Ratusz proponuje most tramwajowy. Miszkańcy Bródna w szoku
dzisiaj, 07:41
Most Krasińskiego, planowana od dekad przeprawa przez Wisłę między mostami Gdańskim a Grota-Roweckiego, ponownie rozpala liczne dyskusje. Według najnowszych planów ratusza przeprawa ma powstać do 2044 roku, jednak jej funkcja ma być radykalnie zmieniona.
Pomysł budowy mostu Krasińskiego pojawił się jeszcze przed II wojną światową. Przygotowania ruszyły na początku prezydentury Hanny Gronkiewicz-Waltz. Ratusz zapłacił za projekt przeprawy ponad 14 mln zł.
Most Krasińskiego trafił do kosza
Najważniejszy dokument potrzebny do budowy nowej przeprawy przez Wisłę, stracił ważność.
Gdy w 2011 roku wydano decyzję środowiskową wydawało się, że prace rozpoczną się lada moment. Pod naporem aktywistów i części mieszkańców Żoliborza władze Warszawy postanowiły jednak wyrzucić w błoto pieniądze podatników wydane na projekt i odstąpiły od budowy mostu.
Rozwiązanie, które szokuje mieszkańców Bródna
Urzędnicy Rafała Trzaskowskiego ponad dwa lata temu przedstawili projekt układu transportu szynowego, w tym nowych linii tramwajowych, które mają powstać w Warszawie do roku 2050. W miejscu planowanego wcześniej mostu Krasińskiego była kreska przez Wisłę łącząca Bródno z placem Wilsona, co już wówczas sugerowało, że ratusz zaproponuje most, ale tylko dla tramwajów. Tak też się stało. Ogłaszając konsultacje miejskiej strategii i planu ogólnego urzędnicy ratusza zaprezentowali "rozwiązanie salomonowe". Most ma powstać do 2044 roku, ale wyłącznie dla tramwajów, pieszych i rowerzystów.
Nowa linia tramwajowa miałaby poprowadzić z ul. Budowlanej, przez most, aż do placu Wilsona. Miasto liczy, że taka wersja przeprawy zadowoli przeciwników ruchu samochodowego na Żoliborzu. Nie rozwiąże jednak znacznie ważniejszego problemu - zakorkowania mostów Gdańskiego i Grota-Roweckiego.
Z Bródna, które liczbą mieszkańców zdecydowanie przerasta Żoliborz, jest zaledwie kilka wyjazdów, w tym tylko dwa prowadzące w stronę centrum - przez rondo Żaba do mostu Starzyńskiego i most Grota-Roweckiego. Po jednej i drugiej stronie torów kolejowych powstają kolejne wielotysięczne osiedla. Tylko na terenie FSO docelowo ma zamieszkać 20-30 tys. osób. Planowanie mostu nie dla samochodów szokuje starych i nowych mieszkańców tej części prawobrzeżnej Warszawy. Dlaczego w planach ratusza komfort mieszkańców Żoliborza jest ważniejszy od potrzeb Bródna i Pragi Północ? W październiku 2024 r. żoliborscy radni oficjalnie opowiedzieli się przeciwko budowie mostu Krasińskiego. Żoliborz widzi zagrożenie dla swojego kameralnego charakteru, a władze miasta - wszystko na to wskazuje - te argumenty uważają za istotniejsze od potrzeby sprawnego przemieszczania się mieszkańców innych dzielnic.
Konsultacje potrwają do 19 stycznia
Trwają konsultacje dotyczące miejskiej strategii i planu ogólnego. Mieszkańcy mogą: zapoznać się z projektami na stronie um.warszawa.pl/2040+, zgłaszać uwagi przez formularz online, brać udział w spotkaniach i dyżurach projektantów, uczestniczyć w dyskusjach dzielnicowych (po wcześniejszej rejestracji). To właśnie podczas tych konsultacji prawdopodobnie rozstrzygną się losy mostu Krasińskiego.
DB
.





























































