Ratusz wyrzuci stare auta ze Śródmieścia, Woli i Pragi
25 stycznia 2023
Warszawski ratusz zamierza w przyszłym roku utworzyć strefę czystego transportu, po której będą mogły poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin. Strefa obejmie nie tylko centrum miasta, ale także Muranów, Powiśle, Pragę, Saską Kępę i Kamionek oraz znaczną część Woli i Ochoty.
Zarówno obszar strefy czystego transportu, terminy jej wprowadzania, jak i wymogi czy też wyjątki dla wybranych grup osób czy pojazdów będą przedmiotem konsultacji społecznych, które rozpoczęły się 25 stycznia i potrwają przez najbliższe trzy miesiące.
Strefa czystego transportu w Warszawie
Strefa czystego transportu to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin (tzw. normy Euro powiązane z datą produkcji pojazdu).
PiS atakuje Trzaskowskiego. "Jest wrogiem kierowców"
- Chcemy, by prezydent Rafał Trzaskowski porzucił ideologiczne zacietrzewienie i nie traktował warszawskich kierowców jako wrogów - ogłosili przedstawiciele warszawskiego koła Prawa i Sprawiedliwości. To ewidentnie początek kampanii wyborczej, w której kandydatem na prezydenta Warszawy będzie najprawdopodobniej poseł Jarosław Krajewski.
W Europie funkcjonuje już ponad 320 stref czystego transportu; najwięcej w Niemczech i Włoszech. W Polsce decyzję podjął już krakowski samorząd, gdzie strefa w łagodnej wersji zacznie obowiązywać 1 lipca 2024 roku. W ubiegłym miesiącu projekt zaprezentował też samorząd Wrocławia.
Uwagi mieszkańców zbierane są pod adresem email: sct@um.warszawa.pl lub przez formularz dostępny na stronie konsultacji. W najbliższych tygodniach odbędą się również spotkania online oraz dyżury konsultacyjne w różnych dzielnicach miasta. Harmonogram spotkań dostępny jest na stronie konsultacji: transport.um.warszawa.pl/sct
Stare auta nie wjadą do centrum Warszawy
Strefa będzie funkcjonować od lipca 2024 roku i obejmie większość Śródmieścia oraz przylegające do niego fragmenty Woli, Ochoty, Saskiej Kępy, Grochowa i Pragi. Granice strefy będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi, które nie zostaną objęte strefą. Granice te wyznaczą: Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Kopińska, Wawelska, Trasa Łazienkowska, Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do trasy Prymasa Tysiąclecia.
W pierwszym etapie ograniczenie wjazdu do strefy dotyczyłoby pojazdów benzynowych niespełniających normy Euro 2 (starszych niż 27 lat) i pojazdów z silnikiem Diesla niespełniających normy Euro 4 (starszych niż 18 lat). Później, konsekwentnie co dwa lata, zwiększane będą wymagania dotyczące standardów emisji spalin dla aut poruszających się w strefie. Rada miasta może też w przyszłości zdecydować o powiększeniu strefy. Taka decyzja będzie jednak wymagała wcześniejszych konsultacji z mieszkańcami.
Dla właścicieli starych aut jedynym wyjściem będzie sprzedaż starego poprzez skup aut i kupno nowego.
Smog w Warszawie
Urząd miasta wprowadzi strefę czystego transportu, aby obniżyć ilość zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy silnikowe. Z raportu Najwyższej Izby Kontroli sprzed dziewięciu lat wynikało, że ruch samochodowy odpowiadał za 63 proc. zanieczyszczenia pyłami PM10 w Warszawie. Inny raport sprzed trzech lat podaje, że z zanieczyszczeń transportowych pochodzi ok. 75 proc. tlenków azotu w Warszawie.
Z badania emisyjności pojazdów na warszawskich ulicach dokonanego w 2020 roku wynikało, że najwięcej zanieczyszczeń pochodzi od starych samochodów, zwłaszcza tych z silnikiem Diesla. Pomiary blisko 150 tys. pojazdów wykazały, że samochody wyprodukowane przed 2006 rokiem, choć stanowiły tylko 17 proc. wszystkich aut, odpowiadały za 37 proc. emisji tlenków azotu i 52 proc. emisji pyłów.
Trzaskowski: "76% tego chce"
- 87 proc. mieszkańców i mieszkanek Warszawy chce, aby władze lokalne podejmowały działania, których celem jest ograniczenie zanieczyszczenia powietrza, a 76 proc. chce powstania strefy czystego transportu - twierdzi prezydent miasta Rafał Trzaskowski. - Warto również podkreślić, że utworzenie stref czystego transportu w miastach o liczbie mieszkańców powyżej 100 tys. jest jednym z kamieni milowych Krajowego Planu Odbudowy. Warszawa poważnie traktuje swoje zobowiązania zarówno wobec mieszkańców, jak i przepisów prawa, dlatego chcemy uruchomić strefę czystego transportu w stolicy w połowie 2024 roku. Zanim to jednak nastąpi zapraszamy mieszkańców Warszawy do dyskusji na temat strefy czystego transportu. Chcemy poznać ich zdanie na temat konkretnych rozwiązań, które proponujemy.
Skąd wzięła się informacja o tym, że aż 76% mieszkańców jest za strefą czystego transportu? Prezydent Trzaskowski powołuje się na wyniki badania, które w ubiegłym miesiącu przeprowadziła... Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych we współpracy z agencją Lata Dwudzieste, która zajmuje się ostrzeganiem przed światową katastrofą.
Coraz więcej czystych stref w całej Polsce
Coraz częściej słyszymy o powstaniu Stref Czystego Transportu w Polsce. W związku z tym, zastanawiając się nad wyborem nowego pojazdu, warto rozważyć oferty samochodów elektrycznych. Dodatkowym argumentem przemawiającym za przestawieniem się na 'elektryka' jest obecnie prowadzony, państwowy program dotacji Mój Elektryk, który umożliwia otrzymanie dopłaty do zakupu lub wynajmu długoterminowego nowego pojazdu.
(jok)
.