Tunel pod Ursynowem otwarty. Południowa obwodnica Warszawy gotowa
20 grudnia 2021
Kierowcy wreszcie mogą korzystać z najdłuższego tunelu drogowego w Polsce. Prace nad nim miały zakończyć się w sierpniu ubiegłego roku.
Poniedziałek 20 grudnia, godz. 11:30 - dokładnie ten moment można uznać za symboliczne zakończenie budowy tzw. południowej obwodnicy Warszawy.
Bio produkty z błyskawiczną dostawą do domu. Poznaj sklep Yesha!
E-zakupy to trend, który z roku na rok rośnie w siłę. Według sondaży - online zamawiamy już nie tylko książki, ubrania czy elektronikę, ale coraz częściej także artykuły spożywcze, szczególnie te z ekocertyfikatem. Szacuje się, że ich sprzedaż w samym tylko 2020 roku wzrosła o ponad 100%. Pierwsze miejsce pod kątem zainteresowania produktami bio niezmiennie zajmuje Warszawa. Szukasz sprawdzonego sklepu w stolicy, gdzie zrobisz ekozakupy bez wychodzenia z domu, a zamówienie odbierzesz nawet tego samego dnia? Czytaj dalej!
Stołeczny odcinek trasy szybkiego ruchu S2 powstawał etapami od 2009 roku.
Tunel pod Ursynowem otwarty
Południowa obwodnica Warszawy ma 34 km długości i przebiega w korytarzu, w którym w latach siedemdziesiątych planowano autostradę A2. Po protestach mieszkańców Ursynowa kategorię trasy obniżono do drogi ekspresowej i zdecydowano, że pod całym osiedlem kierowcy przejadą pod ziemią, pod linią metra. Ursynowski tunel ma ponad 2300 metrów długości i jest najdłuższym takim obiektem w Polsce (dla porównania: tunel Wisłostrady pod Centrum Nauki Kopernik ma 900 metrów).
Firma Webuild (d. Astaldi) miała zakończyć budowę tunelu w sierpniu ubiegłego roku. W czerwcu 2020 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podała, że umowa potrwa do marca. Następnie otwarcie było zapowiadane na czerwiec, potem na wrzesień i wreszcie na grudzień.
Włoska robota
Tunel pod Ursynowem i dojazdy do niego to ostatni element południowej obwodnicy Warszawy. Webuild zbudował odcinek o łącznej długości około 4600 metrów wraz z węzłami z Gandhi i Płaskowickiej. Znajdują się na nim dwie jezdnie po trzy pasy ruchu oraz pasy awaryjne i drogi ewakuacyjne.
Budowa odcinka kosztowała 1,22 mld zł brutto. Z okazji otwarcia na Ursynowie odbyła się uroczystość z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego, ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka i generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad Tomasza Żuchowskiego.
(dg)
.