REKLAMA

Białołęka

komunikacja »

 

Tramwaj na wschodnią Białołękę wpisany do Studium miasta

  12 listopada 2014

alt='Tramwaj na wschodnią Białołękę wpisany do Studium miasta'

Po kilku latach przekonywania dopięliśmy swego. Rada miasta wpisała przebieg nowych torów tramwajowych na wschodnie obszary dzielnicy do najważniejszego dokumentu planistycznego miasta.

REKLAMA

Od wielu lat na Bródnie planuje się budowę linii tramwajowej, biegnącej wzdłuż ul. Matki Teresy z Kalkuty, Św. Wincentego i Głębockiej, kończącej się przy Trasie Toruńskiej. W 2006 roku zaprezentowałem pomysł jej przedłużenia na Zieloną Białołękę, w stronę powstających jak grzyby po deszczu wielkich osiedli mieszkaniowych, w których już obecnie mieszka kilkadziesiąt tysięcy osób.

Spójrzmy na mapkę. Proponowałem, aby po przekroczeniu Trasy Toruńskiej na wiadukcie, w naszej dzielnicy nowe tory pobiegły w tzw. rezerwie terenu pod Trasę Olszynki Grochowskiej, do połączenia z linią tramwajową wzdłuż przyszłej Trasy Mostu Północnego, która dotrze do nas z dalekiego Tarchomina. Utworzy się wtedy logiczna obwodnica transportu szynowego. Propozycję wpisałem do mojego programu w wyborach samorządowych 2006 roku.

Z początku spotykałem się tylko z uśmiechami powątpiewania. Gdy zostałem radnym, w 2007 roku przygotowałem uchwałę, w której rada dzielnicy formalnie wystąpiła z takim wnioskiem do władz miasta. Kilka lat intensywnych działań przyniosło efekt. W wykonanych na nasz wniosek opracowaniach studialnych potwierdzono, że budowa takiej trasy tramwajowej jest technicznie możliwa i wyznaczono jej dokładny przebieg.

Wnioski Targówka odrzucone

W 2012 roku władze sąsiedniej dzielnicy niespodziewanie wystąpiły o całkowite usunięcie linii tramwajowej z Bródna. Konsekwencją tej krótkowzrocznej i egoistycznej decyzji byłoby odcięcie nas od komunikacji szynowej. Nowa trasa tramwajowa stanie się też świetnym dojazdem do II linii metra, która około 2022 roku dotrze w nasze okolice. Wydaje się, że zapomniano, iż Targówek nie jest samotną wyspą, ale częścią wielkiego organizmu, jakim jest Warszawa, w którym wszystkie dzielnice powinny współpracować. Chyba uwierzono tam we własne hasło reklamowe, że na Targówku zaczyna się Warszawa.

Na szczęście rada miasta zgodziła się z naszymi argumentami i trzy tygodnie temu podjęła uchwałę o wpisaniu trasy tramwajowej z Bródna na wschodnią Białołękę do Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego, czyli najważniejszego dokumentu planistycznego Warszawy. Jego zapisy są obligatoryjne dla lokalnych planów miejscowych. Ta jednoznaczna decyzja władz miasta raz na zawsze ucina więc wszelkie dyskusje na ten temat i możemy być już spokojni o linię tramwajową na Zieloną Białołękę. Naszym następnym zadaniem będzie rozpoczęcie przygotowań do jej budowy i przekonanie władz miasta do znalezienia pieniędzy w budżecie.

Kup bilet

Do stacji metra Grodzisk

Nowa trasa tramwajowa stanie się też świetnym dojazdem do II linii metra, która około 2022 roku dotrze w nasze okolice. Dwa lata temu zaproponowaliśmy przeniesienie jej końcowej stacji: ze skrzyżowania ul. Kondratowicza i Rembielińskiej na Bródnie w nową lokalizację - w rejon skrzyżowania Trasy Toruńskiej i ul. Głębockiej (okolice ronda i sklepu Lidl). Według planów, przy nowej stacji Grodzisk powstanie wielki węzeł przesiadkowy z parkingami P+R. Wydaje się, że większość argumentów merytorycznych skłania się ku naszej propozycji. Potwierdzono to zresztą w różnych analizach studialnych. Finalna decyzja władz miasta w tej sprawie powinna być podjęta w ciągu dwóch lat.

REKLAMA

Nowe tory na Annopolu

Na październikowej sesji do Studium wpisano też kolejną nową trasę tramwajową na Białołęce. Planuje się przedłużyć obecną linię wzdłuż ul. Annopol. Najpierw tramwaj przeprawi się mostem nad Kanałem Żerańskim a następnie pojedzie dalej na północ, aż do połączenia z torami w Trasie Mostu Północnego. Przy ul. Płochocińskiej powstanie w ten sposób świetne miejsce na zbudowanie małego węzła przesiadkowego z parkingiem P+R. Do tramwaju wsiadaliby tu nie tylko mieszkańcy naszej dzielnicy, ale także osoby przyjeżdżające ze strony Nieporętu.

Waldemar Roszak
radny dzielnicy Białołęka

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (42)

# gość

12.11.2014 17:01

to może trochę się Państwo pośpieszą z tym planowaniem i na czas zamknięcia/modernizacji Głębockiej od razu położycie tory bo znając życie jedno zostanie zrobione a za chwile będzie kute i znów ulica zamknięta o ile to nie jest kolejna mrzonka.

 antyurzędnik

12.11.2014 21:43

Nie ma to jak wpisać sukces, który jest do sfinalizowania w 2022 roku.... Od 2006 roku do 2022 to kilka kadencji w których można się popisać sukcesem. Trochę przypomina mi to dowcip: "... od dwudziestu kilku lat naprawiam pralkę..." I doświadczenie podobne i skuteczność działania zbliżona. Może moje wnuki to docenią.

 basik

12.11.2014 21:46

He he he he he he.
I co z tego???
Tramwaj z Żerania na Tarchomin (teraz już na Nowodwory) w planach od lat.
I co z tego????
Wybory .... cudowny czas cudów :-)

REKLAMA

 tarantula01

12.11.2014 22:50

Warto podkreślić, że minione 3 lata zmarnowano jeśli chodzi o budowę tego tramwaju przez to, że forsowana była budowa metra na ZB. Metro skutecznie zamroziło realizację tego tramwaju.
Pozdrawiam
Wojciech Tumasz

 tarantula01

12.11.2014 22:50

Warto podkreślić, że minione 3 lata zmarnowano jeśli chodzi o budowę tego tramwaju przez to, że forsowana była budowa metra na ZB. Metro skutecznie zamroziło realizację tego tramwaju.
Pozdrawiam
Wojciech Tumasz

# berrq

12.11.2014 23:00

tarantula01 napisał(a) 12.11.2014 22:50
Warto podkreślić, że minione 3 lata zmarnowano jeśli chodzi o budowę tego tramwaju przez to, że forsowana była budowa metra na ZB. Metro skutecznie zamroziło realizację tego tramwaju.
Pozdrawiam
Wojciech Tumasz
Oj tak, bo Pańska Gospodarność od razu by zbudowała tramwaje wzdłuż ul. Głębockiej i pewnie od razu też tramwaj wzdłuż ul. Modlińskiej

REKLAMA

 tarantula01

12.11.2014 23:44

Nie od razu, ale obecnie byśmy mieli studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe i być może nawet na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej.
W. Tumasz

 tarantula01

12.11.2014 23:44

Nie od razu, ale obecnie byśmy mieli studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe i być może nawet na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej.
W. Tumasz

# apasz

13.11.2014 00:22

Sieczka wyborcza...

REKLAMA

# odkryta

13.11.2014 00:44

tarantula01 napisał(a) 12.11.2014 22:50
Warto podkreślić, że minione 3 lata zmarnowano jeśli chodzi o budowę tego tramwaju przez to, że forsowana była budowa metra na ZB. Metro skutecznie zamroziło realizację tego tramwaju.
tarantula01 napisał(a) 12.11.2014 23:44
...obecnie byśmy mieli studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe i być może nawet na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej...
mimo wszystko naiwniak jest z Pana
tarantula01 napisał(a) 12.11.2014 23:44
...i być może nawet na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej.
co tym "być może" podkreślił Pan swoją naiwność.
"antyurzędnik" ma rację.

# Taltos2

13.11.2014 08:35

Panie Tumaszu, sprawdzam:
proszę pokazać/wymienić chociaż jeden oficjalny dokument miejski, np. wieloletnią prognozę finansową, czy strategię TW, w której była wymieniona REALNA data budowy tramwaju na ZB... Jeśli takiego nie ma, to od czego liczy Pan te 3 lata opóźnienia?
Przypominam, że końcowy odcinek metra (3 ostatnie stacje z Rembielińską) NIE MA ważnej decyzji środowiskowej. Czyli radni z Białołęki powinni dalej lobbować za stacją GRODZISK z P&R przy S8, to naprawdę nie jest sprawa ostatecznie przesądzona. Kondratowicza ma super szeroki pas zieleni, idealny albo do budowy tramwaju od Rembielińskiej do św. Wincentego (tramwaje dwukierunkowe) lub do dobudowania buspasa do dojazdu do stacji Ratusz Targówek.

# nie płacę tu podatków

13.11.2014 08:49

Panie Roszak!
Matra nie będzie??

REKLAMA

 tarantula01

13.11.2014 09:32

http://siskom.waw.pl/planistyka-warszawa-sk-bialoleka.htm znany mi oficjalny dokument traktujący o tramwaju na ZB. http://bip.warszawa.pl/Menu_przedmiotowe/zarzadzenia_uchwaly/Uchwaly/Rada_Dzielnicy/Bialoleka/default.htm?WSprawie=trasy&Dzielnica=2&Organ=3 w sprawie tramwaju podejmowała Rada Dzielnicy. Niewiele jest o tramwaju? Tak, bo skupiono się http://radny.com.pl/dok2kadencja/metro2/ całkowicie nie interesując się tramwajem.
Pozdrawiam
Wojciech Tumasz

 tarantula01

13.11.2014 09:32

http://siskom.waw.pl/planistyka-warszawa-sk-bialoleka.htm znany mi oficjalny dokument traktujący o tramwaju na ZB. http://bip.warszawa.pl/Menu_przedmiotowe/zarzadzenia_uchwaly/Uchwaly/Rada_Dzielnicy/Bialoleka/default.htm?WSprawie=trasy&Dzielnica=2&Organ=3 w sprawie tramwaju podejmowała Rada Dzielnicy. Niewiele jest o tramwaju? Tak, bo skupiono się http://radny.com.pl/dok2kadencja/metro2/ całkowicie nie interesując się tramwajem.
Pozdrawiam
Wojciech Tumasz

# Taltos2

13.11.2014 10:09

Panie Wojciechu,
w żadnym planie finansowym, wieloletniej prognozie, strategii TW do roku 2022 NIE MA żadnej wzmianki na temat planów budowy linii tramwajowej na ZB. A bez pieniędzy linii się nie wybuduje. Co więcej, dopiero teraz trasa ta została wpisana do Studium Miasta...
Nawet w analizie CH2M HILL odcinek Głębocka do trasy TMP został wymieniony W TRZECIEJ KOLEJNOŚCI - jako 16 w kolejności trasa tramwajowa do wybudowania w Wawie. Szał prawda? Czyli, który to rok, 2030? 2040?
Dlatego ostry lobbing za - praktycznie bezkosztową - zmianą ostatniej stacji metra (które do 2022 na pewno powstanie zwz fundusze UE) jest JEDYNĄ REALNĄ na dziś szansą dociągnięcia komunikacji szynowej na ZB. Powtarzam, skoro nie ma ważnej decyzji środowiskowej dla ostatnich 3 stacji na Targówku, obowiązkiem przyszłych radnych z Białołęki jest dalsza walka o stację metra Grodzisk zamiast Rembielińska.

REKLAMA

# odkryta

13.11.2014 10:13

A dalej Derby..
Zanim (bez)radni i władza ruszą cokolwiek w tej sprawie minie kolejnych 4 lat kadencji i pod koniec 2018 roku będą znów się zachwalać jacy to oniwspaniali i co obiecuja na kolejną nastepną kadencję.
W koło macieju.

# Robert

13.11.2014 10:17

I czemu pan kłamie panie Roszak? Bimbaliście przez ostatnie 3-4 lata obiecując gruchy na wierzbie, czyli metro, a usilnie blokowaliście jakiekolwiek prace przy projekcie linii tramwajowej. I robiliście z premedytacją wiedząc doskonale, że żadnego metra na Zielona Białołękę nie będzie. A do tego udowadnianie, że tramwaj jest droższy od metra (kto was matematyki uczył???).

# abrakadabra

13.11.2014 11:29

Panie Roszak,
nie każdy czytelnik jest idiotą. Studium nie jest zadnym najważniejszym dokumentem planistycznym! Powiem wiecej - jest niczym. Nie nie jest aktem prawa miejscowego, stanowi jedynie ogólny zarys kierunków planistycznych. To, ze tramwaj tam w końcu wpisali to zaden sukces i nic nie oznacza. Wpisali go bowiem w pasie zarezerwowanym na TOG, więc bez zadnych zobowiązań można było to zrobić tylko po to, żeby mogł Pan przed wyborami chwalić się pseudo sukcesem.
Wiarygodnym dokumentem jest plan miejscowy oraz finasowy ze wskazaniem konktretnego terminu realizacji, a tak to moze i ten tramwaj będzie, ale za 50 lat!
A poza tym, po co Pan te bzdury wymalowuje, ze niby tramwaj i metro mają być na ZB po tej samej linii?! Myśli Pan, ze znjadzie się taki głupek, który to zaakceptuje??? Albo tramwaj albo metro. I myli się Pan, ze nie ma decyzji w sparwie metra - HGW jednoznaczxnie już wypowiedziała się w tym zakresie, ze METRO BĘDZIE NA BRÓDNO, a moze kiedyś....odgałęzienie na ZB, więc prosze nie kłamać w tej sprawie, zeby tylko zjednać sobie wyborców.

REKLAMA

# WWS

13.11.2014 11:38

Dodajmy, że prym w torpedowaniu tego tramwaju, "bo potrzebne metro" wiódł między innymi p. Roszak... gdyby nie jego "wsparcie" dla tego tematu, to może by już decyzja środowiskowa była?

# buahaha

13.11.2014 11:40

Zagłosuję na Roszaka TYLKO I WYŁĄCZNIE jak dotrzyma obietnicy danej kilka miesięcy temu, że II linia metra dotrze do trasy toruńskiej.
Panie Roszak, ma Pan jeszcze 2 dni!
Dodam tylko, że "abrakadraba" ma rację, bo HGW już ogłosiła decyzję w sprawie metra jakiś czas temu i wyraźnie pwoiedziałą, ze decyzja jest juz podjęta, ze metro będzie budowane wg aktualnego planu, a jeśłi wprzysżłosci okaże sie, ze jest taka potrzeba, to zrobi się odgałęzienie na ZB (w to oczywiście wąrpię, bo skoro teraz nawet nie ma takich planów, to znajda się wazniejsze inwestycje, niż robienie takiej małej odnogi dla 2-3 stacji. Może bedą lobbować metro np. na Gocław albo Wilanów, na pewno nie na Białołekę). Po co więc te mżonki i obietnicy bez pokrycia??!!
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy