S7 coraz bliżej. Kilometrowy tunel obok bloków
13 grudnia 2018
Mieszkańcy Młocin i Łomianek mają powody do zadowolenia. Budowa trasy, która odciąży Pułkową, wchodzi na kolejny etap.
W środę 12 grudnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła przetarg na opracowanie dla bielańsko-bemowskiego odcinka trasy S7 tzw. koncepcji programowej. O kontrakt starało się aż 11 przedsiębiorstw, ale umowa zostanie podpisana z warszawską firmą TPF, która otrzyma za swoje usługi 3,42 mln zł brutto. Zadaniem projektantów będzie m.in. zbadanie warunków geologicznych i sprawdzenie, ile dokładnie terenu potrzeba pod budowę.
Którędy?
Planowany odcinek S7 będzie mieć prawie 13 km długości i w początkowej części przebiegać po istniejącym śladzie Kolejowej w Łomiankach. Następnie droga odbije na południe w kierunku Kanału Młocińskiego, gdzie pobiegnie po nasypie. Dalej samochody pojadą między Kampinoskim Parkiem Narodowym a cmentarzem Północnym. W pobliżu południowego skraju nekropolii powstanie tzw. węzeł zespolony "Wólka Węglowa/Janickiego". Przez gęsto zaludnione tereny Chomiczówki i Bemowa trasa poprowadzona zostanie dwoma tunelami, podobnymi do tego pod Centrum Nauki Kopernik. Tunel bielański będzie mieć długość kilometra, natomiast bemowski - o 100 m więcej.
Pomiędzy tunelami powstanie węzeł drogowy, łączący S7 z przedłużonymi ulicami Żołnierzy Wyklętych i Maczka. Planowany aktualnie odcinek zakończy się wielkim węzłem z trasą S8 (Obrońców Grodna). Wzdłuż całej długości trasy zbudowane zostaną oczywiście również wiadukty, przejścia podziemne, kładki pieszo-rowerowe, ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt i ogrodzenie, uniemożliwiające wejście na jezdnię np. dzikom i łosiom.
Cel: 2024
W kwietniu dla trasy S7 wydana została tzw. decyzja środowiskowa, uznawana za najtrudniejszy do zdobycia dokument przy inwestycjach drogowych. Póki co jest jeszcze za wcześnie, by powiedzieć, jak będzie wyglądać zagospodarowanie terenu nad tunelami. Według zapowiedzi GDDKiA będzie to zieleń, ale konkrety poznamy dopiero na etapie prac nad projektem.
Aktualny harmonogram zakłada podpisanie umowy na projekt i budowę najpóźniej w czerwcu 2020 roku. Prace budowlane mogłyby rozpocząć się dwa lata później, a z gotowej trasy kierowcy skorzystaliby w roku 2024. Szacunkowy koszt inwestycji to 1,7 mld zł.
(dg)