REKLAMA

Wola

komunikacja »

 

Stacja Warszawa Nigdzie. Dlaczego kolej nie istnieje w świadomości?

  27 stycznia 2015

alt='Stacja Warszawa Nigdzie. Dlaczego kolej nie istnieje w świadomości?'

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. będą w najbliższych latach przebudowywać większość linii w Warszawie i budować nowe stacje. O pilną przebudowę woła stacja Kasprzaka.

REKLAMA

Stacje kolejowe w całej Warszawie budowano w czasach, w których nikt nie myślał o kolei miejskiej ani wykorzystywaniu naziemnych tras jako środka transportu miejskiego na równi z metrem i tramwajami. Sama nazwa "Warszawa Kasprzaka" jest myląca - o wiele bardziej adekwatne byłoby określenie "Nigdzie" lub "Ani Kasprzaka, Ani Wolska". Peron zlokalizowany jest bowiem w połowie długości między dwiema ulicami. Na papierze najwygodniejszą przesiadkę zapewniają przystanki o nazwie PKP Kasprzaka, zlokalizowane przy rondzie Tybetu. Sprawdźmy, jak taka przesiadka wygląda.

Przyjeżdżamy z dalekiej Woli autobusem 105 i 159 i wysiadamy na przystanku pod wiaduktem kolejowym. Cofamy się do przejścia przy Trasie Prymasa Tysiąclecia, przekraczamy dwie jezdnie, dochodzimy do schodów i... jeśli poruszamy się na wózku, nasza podróż w tym momencie się kończy. Peron jest dla niepełnosprawnych niedostępny. Jeśli możemy chodzić, wspinamy się po stromych schodach pełnych dziur.

Opcja druga: przyjeżdżamy autobusem z Prostej. Tym razem droga na peron jest dwukrotnie dłuższa, a po drodze musimy przejść przez Trasę Prymasa Tysiąclecia. Żeby przekroczyć ją na jednym cyklu świateł, trzeba praktycznie biec.

To może tramwajem od strony Wolskiej? Nic z tego. Tu też są tylko strome, rozpadające się schody a przystanki tramwajowe umieszczono dokładnie tam, gdzie wygodnej przesiadki do pociągu nie ma, nie było i nie będzie: przy Sokołowskiej i po dalszej, zachodniej stronie ronda Lubomirskiego.

Co planują kolejarze?

Modernizacja linii kolejowej między dworcami Gdańskim a Zachodnim rozpocznie się pod koniec przyszłego roku i potrwa dwa lata. Powstaną nowe stacje przy Obozowej i Powązkowskiej, zaś stacje Koło i Kasprzaka zostaną wyremontowane.

- Jednym z elementów prac będzie kompleksowa modernizacja przystanku Warszawa Kasprzaka - mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Modernizacja linii kolejowej między dworcami Gdańskim a Zachodnim rozpocznie się pod koniec przyszłego roku i potrwa dwa lata. Powstaną nowe stacje przy Obozowej i Powązkowskiej, zaś stacje Koło i Kasprzaka zostaną wyremontowane. - Planujemy, że przystanek zostanie całkowicie przebudowany a cała infrastruktura zostanie dostosowana do potrzeb niepełnosprawnych m.in. poprzez montaż wind. Perony zyskają nowy wygląd. Pasażerowie otrzymają do dyspozycji odnowione przystanki z wiatami, wyposażone w dodatkowe udogodnienia dla niepełnosprawnych. Będą również elektroniczne wyświetlacze. Ponadto, wykonanie prac modernizacyjnych na linii nr 20 i nr 509 umożliwi zwiększenie prędkości maksymalnej pociągów do 80 km/h.

Kup bilet

Węzeł przesiadkowy Kasprzaka

Jak mógłby wyglądać węzeł przesiadkowy przy Kasprzaka? O komentarz poprosiliśmy Łukasza Oleszczuka ze Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji:

- Choć odległości do przesiadek z pociągu do innych środków transportu są faktycznie dość duże, to lokalizacja przystanku Kasprzaka, z punktu widzenia obsługi ciągów ul. Wolskiej i ul. Kasprzaka, ma potencjał - mówi Oleszczuk. - Podczas jednego zatrzymania pociągu obsługiwane są dwa istotne ciągi. W przypadku ul. Wolskiej rozważanie przesuwania przystanków tramwajowych na stronę wschodnią skrzyżowania nie jest zasadne - w tym rejonie istotne wydaje się obsłużenie w pierwszej kolejności osiedli mieszkaniowych położonych na zachód od ul. Prymasa Tysiąclecia. Zgodnie z analizami komunikacyjnymi dotyczącymi rejonu Dworca Zachodniego perony tramwajowe będą zlokalizowane między al. Prymasa Tysiąclecia a ul. Bema. Obecny rozstaw wiaduktów oraz geometria samej linii kolejowej na dalszym odcinku uniemożliwiają wykonanie bezpośrednich zejść z peronu kolejowego na peron tramwajowy. Nie wynika to nawet z chęci wykonania prac po minimalnych kosztach, ale z otoczenia: z jednej strony kościół wpisany do rejestru zabytków, z drugiej strony al. Prymasa Tysiąclecia - kwituje.

Podkreśla jednocześnie, że obecnie funkcjonujący węzeł przesiadkowy ma jedną podstawową wadę: kolej w tym miejscu nie istnieje jako środek transportu w świadomości mieszkańców. Głównie ze względu na częstotliwość kursowania pociągów, ich prędkość i fatalny stan techniczny torowiska.

Czy zmieni się to za dwa lata?

DG

 

REKLAMA

Komentarze (12)

# leda

27.01.2015 10:56

Cala Warszawa jest otoczona liniami kolejowymi - zupełnie niewykorzystanymi dla potrzeb mieszkańców miasta. Gdyby je wyremontować, stanowiłyby znakomite uzupełnienie miejskiego transportu i pewnie byłby to transport porównywalny z metrem.

# Ada

27.01.2015 11:26

i wybudować PKP Połczyńska i PKP Górczewska

# były radny

27.01.2015 11:49

Niewykorzystywanie linii kolejowych w komunikacji miejskiej jest zaniechaniem Ratusza, za co Hanna Gronkiewicz-Waltz powinna zostać rozliczona.

REKLAMA

# agas

27.01.2015 12:02

Powinni zmienić PKP Koło na Górczewska, nie ma się ni jak do Koła

# PKP

27.01.2015 14:24

@były radny
po twoim komentarzu widać dlaczego jesteś były,
nie siej populizmu i głupiej demagogii, HGW nie jest dyrektorem żadnej ze spółek PKP ani ministrem infrastruktury, jest tylko prezydentem miasta, nawet jakby chciała coś z tym zrobić to bez zgody wyżej wymienionych nic nie zrobi więc nie siej kłamstw tylko idź do szkoły, poucz się jeszcze, przez takich kiepskich radnych mamy taki kiepski samorząd. Pewnie do wypłaty diety to się pierwszy ustawiałeś.

# gość

27.01.2015 15:27

A kto wyremontuje PKP .Uzupełnienie miejskiego transportu przez tego przewoznika w mieście uważam za nietrafne.Od tego mamy transport miejski a kolej niech dowozi ludzi do miasta na dworce bo różnie z tym bywa .

REKLAMA

# PunkSkeleton

28.01.2015 10:33

Problem ze wszystkim co jest związane z PKP to to iż pociągi tego przewoźnika praktycznie nie jeżdżą, a sposób traktowania klientów jest skandaliczny. Dzisiaj po długiej przerwie spróbowałem tym dojechać do pracy i opóźnienie wynosiło 50 minut na trasie o długości 30 km. Zamknąć to wszystko, sprzedać majątek, zwolnić darmozjadów i może ktoś normalny kupi majątek i zacznie normalnie działać, jak normalna firma. Albo ktoś zaleje tory asfaltem i wpuści autobusy - będzie lepiej, szybciej i bardziej ekologicznie.

# niby Europa

28.01.2015 21:52

czego mozna wymagać od ludzi którzy nie potrafia sobie poradzić z powierzonym im transportem , a to wybudują perony za krótkie ,a to kupią składy za długie a wreszcie podejmują decyzje nich to wszyscy diabli wezmą i biorą -wystarczy przejechać się tak zwanymi pociągami lotniskowymi w kierunku Nowego Dworu przez Legionowo gdzie się drzwi nie zamykają w wagonach a ludzie mdleją nie mówiąc już o bagażach to przypomina okupacje pajace kolejarze jaką nam wystawiacie opinię bez używania mocnych słów.

# Orto Graf

29.01.2015 18:52

#niby Europa - stawiam Ci PAŁĘ za stylistykę wypowiedzi. Interpunkcja też beznadziejna. Zatem do szkoły (podstawowej) wrrróć!!!

REKLAMA

# niby Europa

29.01.2015 21:59

#Orto Graf-bez wymogów i uwag-dziękuję za brak "stylu" nie tylko w wypowiedzi bez beznadziejnej interpunkcji .

# Orto Graf

02.02.2015 11:57

#niby Europa - nie pisz po pijanemu, bo bełkoczesz.

# niby Europa

02.02.2015 23:10

#Orto Graf- nie tracisz "stylu" ciesz się.

REKLAMA

więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWola

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break

REKLAMA

REKLAMA