Tunel na Bukowcu: kolej rozwiała wątpliwości
21 kwietnia 2016
Liczyliśmy w najbliższym czasie na dwie duże inwestycje kolejowe w Legionowie. Wiadomo, że jednej nie będzie, a druga wciąż nie jest do końca pewna.
Po pierwsze - nici z tunelu
O tym, że władze Legionowa wystąpiły z prośbą o budowę tunelu na Bukowcu w miejsce zakorkowanego niemiłosiernie przejazdu na Kwiatowej i Polnej pisaliśmy ostatnio. Odpowiedź od kolei nie pozostawia złudzeń: kolejarze nawet mimo deklarowanej przez ratusz chęci partycypowania w kosztach, budować tunelu nie zamierzają.
Odmowę PKP Polskie Linie Kolejowe uzasadniają faktem, że przejazd na Polnej został niedawno wyremontowany z udziałem środków unijnych i jego likwidacja mogłaby zostać uznana za naruszenie warunków dofinansowania, a co za tym idzie naraziłaby PKP PLK na finansowe straty. Odmowę PKP Polskie Linie Kolejowe uzasadniają faktem, że przejazd na Polnej został niedawno wyremontowany z udziałem środków unijnych i jego likwidacja mogłaby zostać uznana za naruszenie warunków dofinansowania, a co za tym idzie naraziłaby PKP PLK na finansowe straty. Drugim argumentem kolei jest fakt bliskiego sąsiedztwa wiaduktu i przejazdu, co zdaniem kolejarzy zapewnia wystarczającą infrastrukturę dla przeprawy przez tory. Ten argument to trochę strzał kulą w płot, bo wiadukt jest przecież częścią trasy tranzytowej, a tunel miałby służyć usprawnieniu komunikacji lokalnej.
Kolej odbiła przy okazji piłeczkę na stronę władz miasta, tłumacząc, że skoro to PKP poniosła koszty tunelu na Przystanku, to tunel na Bukowcu powinno sfinansować miasto. Na to zaś, jak tłumaczy rzeczniczka ratusza, nie ma w budżecie pieniędzy. Wydaje się zatem, że z tunelu nic nie wyjdzie i sprawa wypłynie na powrót przy okazji kolejnych wyborów.
Po drugie - kolej do Zegrza
Także inna odgrzewana podczas wyborów sprawa uruchomienia linii kolejowej do Zegrza na razie jest w powijakach. Podpisane zostały bodaj dwa listy intencyjne, a inwestycja trafiła na listę rezerwową inwestycji PKP PLK. I wszystko zależy od kolei, bo wszyscy sygnatariusze listów, czyli stołeczny Zarząd Transportu Miejskiego, Powiat Legionowski, czy urząd miasta Warszawy czekają na dokumentację techniczną.
Ta zaś jak zapewnia PKP PLK "wciąż powstaje". Tymczasem dopiero jej przygotowanie i opracowanie innych dokumentów pozwoli ubiegać się o środki w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Mazowsze 2014-2020. - W najbliższym czasie planowane są kolejne spotkania z podmiotami zainteresowanymi realizacją inwestycji, dotyczące stopnia zaawansowania przygotowania dokumentacji projektowej - pisze Joanna Kajdanowicz, rzecznik prasowa Starostwa Powiatowego w Legionowie. Prace nad budową linii zaplanowane zostały na lata 2017 - 2020, ale czy rozpoczną się w terminie? Nie wiadomo. Przypomnijmy, że linia do Zegrza ma zostać zelektryfikowana i zmodernizowana, ma powstać nowa stacja Zegrze Południowe, przystanek w Wieliszewie. Na przedłużonej trasie miałyby zaś kursować pociągi ZTM - S3 i S9.
(wk)