112 zmieni trasę? "Mieszkańcy zaniepokojeni"
26 czerwca 2018
Każda pogłoska o zmianach na tej linii elektryzuje pasażerów z trzech dzielnic.
Tak jest również i tym razem. Oficjalnie nikt nic nie wie, ale plotki krążą. Temat jest na tyle poważny, że postanowiła się nim zająć także bielańska radna Joanna Radziejewska.
- Od pewnego czasu słyszy się o rzekomych planach wprowadzenia zmian kursowania linii 112 - pisze. - Mieszkańcy Bielan są mocno zaniepokojeni sygnałami, które do nich docierają. Uważają, że linia 112 jest jedną z najlepiej wykorzystywanych i najwygodniejszych linii autobusowych. Spełnia w pełni potrzeby mieszkańców Bielan i Bemowa przemieszczających się w kierunku Bródna.
- Obecnie nie planujemy wprowadzania zmian w funkcjonowaniu linii 112 - odpowiada krótko Łukasz Majchrzyk z Zarządu Transportu Miejskiego.
Pasażerowie bronili 112
Jeśli nie liczyć drobnych korekt, związanych np. z otwarciem nowego odcinka Lazurowej (od Sterniczej do Połczyńskiej), 112 kursuje obecną trasą od 2009 roku. Ostatnią poważną zmianą trasy było przesunięcie z Broniewskiego na Żeromskiego, gdzie w zamian wskoczyło 122. Linia łączy w "prostej" linii Karolin, Jelonki, Bemowo, Bielany i Bródno i cieszy się dużą popularnością.
Losy 112 stanęły pod znakiem zapytania w 2014 roku, gdy zbliżało się otwarcie ostatniego brakującego odcinka torów na Powstańców Śląskich. Zarząd Transportu Miejskiego brał pod uwagę likwidację odcinka trasy między Karolinem a Nowym Bemowem lub Chomiczówką. Ostatecznie, po konsultacjach społecznych, 112 zostało na swojej trasie.
Co w przyszłości?
Nie wiemy jeszcze, jak będzie zorganizowana komunikacja miejska podczas budowy metra na Górcach, gdy rozkopane będą okolice skrzyżowania Powstańców Śląskich z Górczewską. Póki co firma TransEko przygotowała na zlecenie ratusza dwa warianty minimalizacji utrudnień, przy czym "rekomendowany" zakłada skrócenie 112 na trasę Nowe Bemowo - CH Marki. W zamian powstałyby dwie nowe linie: 294 i 295. Pierwsza jechałaby z Os. Górczewska, Lazurową, Człuchowską, Powstańców Śląskich, Górczewską i Jana Olbrachta na Znaną. Z kolei 295 kursowałoby z Karolina przez Połczyńską, Lazurową, Człuchowską i dalej albo przez Powstańców Śląskich, Górczewską i Jana Olbrachta na Znaną, albo przez Strąkową i Jana Olbrachta do metra Księcia Janusza.
Opisane wyżej zmiany to dopiero propozycje. W przyszłym roku powinna zakończyć się budowa odcinka metra do Księcia Janusza. Teoretycznie jest możliwe, że zaraz po jego otwarciu rozpocznie się budowa stacji na Górcach, Chrzanowie i Karolinie. Ich uruchomienie nastąpi prawdopodobnie w 2022 lub 2023 roku, więc największe utrudnienia czekają nas na początku przyszłej dekady.
(dg)