REKLAMA

Inwestycje

Nie dajmy rozjechać Falenicy. "Tunel dla aut ją zniszczy"

Nowoczesna i przyjazna człowiekowi - taka ma być Falenica, którą mieszkańcy wymyślili wspólnie z architektami z SARP i urzędnikami warszawskiego ratusza.
źródło: VGR-Pracownia Projektowa


Nie dajmy rozjechać Falenicy. "Tunel dla aut ją zniszczy"

Dawne letnisko z centrum lokalnym na miarę XXI wieku czy kłębowisko dróg i tuneli? Na południowo-wschodnim skraju Warszawy ścierają się dwie wizje miasta.

REKLAMA

"Gdzie jest centrum dzielnicy?" - to zawsze pytanie podchwytliwe i trudne, szczególnie w przypadku tak dużych obszarów, jak dzielnica Wawer. Nawet tu da się jednak wskazać miejsca, w których jest najwięcej punktów usługowych, sklepów czy innych miejsc, szczególnie często odwiedzanych przez mieszkańców. To okolica Ferio Wawer i ratusza w Międzylesiu oraz centrum Falenicy. W ubiegłym roku drugie z tych miejsc stanęło przed wielką szansą na zmiany.

Przyjaźnie i nowocześnie

Konsultacje społeczne w sprawie centrum lokalnego Falenicy odbyły się zarówno z udziałem okolicznych mieszkańców, jak i handlujących na tutejszym bazarze kupców. W interesie pierwszych jest, by okolica była zadbana, miała ofertę kulturalną i rekreacyjno-sportową, dobrą komunikację miejską i dużo zieleni. Tymczasem w interesie kierowców, przejeżdżających przez Falenicę w drodze do centrum Warszawy, jest ułatwienie przejazdu przez osiedle samochodem.

Tych dwóch wizji Falenicy nie da się pogodzić, o czym świadczy trwający spór o tunel obok stacji kolejowej. Podczas przebudowy linii otwockiej PKP Polskie Linie Kolejowe zamierzają zlikwidować tutejszy przejazd na rzecz tunelu. Jeszcze niedawno wydawało się, że znajdzie się w nim miejsce wyłącznie dla pieszych i rowerzystów, ale radni dzielnicy - po zażartej dyskusji - zdecydowali się cofnąć sprawę do komisji inwestycji. Wciąż nie wiadomo, co samorząd Wawra doradzi kolejarzom. Wypowiedziała się za to rada osiedla Falenica, która jest przeciwna tunelowi dla aut.

- Zgadzamy się na rezygnację z przejazdu i budowę tunelu pieszo-rowerowego po oddaniu do użytku południowej obwodnicy Warszawy i wiaduktu w ciągu ulic Werbeny i Brücknera - mówi Jacek Wiśnicki z rady osiedla. - Doszliśmy do wniosku, że tunel samochodowy oddalony po 800 m od dwóch innych bezkolizyjnych przepraw nie jest konieczny.

14 mln zł w błoto?

Rada Warszawy przyznała już 14 mln zł na rewitalizację centrum Falenicy, w skład którego ma wejść zupełnie nowy bazar, biblioteka i plac zabaw. Osiedle zmieniają także mieszkańcy, zgłaszający projekty do budżetu partycypacyjnego. Dzięki nim w ubiegłym roku stanęły siłownie plenerowe przy Frenkla, zaś w tym roku czeka nas doświetlenie przejścia przy stacji kolejowej i uporządkowanie zieleni. Na osiedlu powstanie także pierwszy w Warszawie mural dający złudzenie trójwymiarowości.

Jak zauważa rada osiedla, budowa tunelu dla samochodów nie tylko zakorkuje okoliczne ulice, ale też storpeduje plany rewitalizacji centrum Falenicy. Po jego otwarciu ulica Młoda zmieniłaby się w drogę dojazdową. Tymczasem to jedna z niewielu w Warszawie ulic, które zachowały przedwojenny charakter małego, letniskowego miasteczka. Po rewitalizacji mogłaby stać się prawdziwą perełką dzielnicy. Co zadziwiające, budowę tunelu dla samochodów popierają kupcy z falenickiego bazaru, zdaniem których łatwiejszy dojazd autem oznacza większe obroty. Tymczasem, jak pokazują badania naukowe i przykłady z całego świata, jest dokładnie odwrotnie: handel kwitnie tam, gdzie samochodów jest mało, a otoczenie zachęca do spędzania wolnego czasu.

- Moja Falenica to małe uliczki, zieleń, cisza i sąsiedzi - komentuje Jacek Wiśnicki. - Uważam to za skarb i godzę się z tym, że mam 40 minut SKM-ką do centrum. Coś za coś. Szlaban najczęściej przekraczam pieszo. Tunel drogowy zniszczy centrum Falenicy, nad którego koncepcją pracujemy od prawie dwóch lat. I stąd moje poparcie dla tunelu pieszo-rowerowego, a nie drogowego.

Ostateczna decyzja o kształcie tunelu należy do PKP Polskich Linii Kolejowych.

(dg)


  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Wawer







27.03.2017 12:38 #Mardzola
Przypomnijcie sobie jak kiedyś wyglądała ulica młoda, przed wycięciem drzew, przed zrobieniem tyłu miejsc parkingowych.. Miała urok. Szerokie chodniki, drzewa. Mieszkam tam od lat i widzę że młoda zmienia się na gorsze. Zrobienie z niej ulicy dojazdowej spowoduje że już totalnie umrze na niej życie. A osoby wystające pod sklep z alkoholem zawsze będą. Przeniescie sklepy to i oni tam pójdą. Tego nie unikniemy. Ja jestem przeciwko tunelowi, chce mieć moja Falenice taka jaka jest tylko zadbana i rozwijającą się. Chcę żeby zachwycala póki co trochę straszy.
27.03.2017 16:09 #aik
gdzie tu problem Tunel jest potrzebny zeby np: autobusy mogly komunikowac obie strony Falenicy, zeby nie stala okolica czekajac na szlaban, chyba nie macie wyobrazni co sie zacznie jak wyremuntuja tory, SKM ruszy az do Celestynowa i bedzie jezdzic o wiele czesciej plus KM i dalekobiezne, wtedy bedziecie o ten tunel blagac....

co do Młodej ja nie widze konfilktu z tunelem...przeciez mozna go przesunac i z komunikowac z Bysławska, a wasza ukochana uliczke moza odciac od ruchu i zrobic deptak jak tak wolicie, prosze bardzo .....
27.03.2017 16:25 #aik
ten tunel to nie musi być taki jak w Miedzylesiu na 4 pasy ...mozna zrobić waski z pasem ruchu i wytyczna sciezka rowerowa i chodnikem...jak go dobrze zaplanują to nawet nie będzie go widać ..przy odrobinei wyobraźni pomyślicie może w ogole zaczynać się wzduz torow i ulicy Patriotow z kierunku Otwocka tam jest dużo terenu ...zrobić tam rondo wjazd do tunelu już pod ziemia lekki zakręt w prawo i wyjazd w ulice Walcownicza i tam zrobić rondo ....żaden problem takie rondo będzie bez problemowa dla zabudowy Falenicy i praktycznie nie widoczne...taki wykop przy torach ;)
28.03.2017 15:28 #Lusia
Przecież tunel na Młodej ma być rowerowo-pieszy,a samochodowy dalej na granicy z Michalinem,w czym więc problem?
28.03.2017 18:39 #Wacław
To chyba żarty ulica młoda to symbol pijaństwa i bardziej wygląda na miejski szalet niż na perełkę. Zrobicie tam rewitalizację to co z tego jak menele dalej tam będą oddawali mocz. A na bazar przyjeżdża mnóstwo starszych ludzi, niepełnosprawnych. To teraz każecie tym ludziom wysiąść z samochodu i dzwigać zakupy na piechotę.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

Jak chcesz autoryzować ten wpis?



nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 




więcej
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Najnowsze wydanie

© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
regeneracja wtryskiwaczy warszawa   •   regeneracja wtrysków mazowieckie