Szeligowska ze stacją metra. A autobusy?
24 lutego 2017
Szeligi czekają na budowę przystanków już 3,5 roku. Na razie autobus pokonuje 2400 metrów bez zatrzymywania się.
We wrześniu 2013 roku nastąpił historyczny moment: ulicą Szeligowską przejechał pierwszy autobus z numerem 813. Od tego czasu zmieniło się oznaczenie linii (dziś to 743), plany budowy na Chrzanowie stacji metra nabrały realnego kształtu a niedawno zaplanowano szkołę podstawową z przedszkolem. Komunikacja miejska nadal wygląda jednak tak, jak trzy i pół roku temu - raz na jakiś czas Szeligowską przejeżdża autobus, który nie zabiera pasażerów na długim odcinku 2,4 km między Lazurową a wsią Szeligi.
Szeligowska protestuje: uruchomili autobus bez żadnego przystanku!
Po latach walki po ul. Szeligowskiej zaczął jeździć autobus. Mieszkańcy mogą jednak na niego tylko popatrzeć. Na dwukilometrowym odcinku nie zatrzymuje się on ani razu. - Rozpadająca się jezdnia, dziurawe chodniki, brak kanalizacji. Jeżeli nic się nie zmieni, to zrobimy referendum i odłączamy się od Bemowa. Może zechce nas przygarnąć Ożarów - odgraża się pani Joanna, przedstawicielka mieszkańców.
Brakuje przystanków.
- Odłożyliśmy ich budowę z powodów technicznych - przyznaje Magdalena Potocka, rzeczniczka Zarządu Transportu Miejskiego. - Główne problemy to brak odwodnienia i chodników. Jeżeli nawet udałoby się wybudować tymczasowy system odwadniający, pasażerowie nie mieliby możliwości bezpiecznego dojścia do przystanków. Stale monitorujemy sytuację i w przypadku, gdy pojawią się możliwości realizacji inwestycji, na pewno o tym poinformujemy.
- Budowa przystanków bez odwodnienia zablokowałaby odpływ i w efekcie na wysokości przystanków tworzyłyby się kałuże - dodaje Mikołaj Pieńkos, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich. - Optymalnym rozwiązaniem byłaby budowa kanalizacji deszczowej. Wedle naszej wiedzy taką inwestycje planuje MPWiK w ciągu 2-3 lat. Do tego czasu zgodziliśmy się, by przystanki odwodnić za pomocą drenażu, tzn. podłączyć odwodnienie do tego funkcjonującego na osiedlach. Pod tym warunkiem zaopiniowaliśmy budowę przystanków pozytywnie, ponieważ uważamy że powinny one powstać jak najszybciej, bez czekania na pełną przebudowę ulicy.
ZTM przewiduje, że na Szeligowskiej powstaną trzy przystanki autobusowe: w pobliżu planowanego przedłużenia Człuchowskiej i stacji metra, przy wiadukcie nad trasą S8 i w połowie drogi pomiędzy nimi. W przyszłości konieczna będzie także budowa pętli autobusowej pomiędzy obwodnicą a granicą Warszawy, na której mogłyby zawracać autobusy dowożące do metra i obsługujące Chrzanów.
- Budowa kanalizacji na Szeligowskiej została zaplanowana na 2019 rok, ale termin jej realizacji uzależniony jest od opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej, uzyskania koniecznych decyzji administracyjnych oraz prawa do dysponowania terenem na cele budowlane, a także przeprowadzenia procedury przetargowej na wyłonienie wykonawcy danej inwestycji - informuje Marzena Wojewódzka z MPWiK. - Termin realizacji inwestycji uzależniony jest w znacznej mierze od posiadania tytułu prawnego do terenów, przez które ma przebiegać przedmiotowa inwestycja.
...i tutaj urzędnicza pętla się zamyka. Czy ZTM, ZDM i MPWiK zdążą się porozumieć, zanim przy Szeligowskiej powstaną szkoła i stacja metra?
(dg)
.