnic - pisze Maciej Sulmicki z Zielonego Mazowsza. - Pokaże też, że jedyną skuteczną metodą dialogu są protesty.
- Dopóki projektant nie dostarczy dokumentacji, nie możemy ogłosić przetargu - odpowiada ZDM. - Nie jest to zależne od nas, proszę więc nie stosować szantażu.
(dg)