Przypomnieli sobie o tramwaju!
19 listopada 2010
Urzędnicy wreszcie naprawili plany przebudowy węzła Trasy Toruńskiej z Modlińską. Dzięki temu linia tramwajowa planowana z Żerania do Winnicy może powstać już nawet w 2014, a nie w 2019 r.
Brak koordynacji
W związku z tym, że urzędnicy nie zgłosili potrzeby przebudowy węzła, istniała oba-wa, że przyszła linia tramwajowa może kolidować z estakadami wjazdowymi z Mod-lińskiej na most Grota-Roweckiego. Nowe "ślimaki" zablokowałyby wyjazd tramwa-jów z pętli na Żeraniu na nowy wiadukt przy Modlińskiej. Obawy cały czas rosły, bo przez wiele miesięcy nic nie było wiadomo. - Nie ma możliwości wprowadzenia ja-kichkolwiek zmian w naszym projekcie, bo w dalszym ciągu nie otrzymaliśmy od miasta projektu budowlanego omawianej inwestycji - tak kilka miesięcy temu informowała nas Małgorzata Tarnowska ze stołecznego oddziału GDDKiA.Walka o tramwaje
Pod naciskiem m.in. radnego Wojciecha Tumasza i wiceburmistrza Piotra Smoczyń-skiego, którzy od co najmniej roku działali na rzecz zmiany projektu przebudowy węzła Trasy Toruńskiej, miasto w kwietniu tego roku zaczęło opracowywać możliwe scenariusze przejazdu tramwaju przez węzeł Modlińska. - We wrześniu został wy-brany jeden z nich i teraz trzeba tylko wpisać projekt do WPI - to będzie wyzwanie dla rady dzielnicy. Trasa tramwaju, o ile zostanie zapewnione finansowanie, będzie mogła być wykonywana np. równocześnie z przebudową mostu Grota-Roweckiego, czyli od 2012 do 2014 roku - prognozuje radny Wojciech Tumasz.Zaoszczędzą miliony!
Jak podkreśla radny, gdyby teraz nie naprawiono błędów w projektowaniu, trzeba byłoby przebudowywać przejście trasy tramwajowej przez węzeł Modlińska jeszcze raz. - Byłoby to możliwe najwcześniej w 2019 roku, ponieważ GDDKiA przebudowu-je most GrotaRoweckiego za unijne pieniądze. Przepisy unijne zaś nie zezwalają na ingerencję w projekt jeszcze przez pięć lat po ukończeniu inwestycji pod groźbą utraty dotacji - wyjaśnia Wojciech Tumasz. Budowa trasy tramwajowej przez węzeł Trasy Toruńskiej z ul. Jagiellońską i Modlińską ma kosztować ok. 40-50 mln zł.Naprawili błędy
Dziś już wiadomo, że tramwaj bez problemu pojedzie zaplanowaną trasą. - Na po-czątku listopada Zarząd Transportu Miejskiego zlecił realizację projektu budowy trasy tramwajowej z pętli na Żeraniu na Tarchomin w pierwszym etapie do ul. Pło-chocińskiej - zdradza wiceburmistrz Piotr Smoczyński. Także na zlecenie biura dro-gownictwa i komunikacji została wykonana analiza przejścia trasy tramwajowej przez węzeł Trasy Toruńskiej z ul. Jagiellońską i Modlińską. Wyniki opracowania zostały przedstawione 26 października na posiedzeniu zespołu koordynującego m.st. Warszawy. Decyzja w sprawie sposobu przygotowania i prowadzenia inwes-tycji została podjęta na początku listopada.- Tramwaj na Modlińskiej rozpocznie kursowanie najwcześniej w 2014 roku - mówi Michał Powałka z Tramwajów Warszawskich.
Marzena Zemlich