Tunel zastąpi przejazd na Kwiatowej. Nagła zmiana koncepcji
8 maja 2020
Długo oczekiwany tunel na Bukowcu powstanie w ciągu ulic Polna/Kwiatowa, a nie jak pierwotnie projektowano na przedłużeniu ul. Bolesława Roi.
W ciągu ulicy generała Bolesława Roi na Bukowcu miał powstać tunel z chodnikiem dla pieszych i ścieżką rowerową. Jego uzupełnieniem miała być zbudowana na przedłużeniu ulic Polnej i Kwiatowej kładka dla pieszych - taką koncepcję pod koniec ubiegłego roku wybrano w legionowskim ratuszu, a zatwierdziło ją PKP PLK. Ponoć to kolejarze nalegali na tę lokalizację. Teraz zmienili zdanie. - W związku z przewidzianą rozbudową układu torowego z Warszawy do Legionowa przedstawiliśmy miastu propozycję budowy przeprawy w innym miejscu. Bezkolizyjne skrzyżowanie mogłoby powstać na ul. Polnej/Kwiatowej, usprawniając ruch w mieście - informuje Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP PLK.
Dlaczego kolejarze zmienili zdanie?
Być może pod wpływem protestów mieszkańców Bukowca, którzy od początku nie chcieli dużego ruchu samochodowego na swoim osiedlu, być może są to decyzje polityczne, a może ma to związek z niedawno ogłoszoną chęcią sprzedaży dużej działki położonej przy osiedlu Nowy Bukowiec. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dopuszcza tam zabudowę mieszkaniową wielorodzinną i być może ktoś doszedł do wniosku, że budowa tunelu w tym miejscu mogłaby spowodować zablokowanie tak intratnej inwestycji. - Wracamy do budowy tunelu w ciągu ulic Polnej i Kwiatowej - dość nieoczekiwanie oznajmił podczas zeszłotygodniowej sesji rady miasta prezydent Roman Smogorzewski. - Prace koncepcyjne przedłużają się, ze względu na protesty i naciski, w tym te polityczne. Taka była decyzja kolei - dodał po chwili.
"Rozmawialiśmy z kolejarzami od wielu miesięcy"
Nowe rozwiązania przewidują, że wjazd do zbudowanego w ciągu ulic Polnej i Kwiatowej tunelu będzie możliwy nie tylko ulicą Daliową, ale również Handlową, zaś na styku Przemysłowej i Kwiatowej powstanie nowe rondo. W niewielkiej przeprawie (wysokość do 3,5 m) znajdą się dwa pasy ruchu oraz w części oddzielonej od drogi ciąg pieszo-rowerowy.
- Rozmawialiśmy z kolejarzami od wielu miesięcy. Przygotowaliśmy trzy koncepcje w dwóch możliwych lokalizacjach. W wyniku tych rozmów możemy zrealizować wariant tunelu w ulicach Polna/Kwiatowa z wyodrębnioną ścieżką rowerową. Pierwotnie kolej nie chciała się zgodzić na budowę tunelu w tym miejscu ze względu na rozjazdy na torach. Jednak w związku z decyzją o rozbudowie linii Warszawa-Gdańsk na odcinku do Legionowa (dodatkowe tory) rozjazdy będą zaczynały się już na wysokości osiedla przy ul. Roi, dlatego ten argument nie ma dziś znaczenia. Po drugie, nie chcieliśmy zamykać istniejącego przejazdu przy jednoczesnej przebudowie DK 61 i doprowadzić do paraliżu komunikacyjnego. Dziś widać, że prace drogowe toczą się zgodnie z harmonogramem, a jednocześnie udało się uzgodnić budowę przejazdu tymczasowego na czas budowy tunelu. Po trzecie koncepcja tunelu na wysokości ul. Roi wymagała ingerencji w teren leśny, czego nie trzeba robić w obecnie przyjętym rozwiązaniu - mówi wiceprezydent Piotr Zadrożny.
Czy są na to pieniądze?
Na budowę tunelu miasto zarezerwowało w tegorocznym budżecie 2 mln zł. Wartość całej inwestycji opiewać będzie na kwotę ok. 30 mln, zaś wartość dofinansowania ze strony kolejarzy ma wynieść ok. 12 mln zł. - Mamy podpisaną umowę o dofinansowaniu tej budowy ze środków rządowych. Jeżeli chcemy wykorzystać te pieniądze, musimy szybko przejść do etapu projektowania, a następnie budowy tunelu - zaznacza Piotr Zadrożny.
(DB)