Tunel ma rok. Powstaną dwa kolejne
28 października 2017
28 października 2016 roku pierwsze auta przejechały pod torami w Międzylesiu. Osiedle zmieniło się na zawsze.
- Po dwóch latach budowy udało się otworzyć oczekiwany od wielu lat tunel w Międzylesiu - pisaliśmy rok temu. - Autobusy i samochody korzystają z przejazdu pod ulicami Patriotów i Szpotańskiego oraz torami kolejowymi od 28 października. Na otwarcie czekają jeszcze przejścia podziemne i droga rowerowa, zakończona po stronie ratusza schodami. (...) Budowa tunelu kosztowała 87 mln zł. Kolejnych kilkadziesiąt milionów wydaliśmy na wykup gruntów.
Zaraz po zakończeniu prac największa krytyka spadła na nowe przejście podziemne pod Żegańską na wysokości urzędu dzielnicy, zupełnie niepowiązane z tunelem. Jak zapewniał Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych, "powstało z potrzeby zapewnienia pieszym bezpieczeństwa", ale było i jest niezgodne z polityką warszawskiego samorządu, nakazującą unikać przejść podziemnych pod jezdniami. Krytykowana była także jakość zieleni, choć po budowie tunelu zasadzono 120 drzew i 10 tys. krzewów.
Tunel w ciągu Żegańskiej i Zwoleńskiej przeszedł do historii jako pierwszy, jaki powstał pod kolejową linią otwocką. Teraz w planach są bezkolizyjne przejazdy w Radości (Izbicka - Panny Wodnej) i Falenicy (Walcownicza - Bysławska). Powstaną one podczas modernizacji linii kolejowej.
- Obecnie jesteśmy na etapie aktualizacji koncepcji programowo-przestrzennej - mówi Łukasz Kwasiborski, rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych. - Kolejnym etapem będzie opracowanie projektów budowlanych, które mają być gotowe w połowie przyszłego roku. Przetarg na wykonawcę prac zostanie ogłoszony w roku 2019, zaś budowę rozpoczniemy na początku 2020.
(dg)