Schody nic nie dały. "Potrzebne przejście przez tory"
2 lutego 2018
Wydaliśmy 190 tys. zł na coś, co nie spełnia swojej funkcji. Przedostanie się z Górc do Wola Parku nadal nie jest wygodne.
Po jednej stronie osiedle, po drugiej - popularna galeria handlowa, pośrodku - tory kolejowe z zakazem przejścia. Tak okolica Górczewskiej wygląda dokładnie od roku 2002, czyli od otwarcia Wola Parku. Choć bloki na Górcach dzieli od centrum handlowego "rzut beretem", ich mieszkańcy do dziś nie doczekali się normalnego dojścia do sklepów.
Schody furory nie zrobiły
Okazją do lepszego rozplanowania trasy z bloków do Wola Parku była przebudowa wiaduktu Górczewskiej, ale została ona zmarnowana. Legalne połączenie powstało dopiero dzięki schodom, które powstały pod koniec 2016 roku. Ich budowę poparło ponad 2100 osób, ale jeszcze przed rozpoczęciem budowy pojawiały się głosy, że wydanie 190 tys. zł niczego nie zmieni.
- Ja tam uważam, że przez tory jest szybciej i nie trzeba się wspinać - pisała czytelniczka. - Powinni zrobić bezpieczne przejście przez tory. Schody na wiadukt są od dawna od strony osiedla Przyjaźń. Żadna łaska, tylko utrudnienie i wyrzucanie pieniędzy.
Dziś schody pełnią zupełnie inną funkcję, niż zakładano: łączą bloki na Górcach z nowym przystankiem autobusowym. Dla osób idących na zakupy do Wola Parku nadal atrakcyjniejsza jest nielegalna droga przez tory.
Przez tory "na legalu"
- Schody wybudowane przy Budy stanowią barierę architektoniczną np. dla osób starszych oraz z wózkami dla dzieci - pisze Piotr Bojaruniec.
Rozwiązaniem byłaby budowa tradycyjnego przejścia przez tory, wyposażonego w "labirynty" barierek. Kosztowałoby ono prawdopodobnie tylko 80 tys. zł. Odpowiedni projekt do budżetu partycypacyjnego został już złożony a PKP Polskie Linie Kolejowe mają czas na jego weryfikację do 8 maja. Jeśli zostanie dopuszczony do głosowania, przejście mogłoby powstać w przyszłym roku.
Na docelowe rozwiązanie problemu (np. przejście podziemne) poczekamy co najmniej do roku 2023, na kiedy zaplanowane jest otwarcie stacji metra przy Wola Parku. W planach jest też stacja kolei miejskiej, ale jej budowa była już kilkakrotnie przekładana. Pod koniec ubiegłego roku Szybka Kolej Miejska informowała, że otwarcie nowej linii, kursującej po istniejących torach do Ożarowa Mazowieckiego, jest możliwe w roku 2025.
(dg)