Rewolucja na Jana Pawła. Powstaną przejścia dla pieszych
17 lutego 2020
Miejska ulica u stóp najwyższego wieżowca Europy - tak ma za kilka lat wyglądać al. Jana Pawła II między rondami ONZ i Czterdziestolatka.
Choć jego najbliższe otoczenie zmienia się z roku na rok, rondo Czterdziestolatka, czyli skrzyżowanie al. Jana Pawła II z Alejami Jerozolimskimi, pozostaje dziurą w centrum miasta. Warszawiacy i turyści, chcący dostać się z Mirowa i Ochoty w rejon Dworca Centralnego, wciąż muszą korzystać z przejść podziemnych, zaś rowerzyści - z ruchliwych jezdni. Na odcinku ponad kilometra nie ma żadnego przejścia dla pieszych, a chodniki są wąskie i zniszczone.
Czekamy od lat
Ratusz zapowiadał przebudowę al. Jana Pawła II między rondem ONZ a Nowogrodzką jeszcze za kadencji Hanny Gronkiewicz-Waltz, ale przetarg na budowę przejść dla pieszych ogłoszono dopiero teraz. Na wysokości placu budowy wieżowca Varso jezdnie zostaną wyremontowane i uregulowane do szerokości trzech pasów.
- Dzięki ujednoliceniu szerokości jezdni uda się wygospodarować miejsce dla pieszych, rowerzystów, parkujących samochodów (w tym dla dostawców) oraz zieleni miejskiej - zapowiada Zarząd Dróg Miejskich. - Po obu stronach ulicy powstaną drogi dla rowerów i chodniki, zostaną wybudowane zatoki postojowe oraz posadzone szpalery drzew. Zmiany podniosą funkcjonalność i bezpieczeństwo ulicy, która jest jedną z głównych arterii miasta. Jednocześnie, dzięki ujednoliceniu szerokości jezdni, zostanie zachowana dotychczasowa przepustowość ulicy.
Z siedemnastki na dworzec
Nowe przejścia dla pieszych powstaną po zachodniej i północnej stronie ronda Czterdziestolatka (przy przystankach linii 10, 17, 33 i 41). Jak zapowiadają drogowcy, zdecydowanie ułatwi to pieszym, w tym osobom starszym i podróżnym z bagażami, wygodne przedostanie się na Dworzec Centralny i do przystanków tramwajowych. Przejście dla pieszych i przejazd rowerowy powstaną również w osi Nowogrodzkiej.
- W ramach prac wyremontowana zostanie też jezdnia i chodniki, które teraz będą szersze - informuje ZDM. - Stanie się to dzięki przeniesieniu parkowania do nowych zatok postojowych.
Wygodniej rowerem
Istniejąca droga dla rowerów, prowadząca z Muranowa do ronda ONZ, zostanie przedłużona do Nowogrodzkiej. W projekcie uwzględniono także szereg drobniejszych rowerowych usprawnień. Mocno uczęszczana droga dla rowerów i przejazd rowerowy po południowej stronie ronda ONZ zostaną poszerzone o metr; powstaną także łączniki rowerowe do ślepo zakończonych Siennej i Śliskiej oraz powstanie 200 miejsc parkingowych dla jednośladów (100 stojaków).
Przybędzie również zieleni. Szpalery drzew zostaną zasadzone wzdłuż niemal całego odcinka objętego inwestycją. Oprócz tego pojawi się ponad pięć tysięcy nowych krzewów, żywopłotów oraz bylin. Zasianych zostanie także blisko 1300 m2 nowych trawników a po wolskiej stronie al. Jana Pawła II, przy skrzyżowaniu ze Złotą, powstanie skwer.
Przebudowa w tym roku?
ZDM czeka obecnie na oferty firm zainteresowanych przyjęciem zlecenia. Jeśli wszystko pójdzie sprawnie, przebudowa zostanie zakończona w listopadzie. Warszawski ratusz planuje także utworzenie strony internetowej poświęconej przebudowie, na której będzie można obejrzeć projekt i sprawdzić postępy prac.
(dg)