REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Puls Warszawy

samorząd

 

Ratusz wyrzuci stare auta ze Śródmieścia, Woli i Pragi

  25 stycznia 2023

Ratusz wyrzuci stare auta ze Śródmieścia, Woli i Pragi
źródło: Pixabay

Warszawski ratusz zamierza w przyszłym roku utworzyć strefę czystego transportu, po której będą mogły poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin. Strefa obejmie nie tylko centrum miasta, ale także Muranów, Powiśle, Pragę, Saską Kępę i Kamionek oraz znaczną część Woli i Ochoty.

REKLAMA

Zarówno obszar strefy czystego transportu, terminy jej wprowadzania, jak i wymogi czy też wyjątki dla wybranych grup osób czy pojazdów będą przedmiotem konsultacji społecznych, które rozpoczęły się 25 stycznia i potrwają przez najbliższe trzy miesiące.

Strefa czystego transportu w Warszawie

Strefa czystego transportu to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin (tzw. normy Euro powiązane z datą produkcji pojazdu). PiS atakuje Trzaskowskiego. "Jest wrogiem kierowców" PiS atakuje Trzaskowskiego. "Jest wrogiem kierowców"
- Chcemy, by prezydent Rafał Trzaskowski porzucił ideologiczne zacietrzewienie i nie traktował warszawskich kierowców jako wrogów - ogłosili przedstawiciele warszawskiego koła Prawa i Sprawiedliwości. To ewidentnie początek kampanii wyborczej, w której kandydatem na prezydenta Warszawy będzie najprawdopodobniej poseł Jarosław Krajewski.

Hulajnogi zagracają chodniki. Niewidoma apeluje o rozsądek Hulajnogi zagracają chodniki. Niewidoma apeluje o rozsądek
Do naszej redakcji napisała rozżalona niewidoma mieszkanka Białołęki. Opisała problem, który poruszaliśmy już wielokrotnie: pozostawiane byle jak i byle gdzie hulajnogi, o które łatwo się można potknąć.

Dwie nowe stacje na pierwszej linii metra. Kiedy zostaną zbudowane? Dwie nowe stacje na pierwszej linii metra. Kiedy zostaną zbudowane?
Choć pierwsza linia metra biegnąca z Kabat została dociągnięta do Młocin w 2008 roku, Metro Warszawskie chce dobudować w Śródmieściu dwie stacje. Dlaczego akurat teraz, w jakim celu i jakim kosztem?
W Europie funkcjonuje już ponad 320 stref czystego transportu; najwięcej w Niemczech i Włoszech. W Polsce decyzję podjął już krakowski samorząd, gdzie strefa w łagodnej wersji zacznie obowiązywać 1 lipca 2024 roku. W ubiegłym miesiącu projekt zaprezentował też samorząd Wrocławia.

Uwagi mieszkańców zbierane są pod adresem email: sct@um.warszawa.pl lub przez formularz dostępny na stronie konsultacji. W najbliższych tygodniach odbędą się również spotkania online oraz dyżury konsultacyjne w różnych dzielnicach miasta. Harmonogram spotkań dostępny jest na stronie konsultacji: transport.um.warszawa.pl/sct

REKLAMA

Stare auta nie wjadą do centrum Warszawy

Strefa będzie funkcjonować od lipca 2024 roku i obejmie większość Śródmieścia oraz przylegające do niego fragmenty Woli, Ochoty, Saskiej Kępy, Grochowa i Pragi. Granice strefy będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi, które nie zostaną objęte strefą. Granice te wyznaczą: Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Kopińska, Wawelska, Trasa Łazienkowska, Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do trasy Prymasa Tysiąclecia. W pierwszym etapie ograniczenie wjazdu do strefy dotyczyłoby pojazdów benzynowych niespełniających normy Euro 2 (starszych niż 27 lat) i pojazdów z silnikiem Diesla niespełniających normy Euro 4 (starszych niż 18 lat). Później, konsekwentnie co dwa lata, zwiększane będą wymagania dotyczące standardów emisji spalin dla aut poruszających się w strefie. Rada miasta może też w przyszłości zdecydować o powiększeniu strefy. Taka decyzja będzie jednak wymagała wcześniejszych konsultacji z mieszkańcami.

Smog w Warszawie

Urząd miasta wprowadzi strefę czystego transportu, aby obniżyć ilość zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy silnikowe. Z raportu Najwyższej Izby Kontroli sprzed dziewięciu lat wynikało, że ruch samochodowy odpowiadał za 63 proc. zanieczyszczenia pyłami PM10 w Warszawie. Inny raport sprzed trzech lat podaje, że z zanieczyszczeń transportowych pochodzi ok. 75 proc. tlenków azotu w Warszawie.

Z badania emisyjności pojazdów na warszawskich ulicach dokonanego w 2020 roku wynikało, że najwięcej zanieczyszczeń pochodzi od starych samochodów, zwłaszcza tych z silnikiem Diesla. Pomiary blisko 150 tys. pojazdów wykazały, że samochody wyprodukowane przed 2006 rokiem, choć stanowiły tylko 17 proc. wszystkich aut, odpowiadały za 37 proc. emisji tlenków azotu i 52 proc. emisji pyłów.

Trzaskowski: "76% tego chce"

- 87 proc. mieszkańców i mieszkanek Warszawy chce, aby władze lokalne podejmowały działania, których celem jest ograniczenie zanieczyszczenia powietrza, a 76 proc. chce powstania strefy czystego transportu - twierdzi prezydent miasta Rafał Trzaskowski. - Warto również podkreślić, że utworzenie stref czystego transportu w miastach o liczbie mieszkańców powyżej 100 tys. jest jednym z kamieni milowych Krajowego Planu Odbudowy. Warszawa poważnie traktuje swoje zobowiązania zarówno wobec mieszkańców, jak i przepisów prawa, dlatego chcemy uruchomić strefę czystego transportu w stolicy w połowie 2024 roku. Zanim to jednak nastąpi zapraszamy mieszkańców Warszawy do dyskusji na temat strefy czystego transportu. Chcemy poznać ich zdanie na temat konkretnych rozwiązań, które proponujemy.

Skąd wzięła się informacja o tym, że aż 76% mieszkańców jest za strefą czystego transportu? Prezydent Trzaskowski powołuje się na wyniki badania, które w ubiegłym miesiącu przeprowadziła... Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych we współpracy z agencją Lata Dwudzieste, która zajmuje się ostrzeganiem przed światową katastrofą.

(jok)

.
 

Polecamy

Komentarze (22)

# kierownikpociaguwtunelu

25.01.2023 19:26

Najpierw powinna zostać wybudowana Wschodnia Obwodnica Warszawy. Inaczej to nie ma sensu i wykluczy mieszkańców prawobrzeżnej Warszawy.
Poza tym oprócz kija "zakaz wjazdu dla gratów" powinna być też marchewka.
A tymi badaniami spod paznokcia bym się nie chwalił. Bo mieszkańcy mogą pokazać co myślą, przy urnach wyborczych. I to nie tylko samorządowych a tych najbliższych do parlamentu.

# Tubylec

25.01.2023 22:31

To lobbing firm motoryzacyjnych w ratuszu, w celu wymiany starych samochodów na nowe.

# nnn

25.01.2023 23:18

Sami mają nowe służbowe a mieszkańców gnębia.

REKLAMA

# Dizlowskie śmierdziele precz!

26.01.2023 00:59

#kierownikpociaguwtunelu napisał(a) 25.01.2023 19:26
Bo mieszkańcy mogą pokazać co myślą, przy urnach wyborczych
Szczególnie ci mieszkańcy, których dzieci lub oni sami chorują wskutek zanieczyszczenia powietrza...

# xXx

26.01.2023 07:28

Bardzo dobrze. Auta starsze niż 25 lat.... przechodza w ogóle badania techniczne?>

# Madbutcher

26.01.2023 08:29

Być może to co powiem będzie szokiem dla niektówych, ale ludzie, którzy jeżdżą starymi samochodami w znakomitej większości nie robią tego dlatego, że tak bardzo lubią zanieczyszczać powietrze i truć Matkę Ziemię, tylko po prostu na nowszy samochód ich nie stać, a być może jest on im niezbędny w życiu codziennym i/lub pracy. Zabronienie im wjazdu do centrum poprzez wyznaczenie ww. strefy, to nic innego, jak podpisanie się przez D*piarza i jego ekipę pod popularnym młodzieżowym hasłem "J*BAĆ BIEDĘ".
P.S. Załóżmy, że wszyscy posiadacze starych diesli i benzyniaków wymienią swoje samochody na trochę nowsze, takie które mają akurat normę Euro 2/4 - o ile wtedy spadnie emisja pyłów PM10 i tlenków azotu? Czy ktoś to oszacował?

# Vvv

26.01.2023 08:51

Tylko co z tego, jak przez korki wszystkie samochody będą stać i generować smog.
A energia do elektryków z nikąd się nie weźmie.

# myśl Kubusiu

26.01.2023 08:54

Wygląda na to, że moi rodzice za dwa lata przestaną jeździć do teatrów i filharmonii. A lubią. Aktywistom od razu napomnę, że spektakle kończą się późno i starsi ludzie nie będą o tej porze jechać komunikacją. Na nowy samochód ich nie stać.

# Madbutcher

26.01.2023 09:48

Ciekawy artykuł w temacie na portalu autoblog: Warszawiacy chcą Strefy Czystego Transportu. Niemal o nią błagają. Badanie wyszło jak trzeba
Linku niestety nie da się wkleić.

# nnn

26.01.2023 10:15

#Madbutcher napisał(a) 26.01.2023 09:48
Ciekawy artykuł w temacie na portalu autoblog: Warszawiacy chcą Strefy Czystego Transportu. Niemal o nią błagają. Badanie wyszło jak trzeba
Linku niestety nie da się wkleić.
Warszawiacy czyli 384 z 512 badanych osób. Typowe badanie na zlecenie aktywistów. Kto takie badanie zlecił? Była to Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych.

# Kocur

26.01.2023 11:49

Stare, zabytkowe wozy często mniej dymią od nowych, którym ktoś wymontował katalizator albo podjechał na drobne modyfikacje w ECU bo ta 0.2 sekundy do setki działa lepiej niż viagra.

# after

26.01.2023 12:08

#myśl Kubusiu napisał(a) 26.01.2023 08:54
Wygląda na to, że moi rodzice za dwa lata przestaną jeździć do teatrów i filharmonii. A lubią. Aktywistom od razu napomnę, że spektakle kończą się późno i starsi ludzie nie będą o tej porze jechać komunikacją. Na nowy samochód ich nie stać.
A dlaczego nie będą? Staruchom się w d00pach poprzewracało? xd

# słaby

26.01.2023 13:12

Wiejscy szeryfowie już komentują - ile jest tych starych samochodów w Warszawie, czy po podwyżkach za parkowanie coś się zmieniło , czy zamknięto jakąś stację diagnostyczną za wydawanie lewych pieczątek , czy ktoś komentuje z Centrum Warszawy ?

# nnn

26.01.2023 14:04

#słaby napisał(a) 26.01.2023 13:12
Wiejscy szeryfowie już komentują - ile jest tych starych samochodów w Warszawie, czy po podwyżkach za parkowanie coś się zmieniło , czy zamknięto jakąś stację diagnostyczną za wydawanie lewych pieczątek , czy ktoś komentuje z Centrum Warszawy ?
To w centrum jeszcze ktoś mieszka? Najpierw podwyżkami czynszów i złodziejską reprywatyzacją wygonili starych mieszkańców, teraz zwężaniem ulic i strefą czystego transportu wygonią przyjezdnych. Komentarzy z pustyni nie będzie.

# Wars

26.01.2023 15:24

#myśl Kubusiu napisał(a) 26.01.2023 08:54
Wygląda na to, że moi rodzice za dwa lata przestaną jeździć do teatrów i filharmonii. A lubią. Aktywistom od razu napomnę, że spektakle kończą się późno i starsi ludzie nie będą o tej porze jechać komunikacją. Na nowy samochód ich nie stać.
Nie możesz im dać 30 zł na taksę?

# Panjan

26.01.2023 16:08

No to się bogacze, którzy wymieniają samochód co 3 -5 lat ucieszą. Wreszcie będzie pusto na ulicach i będą mogi komfortowo jeździć po mieście. Trzaskowski - miasto dla bogatych.

# Dorośnij, Jakubie

26.01.2023 16:30

#Wars napisał(a) 26.01.2023 15:24
Nie możesz im dać 30 zł na taksę?
Widocznie ci emerytowani "janusze ekonomii" wyliczyli, że taniej im wychodzi samochód kupić i utrzymywać oraz kupować do niego olej napędowy niż raz na tydzień zapłacić za taksówkę. A poza tym - przecież nie ma zakazu korzystania przez starsze osoby z komunikacji miejskiej (wielokrotnie tańszej niż taksówki, a w późniejszym wieku bezpłatnej) w godzinach wieczornych?

# nnn

26.01.2023 19:48

I odezwał się geniusz ekonomii. Czyżby uczeń Balcerowicza? Gdzie wyczytałeś, że emeryt używa samochodu tylko aby jechać do teatru. A np. na działkę za miasto też ma taksówką jechać? Komunikacj miejskiej w godzinach wieczornych nie polecam nikomu, częstotliwość kursów niewielka, bezpieczeństwo zerowe.

# Co ma piernik

26.01.2023 20:55

#nnn napisał(a) 26.01.2023 19:48
I odezwał się geniusz ekonomii. Czyżby uczeń Balcerowicza? Gdzie wyczytałeś, że emeryt używa samochodu tylko aby jechać do teatru. A np. na działkę za miasto też ma taksówką jechać? Komunikacj miejskiej w godzinach wieczornych nie polecam nikomu, częstotliwość kursów niewielka, bezpieczeństwo zerowe.
Posiadanie i korzystanie z działki letniskowej nie stanowi uzaszadnienia dla wjeżdżania samochodem do centrum miasta.

# SRK

26.01.2023 21:29

Tych sukinsynów trzeba wywalić na zbity pysk. Miasto nie jest własnością urzędników. Cholerne lewackie padło będzie nam mówić gdzie możemy jeździć a gdzie nie.
więcej na forum

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsze informacje

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Artykuły partnerskie

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Znajdź swoje wakacje
Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl    Stanowią one własność prawnie chronioną należącą do Wakacje.pl S.A. i/lub jej partnerów.

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy w naszym pasażu

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA