Szlak MTB do korekty? To najlepsza w Polsce trasa rowerowa
3 lutego 2017
Wawer ma jeden z najlepszych szlaków kolarstwa górskiego w Polsce. Dzięki budżetowi partycypacyjnemu trasy mogą być jeszcze atrakcyjniejsze, a być może powstaną także nowe.
Aktualny przebieg trasy MTB koliduje z planowanym przebiegiem Południowej Obwodnicy Warszawy. Marcin Adamczuk w ramach budżetu partycypacyjnego złożył projekt wytyczenia trasy w taki sposób, aby można było z niej korzystać podczas budowy POW. Od strony Międzylesia sugerowane są dwie pętle jedna o długości ok 15 km - trudniejsza, druga ok 5 km, aby z trasy mogli również korzystać mniej wytrenowani kolarze. Od strony Falenicy propozycja zakłada zmianę przebiegu trasy MTB tak, aby tworzyła pełną przejezdną pętlę z już istniejącym odcinkiem. Po zakończeniu inwestycji POW obie trasy połączą się kładkami nad lub pod autostradą. Trasa prowadzi przez teren Mazowieckiego Parku Krajobrazowego, dobrze by zatem było, by rowerzyści nie rozjeżdżali całego parku, a jeździli tylko wytyczonym szlakiem.
Pomysł wart jest uwagi. Wszak szkoda byłoby, by tak uznana i rozpoznawalna w środowisku kolarskim trasa stała się bezużyteczna na czas budowy POW. W dodatku inwestycja nie byłaby jakoś horrendalnie droga. Wstępny koszt realizacji projektu autor oszacował na 20 tys. zł.
Trasa także dla początkujących
Wśród projektów zgłoszonych do budżetu partycypacyjnego są i inne "rowerowe" inwestycje. Interesujący pomysł zgłosiła Małgorzata Mikołajczyk. Zakłada on wyznaczenie i przygotowanie liczącej około 5 km zapętlonej trasy treningowej dla miłośników jazdy na rowerze górskim MTB wykorzystującej naturalnie uwarunkowanie terenu. Trasa miałaby być urozmaicona przeszkodami o umiarkowanym stopniu trudności, dzięki czemu byłaby atrakcyjna także dla średnio zaawansowanych cyklistów. Autorka proponuje wytyczyć nowy szlak w lesie im. Króla Jana III Sobieskiego w okolicach ulic Korkowej i Jagiellońskiej. Taka lokalizacja byłaby atrakcyjna dzięki malowniczemu położeniu, naturalnym wzniesieniom, wąskim ścieżkom, a przeszkody w postaci uskoków, skoczni, zakrętów, hopek, kamieni, mostków, korzeni, belek zapewniałaby uniwersalność trasy. Początkujący mogliby przy tym zbyt trudne fragmenty ominąć korzystając z wytyczonych objazdów. Nowo wytyczona pętla mogłaby stanowić uzupełnienie czarnego, wawerskiego szlaku MTB.
- Co więcej Wawerska pętla XC przyczyni się do popularyzacji dzielnicy jako miejsca krzewiącego aktywne formy wypoczynku oraz wspierającego rozwijanie pasji rowerowej - argumentuje autorka. Nam się projekt podoba bardzo, choć tani nie będzie. Całkowity koszt nowej pętli to szacunkowo 150 tys. zł.
(wk)