S7 przez Bielany i Bemowo. Krok do przodu
18 marca 2019
Zanim powstanie trasa szybkiego ruchu z tunelami pod Chomiczówką i Bemowem, trzeba ją zaprojektować. A to nie jest wcale proste.
Według wciąż aktualnego harmonogramu trasa S7 na odcinku od Łomianek do trasy S8 (Obrońców Grodna) ma być budowana w latach 2022-2024. Na razie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poszukuje jednak firmy, która przygotuje "elementy koncepcji programowej". 12 marca drogowcy otworzyli oferty i okazało się, że mamy jedną złą wiadomość i dwie dobre.
Taniej nie będzie?
Dobra wiadomość jest taka, że o kontrakt stara się aż 12 firm i konsorcjów. Najtańsze oferty złożyły Value Engineering (4,11 mln zł) oraz Biuro Projektowo-Badawcze Dróg i Mostów Transprojekt Warszawa (4,53 mln zł), najdroższy był Europrojekt Gdańsk (8,86 mln zł). Zła wiadomość jest taka, że nawet oferta Value Engineering przekracza kosztorys inwestorski, ale - i tu znowu dobra wieść - brakuje tylko 579 tys. zł. GDDKiA najprawdopodobniej rozstrzygnie przetarg i dołoży brakującą kwotę, by nie przedłużać prac nad trasą. Wybrany projektant będzie miał na wykonanie zadania dokładnie rok.
- Termin podpisania umowy zaplanowany został na czerwiec 2019 roku, przy braku odwołań konkurentów biorących udział w przetargu - zapowiada inwestor. - Przypomnijmy, że pierwszy przetarg został ogłoszony we wrześniu, a w grudniu wybrano najkorzystniejszą ofertę, którą złożyła firma TPF (3,4 mln zł). W styczniu firma ta zrezygnowała z podpisania umowy, co skutkowało unieważnieniem postępowania. Kolejna oferta znacznie przekraczała kosztorys inwestorski.
Całkiem nowa trasa
Planowany odcinek S7 będzie mieć prawie 13 km długości i w początkowej części przebiegać po istniejącym śladzie Kolejowej w Łomiankach. Następnie droga odbije na południe w kierunku Kanału Młocińskiego, gdzie pobiegnie po nasypie. Dalej samochody pojadą między Kampinoskim Parkiem Narodowym a cmentarzem Północnym. W pobliżu południowego skraju nekropolii powstanie tzw. węzeł zespolony "Wólka Węglowa/Janickiego". Przez gęsto zaludnione tereny Chomiczówki i Bemowa trasa poprowadzona zostanie dwoma tunelami, podobnymi do tego pod Centrum Nauki Kopernik. Tunel bielański będzie mieć długość kilometra, natomiast bemowski - o 100 m więcej.
Pomiędzy tunelami powstanie węzeł drogowy, łączący S7 z przedłużonymi ulicami Żołnierzy Wyklętych i Maczka. Planowany aktualnie odcinek zakończy się wielkim węzłem z trasą S8 (Obrońców Grodna). Wzdłuż całej długości trasy zbudowane zostaną oczywiście również wiadukty, przejścia podziemne, kładki pieszo-rowerowe, ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt i ogrodzenie, uniemożliwiające wejście na jezdnię np. dzikom i łosiom.
Cel: 2024
W kwietniu zeszłego roku dla trasy S7 wydana została tzw. decyzja środowiskowa, uznawana za najtrudniejszy do zdobycia dokument przy inwestycjach drogowych. Póki co jest jeszcze za wcześnie, by powiedzieć, jak będzie wyglądać zagospodarowanie terenu nad tunelami. Według zapowiedzi GDDKiA będzie to zieleń, ale konkrety poznamy dopiero na etapie prac nad projektem.
Harmonogram zakłada podpisanie umowy na projekt i budowę najpóźniej w grudniu przyszłego roku. Prace budowlane mogłyby być prowadzone w latach 2022-2024. Szacunkowy koszt inwestycji to 1,7 mld zł.
(dg)