Skąd problem z tramwajem w Winnicy?
19 listopada 2010
Ulica Światowida istnieje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (mpzp) miasta od co najmniej 1985 r. W 2000 r. kończyła się na Książkowej i do tego roku jej przebieg był wyznaczony od Książkowej, przez pl. Światowida, aby po przecięciu ul. Poetów kończyć się na Modlińskiej (około 200 m na południe od Sprawnej).
Na przełomie 2005/2006 r. zaczęto prace na odcinku Strumykowa - Leśnej Polanki. Została wydana decyzja lokalizacyjna na budowę odcinka od Leśnej Polanki przez Poetów do Modlińskiej (około 200 m na południe od Sprawnej). W miejskim wieloletnim programie inwestycyjnym przeznaczono 10 mln zł na dokończenie ulicy. Zapewne wybudowanoby ją, gdyby nie wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjne-go, który orzekł, że ul. Światowida prawnie powinna przebiegać według zapisów uchwały rady miasta z 2001 r., tj. dochodzić do Modlińskiej w rejonie Sprawnej, gdyż w momencie wydawania decyzji lokalizacyjnej dla Światowida, nie istniało jeszcze Studium z 2006 r. i jej przebieg powinien być zgodny z uchwałą z 2001 r. Podobnie uchylone zostały zapisy mpzp Winnicy Południowej w części dotyczącej ul. Światowida. Po tych wyrokach ulica została wykreślona z WPI, a tym samym odłożono jej realizację.
Dwa warianty
W 2009 r., z chwilą urealnienia się planów budowy tramwaju do Tarchomina i Win-nicy, ponownie zaczęto projektować Światowida. Wybrany został przebieg według Studium z 2006 r. Mieszkańcy ul. Poetów przybyli na jedno z organizowanych przeze mnie spotkań w ratuszu, poznali plany miasta i w maju 2009 r. złożyli wnioski o realizację ulicy według wariantu, w którym ul. Światowida łączyłaby się z Modlińską przy Sprawnej, tak jak uchwalono to prawie 10 lat temu.W lipcu 2009 r. w biurze ochrony środowiska (BOŚ) rozpoczęło się postępowa-nie środowiskowe dla inwestycji. Widząc możliwość odwoływania się mieszkańców ul. Poetów od wydania decyzji dla wariantu inwestora, złożyłem do BOŚ wniosek o przeanalizowanie wariantu mieszkańców, wynikającego z uchwał rady Warszawy z 2001 r., aby na tym etapie rozpatrzyć wariant pod względem środowiskowym i wykazać jego wyższość lub nie w porównaniu z wariantem inwestora. Po pełnej analizie byłoby wiadomo, czy wariant według dawnych uchwał rady Warszawy jest środowiskowo lepszy, czy gorszy. Gdyby okazało się, że jest gorszy, to nawet, gdy decyzja będzie wydana na wariant inwestora, nie będzie uchylona. Wyroki sądowe nie będą miały znaczenia, ponieważ na etapie postępowania środowiskowego by-łoby wykazane, że każdy inny wariant niż inwestora byłby gorszy i decyzja byłaby nie do uchylenia. Wniosek został uwzględniony przez prezydenta miasta, który nakazał rozeznać oba warianty przebiegu ul. Światowida na obszarze Winnicy. Sto-sowny raport oddziaływania na środowisko został sporządzony, jednak zdaniem mieszkańców nie porównywał on w pełni wariantu, o który wnioskowali, z warian-tem inwestora (Zarządu Transportu Miejskiego).
Przed wydaniem decyzji zostały ponadto złożone wnioski o przeprowadzenie konsultacji społecznych w sprawie przebiegu inwestycji, tak jak tego wymaga pra-wo. W lipcu 2010 r. BOŚ wydał decyzję środowiskową dla budowy tramwaju i reali-zacji ul. Światowida.
Dopiero po wydaniu decyzji środowiskowej ZTM zorganizował spotkania infor-macyjne - a nie przed, jak zakładały wnioski. Z pewnością pozwoliłoby to uniknąć wielu niejasności w przebiegu ulicy na terenie Winnicy, zwłaszcza wśród osób mieszkających na północ od ul. Sprawnej.
Epilog
Mieszkańcy Winnicy, po zapoznaniu się z decyzją, odwołali się od niej do Samorzą-dowego Kolegium Odwoławczego. Stosowne materiały BOŚ przekazało do SKO w połowie września. Obecnie w rękach SKO jest utrzymanie lub uchylenie decyzji. Oby orzeczenie zapadło jak najszybciej, bo tylko to warunkuje dalszą niezakłóconą realizację tej ważnej dla nas inwestycji, jaką jest tramwaj do Tarchomina i Winnicy.Wojciech Tumasz
radny dzielnicy Białołęka