106 już nie wróci na swoją trasę
30 października 2012
- Na rogu Wrocławskiej i Powstańców Śląskich mieliśmy autobus 106, którym można było dojechać na Okęcie. Obiecano, że jak wyremontują Dźwigową, to linia wróci. I co? I nic. Zróbcie coś! - prosi nasz czytelnik. - Tej linii już nie będzie. Mamy inne - mówi dyrektor ZTM Leszek Ruta.
Gdy została zamknięta po raz pierwszy, podjęto decyzję o zlikwidowaniu linii 106.
- Dźwigowa jest permanentnie zakorkowana. Decyzję podjęliśmy po dłuższych badaniach. 106 jechał co prawda na Okęcie, ale miał skomplikowaną trasę i dowoził tam niewielu pasażerów. Zamiast tej linii mamy kilka innych - wyjaśnia dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta. A czy z Bemowa można dostać się jednym autobusem na Okęcie? - Nie można, ale można z przesiadkami - przyznaje.
- No, właśnie. Jakie to ułatwienie? Na tym przystanku na rogu Wrocławskiej i Powstańców Śląskich wsiada wielu starszych ludzi. Dla nas to problem. Trzeba było dojechać na cmentarze, potem mamy Dzień Niepodległości. Dla człowieka po 70-ce to nie takie proste przesiadać się ze dwa razy, czekać na przystankach, a przecież trasa na Okęcie nie jest wcale krótka. Poza tym drożeją bilety. Obiecano, że 106 wróci - żali się czytelnik. - Takiej deklaracji nie składaliśmy - mówi jednak dyrektor Ruta.
W spisie warszawskich autobusów od numeru 100 do 149 nie brakuje ani jednego. Poza 106. Potem nie mamy też 150 i 155, ale to już inna historia.
Co zamiast?
- Linia 106 ze względu na niewielkie wykorzystanie przez pasażerów szczególnie w weekendy została przekształcona w linię 384 kursującą tylko w dni powszednie. Ta linia została zawieszona z chwilą zamknięcia ul. Dźwigowej, a po jej otwarciu została zlikwidowana. Nie ma jakichkolwiek rezerw taborowych. Cały obecny tabor jest wykorzystywany do obsługi obecnego układu komunikacyjnego, w tym objazdów związanych z budową centralnego odcinka II linii metra. W tej sytuacji po otwarciu przejazdu ul. Dźwigową dysponowaliśmy jedynie taborem ze zlikwidowanej linii zastępczej Z-9. Przywróciliśmy zatem te połączenia, które przed zamknięciem tej ulicy cieszyły się największym zainteresowaniem pasażerów. Zostało przywrócone kursowanie linii 189 do pętli Osiedle Górczewska, linii 194 i 716 do pętli Cmentarz Wolski oraz wznowiliśmy kursowanie linii 129 na trasie PKP Ursus - Koło (jednocześnie linia 197 została skierowana do krańca Znana). Nie przewidujemy innych zmian związanych z otwarciem Dźwigowej. Połączenie północnej części dzielnicy Bemowo z południową częścią dzielnicy Włochy, w tym wspomniane połączenie rejonu skrzyżowania Powstańców Śląskich/Wrocławska z Okęciem, można zrealizować z wykorzystaniem linii kursujących z wysokimi częstotliwościami: autobusowych 112 lub 184 z przesiadką przy Hali Wola do 189 (do skrzyżowania Hynka/al. Krakowska) albo linii tramwajowej 24 z przesiadką na placu Zawiszy do linii 7 lub 9 (do pętli Al. Krakowska) - tłumaczy rzecznik ZTM Igor Krajnow.
mac