REKLAMA

Białołęka

różne »

 

Zmowa milczenia?

  22 lutego 2008

Czy wielkie osiedle w Dąbrówce Wiślanej powstało z naruszeniem prawa? Czy o tej sytuacji wiedzieli ówcześni włodarze? Kto jest odpowiedzialny za "parkingowe szaleństwo"? Gdzie są dokumenty zezwalające na zmniejszenie przez inwestora pierwotnie narzuconych założeń?

REKLAMA


Autor jest radnym dzielnicy,
przewodniczącym klubu PO.
 
Na przykładzie osiedla Dąbrówka Wiślana, powołując się na konkretne dokumenty, poruszamy niezwykle bulwersujący problem braku miejsc parkingowych w wielu osiedlach na Białołęce. W większości decyzje o warunkach zabudowy dla tych osiedli gmina Białołę-ka wydawała jeszcze przed 2002 r.

Zagospodarowując działkę budowlaną, należy - stosownie do jej przeznaczenia i sposobu zabudowy - urządzić miejsca postojowe dla samochodów użyt-kowników stałych i przebywających okresowo, w tym również miejsca postojowe dla samochodów, z któ-rych korzystają osoby niepełnosprawne. Liczbę i sposób urządzenia miejsc postojowych należy dosto-sować do wymagań ustalonych w decyzji o warun-kach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Osiedle Dąbrówka Wiślana to tak naprawdę trzy oddzielne, zamknięte osiedla. W sumie 2151 mieszkań. Każda z trzech części ma własną ochronę. Taki podział wynika z etapów oddawania bloków do użytku. Za-kończenie budowy poszczególnych osiedli odbywało się w trzech etapach na przeło-mie kilku lat.

Dla całej inwestycji liczba miejsc parkingowych jest na oko "w normie" - 1,03 miejsca postojowego na jeden lokal. Problem w tym, że odległość pomiędzy skraj-nymi budynkami osiedli wynosi około kilometra, a właściciele mieszkań np. II etapu nie mogą przechodzić i wjeżdżać na teren pozostałych etapów. W tej sytuacji skan-dalem jest fakt, że na największym II etapie osiedla jest 1361 lokali i zaledwie 911 miejsc parkingowych. Oznacza to, że ponad jedna trzecia właścicieli mieszkań nie może sobie kupić miejsc parkingowych na swoim strzeżonym i zamkniętym osiedlu, co jest wysoce wątpliwe w świetle prawa.

Należy także dodać, że bloki z III etapu budowy były oddane mniej więcej rok po II etapie, co oznacza, że minimalny wymagany prawem współczynnik miejsc parkingowych do liczby lokali wynosił znacznie poniżej jednego. To poważne naru-szenie prawa!

Chaos związany z parkowaniem pogłębia fakt, że ul. Mikołaja Trąby znajdująca się pomiędzy II i III etapem osiedla jest nieoświetloną, jak dotąd prywatną ulicą firmy JW Construction, co uniemożliwia uregulowanie zasad parkowania przy niej, ogranicza przejazd i stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa poruszania się (wyku-pienie tej ulicy jest w planach dzielnicy na 2008 rok).

Na II etapie osiedla dochodzi do sytuacji, w której właściciel mieszkania, nie posiadający na nim miejsca parkingowego (bo jest ich mniej niż mieszkań), wjeż-dża na osiedle korzystając z zagwarantowanego notarialnie prawa przejścia i prze-jazdu (chcąc np. zanieść dziecko do domu lub rozładować zakupy) i następnie par-kuje gdzie popadnie blokując drogi pożarowe. Doprowadziło to swego czasu do akcji odholowywania nielegalnie parkujących i poważnego konfliktu społecznego.

Gdy zostałem radnym, postanowiłem sprawdzić, jak doszło do tej sytuacji i czy jest ona zgodna z prawem. Jakże wielkie było moje zdziwienie, gdy otrzymałem kopię decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu z 15 czerwca 1999 r. wraz opinią Zarządu Dróg Miejskich z 24 maja 1999 r., z których to do-kumentów wynika, że należy zapewnić miejsca parkingowe według wskaźnika:

  • 1,5 miejsca parkingowego na jedno mieszkanie,
  • 30 miejsc parkingowych na 1000 m² powierzchni użytkowej usług.
Co się więc stało po czerwcu 1999 roku? Kto zmienił te zasady i doprowadził do na-ruszenia prawa i chaosu komunikacyjnego w Dąbrówce Wiślanej? Dlaczego pier-wotnie miał powstać jeden garaż wielopoziomowy więcej, a następnie zniknął z planów? Niestety tych informacji nie można uzyskać, dokumentów w delegaturze i samym urzędzie miasta "nie da się odszukać" lub "ich nie ma". Ogólna zmowa milczenia.

Przewodniczący rady dzielnicy Paweł Tyburc skierował sprawę wraz z zebraną przeze mnie dokumentacją do biura kontroli i audytu wewnętrznego urzędu m.st. Warszawy. Mam nadzieję, że dowiemy się w końcu, kto był personalnie odpowie-dzialny za tak skandaliczne decyzje i czy jest nadzieja na naprawę tego, co zostało zbudowane z naruszeniem prawa.

Piotr Jaworski
www.jaworski.waw.pl

Dąbrówka Wiślana: I etap - prawa strona ul. Aluzyjnej, II etap - lewa strona ul. Aluzyjnej, III etap - ul. Mikołaja Trąby. Ogółem jest tu 1,03 miejsca parkingowego na 1 lokal. Niby wszystko jest w porządku. Na pierwszy rzut oka.
 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe