Wolska bez buspasa albo... jednokierunkowa? Pomysły aktywistów
18 maja 2018
Kolejny głos w sprawie losów ulic na Woli po zakończeniu budowy metra. Tym razem poznaliśmy opinię Woli Mieszkańców.
Jeśli nie liczyć mało wydolnego przejazdu kolejowego na Strąkowej, ciąg Wolska-Połczyńska jest jedynym połączeniem Woli i Jelonek. Dlatego propozycja zwężenia odcinka jezdni, zgłoszona właśnie przez Wolę Mieszkańców, z pewnością wywoła dyskusję w obu dzielnicach.
Wąsko na chodniku
- Sporym wyzwaniem dla pieszych jest przedostanie się chodnikiem biegnącym wzdłuż murów Cmentarza Wolskiego, od jego głównej bramy do pętli tramwajowej - pisze Wola Mieszkańców na portalu społecznościowym.
Spór o Górczewską. Dla kogo jest metro na Bemowo?
"Patrząc widzą wszystko oddzielnie: że dom, że Stasiek, że koń, że drzewo" - pisał Julian Tuwim. Idealnie opisuje to proces planowania zachodniego odcinka metra, nowej Górczewskiej i całego układu komunikacyjnego Bemowa.
- Przestrzeń przeznaczoną dla pieszych upodobali sobie kierowcy, którzy porzucają tam swoje samochody. Porzucają, bo parkowaniem nie można tego nazwać. Nie zważając na pieszych, mkną wzdłuż trotuaru w poszukiwaniu wolnego miejsca, rozganiając przy tym przechodniów.
Mowa o chodniku, który był niedawno remontowany. Chciało tego ponad 1700 mieszkańców, głosujących nad budżetem partycypacyjnym. Jeżdżący tam kierowcy niszczą infrastrukturę, na którą wydano 172 tys. zł. Jak rozwiązać problem? Wola Mieszkańców proponuje, by drogowcy ustawili uniemożliwiające wjazd na chodnik słupki. Aktywiści proponują też, by urząd dzielnicy porozumiał się z właścicielem nieczynnego Fortu Wola. Zamknięte rok temu centrum handlowe dysponuje dużym parkingiem, ale nikomu nie wolno z niego korzystać.
Parking zamiast buspasa
Wola Mieszkańców proponuje też zwężenie jezdni Wolskiej prowadzącej w kierunku Jelonek. Istniejący tam buspas prawie na pewno zostanie zlikwidowany w 2023 roku, gdy powstanie cała II linia metra. W jego miejsce mogłyby powstać miejsca parkingowe.
- Chodzi o fragment od Sowińskiego do Fortu Wola - precyzuje Aneta Skubida, aktywistka stowarzyszenia i radna dzielnicy. - To kierunek popołudniowego szczytu, który rozkłada się na kilka godzin. Jest tam po południu luźniej, niż rano na jezdni w stronę centrum. Teraz jest buspas i oczywiście nie chodzi nam o jego likwidację. Zakładamy jednak, że prawdopodobnie zostanie zlikwidowany. Miał powstać na czas budowy metra i zamknięcia Górczewskiej. Ponadto buspasy wzdłuż torów nie są popularnym rozwiązaniem.
Rewolucyjne pomysły
- Pochylamy się teraz nad całościową wizją przyszłości Wolskiej - mówi Skubida. - Niektórzy z naszych członków mieli pomysł, aby ruch Górczewską odbywał się w jedną stronę, zaś w drugą Wolską. Niestety w ramach konsultacji dotyczących Górczewskiej tak rewolucyjne pomysły nie miały szansy zaistnieć.
- Tak, to jest to, czego chcemy po uruchomieniu metra - ironizuje wolski oddział Kukiz'15. - Zwężenia Obozowej, zwężenia Górczewskiej oraz jeszcze brakuje nam zwężenia Wolskiej.
(dg)
.