Trakt Lubelski do remontu
11 maja 2007
Po całkowitej przebudowie i poszerzeniu Wału Miedzeszyńskiego, po zmodernizowaniu na całej długości zachodniej nitki ulicy Patriotów przychodzi czas na remont trzeciej najważniejszej arterii komunikacyjnej w Wawrze.
Najlepiej przedstawia się sytuacja na skrzyżowaniu Traktu Lubelskiego z Wąb-rzeską i Lucerny. Jest tu przynajmniej dobra widoczność. Natężenie ruchu jest jednak ogromne. O ile jeszcze ruch wzdłuż Traktu odbywa się w miarę płynnie, to już na Bronowskiej czy Wąbrzeskiej samochody stoją w korkach. Kierowcy próbu-jący przejechać Trakt w poprzek lub w niego skręcić wypatrują każdej możliwej lu-ki w potoku pojazdów sunących Traktem. Często dochodzi do wymuszania pierw-szeństwa przejazdu lub zajeżdżania drogi. Pobocza są całkowicie rozjeżdżone, peł-ne dziur i wybojów. Brak wymalowanych pasów na przejściach dla pieszych. Jedy-nie smętne resztki zachowały się na kawałku Wąbrzeskiej.
Najgorzej przedstawia się chyba sytuacja na skrzyżowaniu Traktu z Bronowską i Kombajnistów. Ulice te nie łączą się bezpośrednio. By z Bronowskiej dostać się na Kombajnistów lub odwrotnie, trzeba najpierw skręcić w Trakt i dopiero po przeje-chaniu nim kilku zaledwie metrów można skręcić w odpowiednią ulicę. Na dodatek całą operację bardzo utrudnia mocno ograniczona widoczność. Przy przebudowie tego gordyjskiego węzła czeka drogowców najwięcej roboty.
Nieco lepiej wygląda sytuacja na skrzyżowaniu Traktu ze Zwoleńską. Ale chyba tylko dlatego, że ulica ta nie ma jak na razie przedłużenia do Wału Miedzeszyń-skiego. Problemem jest więc skręt na Trakt lub zjechanie z niego, co przy bardzo dużym natężeniu ruchu nie jest łatwe ani bezpieczne. Sprawę utrudnia jeszcze ograniczona widoczność oraz duża ilość pieszych zdążających lub wychodzących ze znajdującego się tuż obok kościoła. Tak jak i na pozostałych skrzyżowaniach nie widać nawet śladów po pasach dla pieszych.
Sytuacja wkrótce powinna ulec zmianie. Trakt Lubelski zostanie na całej dłu-gości zmodernizowany. Co prawda zostanie nadal tylko po jednej jezdni w każdą stronę, ale za to powstaną zatoki autobusowe oraz dodatkowe pasy ruchu do skrę-tu przed skrzyżowaniami. Piesi zyskają wysepki na przejściach, które ułatwią bez-pieczne przedostanie się z jednej strony na drugą oraz chodniki. Rowerzyści zaś nie będą ryzykowali życia na zatłoczonej jezdni, ale będą mogli spokojnie pojechać nową ścieżką rowerową. Na najbardziej newralgicznych skrzyżowaniach, czyli Trak-tu z Lucerny i Wąbrzeską oraz Traktu z Bronowską i Kombajnistów wybudowane zostaną ronda. Na skrzyżowaniu Traktu ze Zwoleńską zainstalowana zostanie syg-nalizacja świetlna. Jeszcze w tym roku ma być wykonana dokumentacja wszystkich robót. W przyszłym roku dzielnicę czeka operacja wykupu koniecznych gruntów oraz początek modernizacji. Całość ma zostać zakończona do 2009 roku.
Andrzej Gzyło
Od redakcji
Wreszcie się doczekaliśmy. Trakt Lubelski będzie modernizowany. Najwyższa pora. Natężenie ruchu na tej ulicy i skrzyżowaniach z nią jest ogromne. I rośnie z dnia na dzień. I stosownie do tego wzrasta niebezpieczeństwo poważnych wypadków. Nale-ży jedynie żywić nadzieję, że do czasu przebudowy Traktu zarówno kierowcy jak i piesi zachowają szczególną ostrożność poruszając się tą ulicą.
Na skrzyżowaniu Traktu z Wąbrzeską kierowcy stoją w korkach |
Na tym skrzyżowaniu ze Zwoleńską będzie sygnalizacja świetlna |