REKLAMA

Wawer

Inwestycje

 

Stacja Wawer: przesuwać czy zostawić?

  17 lutego 2017

alt='Stacja Wawer: przesuwać czy zostawić?'

Dosunięcie peronu do wiaduktu Płowieckiej - Czecha to jedna z opcji branych pod uwagę przy planowanym remoncie stacji.

REKLAMA

Dworzec i nastawnia z lat 50., zapuszczone przejście podziemne i spory bałagan w okolicy - do takiej stacji Warszawa Wawer zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Za kilka lat czeka ją kapitalny remont, związany z dostosowaniem dla potrzeb niepełnosprawnych, montażem systemu informacji pasażerskiej oraz przebudową torowiska, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowniczych. Pretekstem do remontu będzie budowa trzeciego toru, po której pociągi dalekobieżne będą pokonywać linię otwocką z prędkością 160 km/h, zaś aglomeracyjne - 120 km/h. Ale PKP Polskie Linie Kolejowe rozważają także przesunięcie stacji Wawer do wiaduktu Płowieckiej-Czecha.

Przesuwać...

Stojąc na peronie w Wawrze wyraźnie widzimy szeroki wiadukt, przerzucony nad linią kolejową. Kierowcy kojarzą to miejsce przede wszystkim z gigantycznymi korkami, ale dla pasażerów ośmiu linii autobusowych to codzienna droga do pracy. Gdyby przesunąć stację pod wiadukt i dobudować windy oraz przystanki, powstałaby dość wygodna przesiadka dla pasażerów 125, 411, 502, 525, 704, 720, 722 i 730. Skorzystałyby Anin, Międzylesie, Stara Miłosna, Halinów, Rzakta, Radiówek, Brzeziny i kilka pomniejszych miejscowości. To jedyne miejsce, w którym pasażerowie z tych miejscowości mogą potencjalnie przesiadać się do SKM-ek jadących do centrum Warszawy.

Kup bilet

...czy zostawić?

Pomysł przesunięcia stacji z pewnością nie podoba się osobom mieszkającym w jej pobliżu, mogącym dostać się na peron po krótkim spacerze. Za jej pozostawieniem w obecnym miejscu przemawiają też inne argumenty: historyczne i finansowe. Zabudowania stacji Wawer są wpisane do gminnej ewidencji zabytków, a po przesunięciu pod wiadukt (lub na północ od niego) straciłyby kontekst historyczny.

Kwestią otwartą pozostaje, jak PKP PLK i warszawski samorząd podzieliłyby się ciężarem finansowym budowy przystanków i wind na wiadukt. Kluczowy może się okazać jednak parking P+R Wawer. Został on otwarty zaledwie kilka lat temu - w styczniu 2012 roku - i jest zlokalizowany blisko dzisiejszej stacji, z dala od wiaduktu. Gdyby peron został przesunięty na północ, P+R straciłby większy sens.

Więc... przesuwać czy zostawić?

(dg)

 

REKLAMA

Komentarze (8)

# kocieruchy

17.02.2017 13:59

Najważniejszy kontekst historyczny i 387 metrów od P&R do wiaduktu - budynek "historyczny", w którym PKP pozwala sprzedawać kominki, w którym odpadają gzymsy i tynk, w podziemiach którego jest "szalet" - co to za historyczny kontekst. A przejście 400 metrów dalej wyjdzie tylko na zdrowie a i sam P&R można wtedy powiększyć. Nie bądźmy samolubni - niech inni też skorzystają z unowocześnienia linii otwockiej.

# Wawerszczak

17.02.2017 17:33

Przenosiny bez sensu! Trzeba odnowić budynek stacji i tunel, zainstalować monitoring który zapobiegnie dewastacji i gotowe. Można jeszcze jeśli środki na to pozwolą zainstalować windy dla niepełnosprawnych i seniorów pozwalające dostać się na peron. Jeśli za mały okaże się P&R można dołożyć drugi po drugiej stronie budynku historycznej nastawni. Przybliżanie do wiaduktu miałoby sens gdyby na wiadukcie było można umiejscowić przystanki przesiadkowe linii autobusowych, ale tam jest za wąsko. Zresztą przesiadkowiczów jest znikoma ilość względem liczby okolicznych mieszkańców korzystających z SKM i KM, a dojście z istniejących przystanków autobusowych jest dość wygodne, a można jeszcze usprawnić. Obecna stacja jest umiejscowiona w miejscu gęsto zamieszkałym, a w okolicy wiaduktu jest z jednej strony dziki teren, a z drugiej stacja benzynowa. Decydenci, jeśli coś działa kilkadziesiąt lat i nikt nie zgłasza zastrzeżeń, to po co zmieniać? Zmiana dla zmiany za kilkadziesiąt milionów z naszych podatków?

# tubylec

17.02.2017 21:35

Kontekst historyczny jest taki, że obiekt, który był doceniony przez architektów i pięknie opisany w czasopismie branżowym to obecnie faktycznie ruina. Nic nie pozostało z dawnego uroku tego miejsca a i to, jak widać, można jeszcze spieprzyć. U schyłku komuny wisiały jeszcze zegary, w ramkach kolorowe szybki, poczekalnia, bagażownia, kiosk, wc.
"Niech inni skorzytają..." - jacy inni - rodowici Warszawiacy z kilkuletnim stażem mieszkańca stolicy, pędzący z roboty do roboty, spędzajacy czas wolny na fitness/siłowni/basenie, hulający w rytmie disco polo albo pomykający na nartach w górach? Dla nich to wszystko? Żeby więcej samochodów upchnąć na parkingu?
"Przejście podziemne kilkaset metrów dalej..." - z domu pogrzebowego na cpn i z powrotem? A co z szybką przesiadką z pociągu na 521?

REKLAMA

# Constern

20.02.2017 10:10

Mieszkam nieco dalej, ale idea popularyzacji S1 oplacila by sie wszystkim vide czestsze kursy, dluzsze sklady itp.
Na pewno argumenty wyzej sa wazkie i oszacowanie ilosci nowych pasazerow kluczowe.
Wygoda powinna byc zachowana dla autoktonow i nowych pasazerow, ale nowi skorzystaja z propozycji jedynie jesli parkingi beda dobrze usytuowane.
Dodam tylko, ze Wesola zadbala o mieszkancow i linia autobusowa juz dowozi ich do S2.

# Jeszcze sprawny

21.02.2017 18:30

Jeśli ZDM pozwoli ZTM zrobić przystanki na wiadukcie a PKP wybudować długa pochylenie ze starego przejścia na peron to jak najbardziej warto przesunąć - chociażby po to aby przy zepsutych windach można bylo się dostać wózkiem na peron

# gość

23.02.2017 17:42

#Jeszcze sprawny napisał(a) 21.02.2017 18:30
Jeśli ZDM pozwoli ZTM zrobić przystanki na wiadukcie a PKP wybudować długa pochylenie ze starego przejścia na peron to jak najbardziej warto przesunąć - chociażby po to aby przy zepsutych windach można bylo się dostać wózkiem na peron
A ja Pana zapytam gdzie zmieścić te przystanki na wiaducie?

REKLAMA

# Podkomorzy

06.03.2017 16:52

Przesunięcie stacji jest jak najbardziej wskazane. A argumenty oczywiste:
- Stworzenie węzła przesiadkowego na wiadukcie Czecha
- Przesunięcie stacji Gocławek pod Marsa, co wydłuży odległość między przystankami Gocławek i Wawer (dzięki przesunięciu Wawra na północ uda się ją zniwelować)
Ponadto historyczne budynki i P+R, a nawet przejście podziemne mogą nadal funkcjonować jako elementy stacji, tylko nie na środku długości peronu, ale na jego skraju, lub oddalone od niego o kilkadziesiąt metrów.

# marianL

02.04.2017 21:49

Przystanki na wiadukcie? Gdzie te przystanki umiejscowić? Obecnie jest symboliczny chodnik, a kto dostawał się po schodach na wiadukt w zimie wie jaki to super pomysł na dostanie sie do autobusu.
Bez przebudowy wiaduktu - nie mówię tutaj wyłącznie o windach, ponieważ często to żadne udogodnienie- nie widze sensu robienia przystanków na wiadukcie.
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWawer

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA