Czas na obwodnicę Pragi. Konsultacje ruszyły
6 listopada 2017
Zabraniecka przebudowana na wielką arterię i nowy wiadukt na Grochów? Ten plan nabiera coraz bardziej realnych kształtów.
Otaczająca Śródmieście, Muranów i Pragę "obwodnica śródmiejska" była planowana już w latach 60. Z myślą o niej przebudowano Towarową, Okopową i Słomińskiego oraz zbudowano Trasę Łazienkowską, ale później - gdy gęsta zabudowana zaczęła "wylewać się" za wyznaczony pierścień tras - plany zostały odłożone na wiele lat. Odkurzono je pod koniec lat 90., gdy przebudowano rondo Żaba. Od czasu, gdy otwarto wiadukt nad rondem Starzyńskiego, o obwodnicy znów było cicho. Aż do teraz, bo właśnie ruszyły konsultacje w sprawie odcinka między rondem Wiatraczna a Radzymińską.
Droga wzdłuż torów
Patrząc z perspektywy Grochowa, na Targówek wjedziemy 800-metrowym wiaduktem (trzy pasy w jednym kierunku) nad planowaną stacją SKM Wiatraczna. Następnie skręcimy w lewo, w Zabraniecką przebudowaną na arterię podobną do Radzymińskiej, z sześcioma pasami ruchu i drogą rowerową.
Dźwińska, Beczkowa i Ludwicka zostaną odcięte od Zabranieckiej. Wjazd na starą-nową ulicę będzie możliwy tylko na skrzyżowaniach ze światłami z Księżnej Anny i Kijowską ("Trasą Świętokrzyską"). Za Kijowską Zabraniecka będzie się zwężać z sześciu do czterech pasów ruchu.
Przebudowa czeka także Naczelnikowską, która stanie się dwujezdniową ulicą z czterema (w sumie) pasami ruchu i drogą rowerową. Znikną skrzyżowania z Księcia Ziemowita i Birżańską, zaś skrzyżowanie z Radzymińską zostanie całkowicie przebudowane. Naczelnikowska przebiegnie nad torami i Radzymińską wiaduktem, a następnie zjedzie na dół dużym łukiem, poprowadzonym przez ogródki działkowe. Połączenie z Radzymińską nie będzie bezkolizyjne. Na prezentowanych w konsultacjach rysunkach widać zwykłe skrzyżowanie, ale... bez przejść dla pieszych przez Radzymińską.
Nowa ulica na Fabrycznym
Odcięcie od Naczelnikowskiej lokalnych ulic wymusi budowę nowej ulicy, która będzie przedłużeniem "małej Radzymińskiej". Pobiegnie ona łukiem wokół marketu Kaufland, tworząc skrzyżowania z wjazdem na parking, Birżańską, Księcia Ziemowita i Rybieńską.
Cel: 2021
Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych ma już w budżecie 883 mln zł na cały odcinek "obwodnicy Pragi" od Grenadierów do Radzymińskiej. Inwestycja nie ma jeszcze decyzji środowiskowej, ale zgodnie z aktualnymi planami powinna zakończyć się w roku 2021.
W ramach konsultacji społecznych na Targówku odbędą się cztery "dyżury", podczas których będzie można porozmawiać z urzędnikami w cztery oczy:
Swoje opinie można także wysyłać na adres obwodnica@zmid.waw.pl lub pocztą tradycyjną: Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych, Sokratesa 15, 01-909 Warszawa. Konsultacje trwają do 15 grudnia.
(dg)