Skłócona Winnica
5 listopada 2010
Mieszkańcy ulic: Sprawnej, Pochyłej i Ugorek protestują przeciwko tzw. "wariantowi społecznemu", który forsują mieszkańcy ulicy Poetów. Na Winnicy zaczęła się "bratobójcza" walka o przebieg trasy tramwaju.
Nie chcą pętli przy Poetów
Według planów ZTM linia tramwajowa ma biec ulicą Światowida, przecinać ulicę Poetów i kończyć się około 400 m przed Modlińską. Mieszkańcy ul. Poetów domaga-ją się, by linia dochodziła aż do Modlińskiej wzdłuż ulicy Sprawnej. Oprotestowali więc w Samorządowym Kolegium Odwoławczym (SKO) tzw. decyzję środowiskową, bez której nie można rozpocząć budowy trasy tramwajowej. Natomiast mieszkańcy ulic: Sprawnej, Pochyłej i Ugorek popierają wariant inwestorski, czyli miejski i są oburzeni działaniami sąsiadów z ul. Poetów. Twierdzą, że tzw. "wariant społeczny" nie liczy się z innymi mieszkańcami sąsiednich ulic.To nie wariant społeczny
- Aby wariant można było nazwać społecznym, to winien on być uzgodniony z dru-gą zainteresowaną grupą mieszkańców z rejonu ul. Sprawnej. Grupa osób z ul. Poetów doskonałe wiedziała, że zgody mieszkańców z ul. Sprawnej nie będzie. Dla-tego mieszkańcy Poetów nie konsultowali z nami proponowanego wariantu, a o pro-ponowanym tzw. "wariancie społecznym" większość z nas dowiedziała się z prasy lokalnej - burzą się mieszkańcy ul. Sprawnej.Radny Wojciech Tumasz uważa, że konflikt pomiędzy mieszkańcami Winnicy jest wynikiem braku szerokich konsultacji społecznych, które powinny być realizo-wane przez ZTM jeszcze na etapie projektowania, a na pewno przed wydaniem de-cyzji środowiskowej.
Projekty były jawne
ZTM odpiera zarzuty. - Przed przystąpieniem do projektowania ZTM dysponował studium wykonalności dla projektu, które dostępne było na stronach internetowych Tramwajów Warszawskich i ZTM. Trasa tramwaju w swym przebiegu zgodna jest też z planami zagospodarowania przestrzennego, dokumentami ogólnie dostępny-mi, do których na etapie opracowania możliwe było składanie uwag i wniosków. Koncepcja była też konsultowana z właściwymi komórkami organizacyjnymi urzędu miasta oraz Komisją Dialogu Społecznego ds. Transportu (m.in. "Zielone Mazow-sze, SISKOM, Stowarzyszenie Moja Białołęka, Warszawskie Towarzystwo Cyklis-tów). Była dostępna na stronach internetowych TW i SISKOM - wylicza Konrad Klimczak.- Najwyraźniej jednak konsultacje były źle zorganizowane, skoro do dziś więk-szość mieszkańców nie ma pojęcia o co chodzi w sprawie tramwaju i jaki ma być jego przebieg - mówi jeden z radnych dzielnicy.
Marzena Zemlich