Trudne powroty zegrzyńskiej kolei
7 kwietnia 2006
Aż trudno uwierzyć - w przyszłym roku mija 100 lat od uruchomienia kolejowego połączenia Legionowa z Zegrzem. Z ciekawostek kolejowych warto przypomnieć, że przedwojenne Zegrze miało również połączenie kolejką wąskotorową z Warszawą.
W roku 1972 linie te zostały zelektryfikowane. Kolejowe połączenie do Zegrza służyło mieszkańcom do początku lat 90-tych. To wtedy władze PKP podjęły decyzję o zawieszeniu kursowania pociągów z Legionowa do Zegrza. Przez kilka lat kursowały autobusy, będące już wtedy zwiastunem nowoczesnych rozwiązań: wspólnego biletu, zintegrowanego transportu. Co warto podkreślić linia Wieliszew-Zegrze przez cały czas jest technicznie sprawna. Niestety nieprzemyślane i krótkowzroczne działania spowodowały, że w tej chwili bardzo trudno będzie przywrócić kolej do Zegrza. Parę lat temu kilkaset metrów przed dawną stacją PKP Zegrze wybudowano skład celny, który wykorzystuje tor kolejowy jako bocznicę, ponadto w dziwnych okolicznościach rozebrano 400 metrów toru. Dlatego pomimo starań organizacji pozarządowych - Społecznej Rady Pasażerów i Stowarzyszenia Etyka i Prawo oraz obecnych władz samorządowych powiatu i gmin, w szczególności miasta Legionowa i gminy Nieporęt, nieprędko pociąg zawita do Zegrza. Jest jednak szansa powrotu kolei nad Zalew Zegrzyński z wykorzystaniem linii Legionowo-Tłuszcz. Przewozy pasażerskie na tej linii zostały zawieszone przez PKP w czerwcu 2000 roku. Linia jest czynna i w dobrym stanie technicznym, wykorzystywana dla ruchu towarowego.
Kilkumiesięczne starania organizacji pozarządowych oraz władz samorządo-wych dały efekty. Koleje Mazowieckie planują skierowanie nowoczesnych auto-busów szynowych na tę linię. Na początek plany zakładają tylko kursy weekendowe w relacji Warszawa Gdańska-Legionowo-Nieporęt-Radzymin (to z przyczyn technicznych). Społeczna Rada Pasażerów próbuje przekonać władze Kolei Mazowieckich do przedłużenia relacji kilku pociągów obecnie rozpoczynających i kończących bieg w Legionowie do przystanku "Wieliszew". To 6-kilometrowe wydłużenie umożliwiłoby zwiększenie dostępności do kolei mieszkańcom pobliskich dzielnic Legionowa, jak również w perspektywie mogłoby włączyć się do plano-wanego systemu Park and Ride np. poprzez wybudowanie parkingu w Michałowie-Reginowie. Niestety wymaga to zmiany rozkładów jazdy tych pociągów i jest bardziej skomplikowane. Kilkuletnia przerwa w kursowaniu pociągów spowodowała konieczność ponownego przystosowania stacji i przystanków do obsługi pod-różnych. Perony i dojścia są zdewastowane, zarośnięte trawą. Biorą to na siebie władze samorządowe, w szczególności dużą aktywnością wykazuje się wójt Nieporętu. Z dużym zadowoleniem i zainteresowaniem przyglądamy się tym inicjatywom ze wszech miar je wspierając i promując.
Czy jest szansa na to, by szynobusy dłużej pozostały w naszym powiecie? Pewne jest, że mały ekonomiczny szynobus zabierający 70 pasażerów (i co ważne 5 rowerów) spalający 16 litrów ropy na 100 km nie będzie poważnie obciążał budżetu kolei, a na trasie Legionowo-Warszawa Gdańska będzie wręcz dochodowy. Uważamy, że intensywnie rozwijające się miejscowości podwarszawskie, a w szczególności gminy Legionowo, Nieporęt i Wieliszew zasługują na lepszą komunikację z Warszawą, a to rozwiązanie w jakimś stopniu komunikację może poprawić.
Janusz Kubicki, Leszek Ruta
Społeczna Rada Pasażerów