Duży węzeł przesiadkowy powstanie na Marymoncie
24 kwietnia 2024
Blisko 60-tysięczny Żoliborz od lat posiada dwie stacje metra - Marymont i plac Wilsona. Kiedy pojawią się nowe i gdzie będą zlokalizowane?
Tuż przed wyborami Rada Warszawy wpisała do Wieloletniej Prognozy Finansowej 56 mln zł na prace przedprojektowe czwartej linii metra. Jak przekonuje warszawski ratusz, "to niezwykle ważny etap prac przygotowujących tę inwestycję do realizacji". Uzyskane analizy i dokumentacja pozwoli na precyzyjną lokalizację linii, stacji, wyjść oraz powiązań pomiędzy linią metra a komunikacją naziemną. Wybrany w przetargu wykonawca sprawdzi zarówno kwestie związane z warunkami geologicznymi, ewentualnymi kolizjami sieci, istniejącą lub planowaną zabudową.
M4 to także metro na Żoliborzu
Linia M4 ma sporo wspólnego z Żoliborzem, który połączy bezpośrednio z Białołęką, Wolą, Ochotą i Wilanowem. Umożliwi także wygodne przesiadki a nawet bezpośredni dojazd do miejsc, które do tej pory były dość odległe od linii M1. We wstępnych założeniach - uwzględnionych w masterplanie dla Warszawy do 2050 roku - linia M4 będzie mieć długość 26 km i 23 stacje, w tym dwie wspólne z liniami M2 i M3. Na jej trasie będzie też kilka węzłów przesiadkowych do linii M1 (w tym żoliborska stacja Marymont), M2 (Rondo Daszyńskiego), M3 (Żwirki i Wigury) i M5 (Plac Narutowicza), a także do naziemnej komunikacji miejskiej oraz linii kolejowych: radomskiej, średnicowej i obwodowej nr 20.
Węzeł na Marymoncie ułatwi podróżowanie
Prace przedprojektowe linii M4 powinny zakończyć się do 2027 roku. Następnie ma ruszyć przetarg na opracowanie już właściwej dokumentacji projektowej i prace w terenie. Obecnie trudno jest przewidzieć realny czas zakończenia tej ogromnej inwestycji. Zapewne nie stanie się to w przeciągu najbliższych 15 lat, choć są naciski samorządowców - zwłaszcza z Białołęki - aby prace nad dwiema liniami metra (M3 na Gocław i M4) prowadzić równocześnie. Na żoliborskim odcinku planowana jest tylko jedna stacja nowa stacja - Plac Grunwaldzki. Jednak budowa węzła komunikacyjnego na Marymoncie z trzema liniami metra biegnącymi aż w pięciu kierunkach (na Młociny i Kabaty - M1, na Targówek - M2, na Tarchomin i Wilanów - M4) z pewnością ułatwi mieszkańcom Żoliborza podróżowanie po Warszawie.
DB