REKLAMA

Bielany

komunikacja »

 

Przez Bielany autobusem inaczej

  6 lutego 2009

Od 2 lutego obowiązują zmiany tras autobusów na Bielanach. To kolejny etap zmian komunikacyjnych w mieście po zakończeniu budowy metra.

REKLAMA

Generalna zasada zmian jest taka: likwidować jak najwięcej linii naziemnych, któ-rych trasy pokrywają się z przebiegiem metra, a jednocześnie poprawić dojazd do podziemnej kolejki i usprawnić komunikację w dzielnicy. Jakie przetasowanie za-fundował mieszkańcom Zarząd Transportu Miejskiego?
  • Linia 103 została skierowana na zmienioną trasę: pl. Wilsona - Krasińskiego (bez podjazdów do Wisłostrady) - Powązkowska - al. Armii Krajowej - Bro-niewskiego - Jarzębskiego - al. Zjednoczenia - Kasprowicza - metro Młociny. Kursuje częściej: co 12 min w szczycie, co 15 min w międzyszczycie. Linia połączyła Broniewskiego ze stacją metra Stare Bielany oraz zapewniła po-łączenia lokalne wewnątrz Bielan. Na odcinku trasy do Młocin (UKSW) linia 103 została zastąpiona przez kursującą z większą częstotliwością linię 114 (na ul. Przy Agorze zastąpiona przez linię 106).

  • Linia 105 ma krótszą trasę: pl. Trzech Krzyży - ... - Stare Bemowo. Częstot-liwość: 15 min w szczycie, 20 min w międzyszczycie i w święto. Linia 105 nadal łączy Stare Bemowo i ul. Lazurową ze Śródmieściem. Na Nowym Bemowie za-stąpiła ją linia 122.

  • Linia 106 została skierowana na trasę zmienioną: Okęcie - ... - Sokratesa - Przy Agorze - Marymoncka - Pułkowa - ... - Młociny - UKSW. Autobusy kursują co 20 min w szczycie, co 30 min w międzyszczycie i w święto. Linia zastąpiła 103 na ul. Przy Agorze.

  • Linia 112 kursuje inną trasą: Karolin - ... - Powstańców Śląskich (prosto, z po-minięciem ul. Wrocławskiej) - al. Reymonta - Żeromskiego - Słowackiego - al. Armii Krajowej - ... - CH Marki. Zwiększyła się częstotliwość kursowania linii: 10 min w szczycie, 12 min w międzyszczycie i 15 min w święto. Na nowym odcinku trasy linia zapewniła połączenie Bemowa z centralną częścią Bielan (ul. Żeromskiego) i linią metra (stacja Słodowiec). Połączenie ul. Broniewskiego z Bemowem realizują linie tramwajowe 28 i 35. W relacji: ul. Broniewskiego - Bródno linia została zastąpiona przez linię 114, a na ul. Wrocławskiej przez linię 122. Dzięki takiej korekcie trasy pasażerowie otrzymali proste połączenie mię-dzy Bemowem, Bielanami i Targówkiem.

  • Linia 121 została skierowana na trasę zmienioną: Chomiczówka - Marymoncka - Podleśna - Gwiaździsta. Kursuje częściej: co 15 min w szczycie, 20 min w międzyszczycie i w święto co 30 min. Dzięki skierowaniu linii na ul. Podleśną (bez objazdu Marymontu), zapewniła szybszy dojazd z Bielan do szkół na Ma-rymoncie. Na odcinku: Chomiczówka - ul. Broniewskiego - pl. Wilsona linia została zastąpiona przez kursującą z wyższą częstotliwością 114. Obsługę ciągu ulic: Gdańska - Hłaski - Rudzka przejęła linia 205.

  • Linia 122 kursuje stałą trasą: os. Górczewska - Lazurowa - Kaliskiego - Radio-wa - Wrocławska - Piastów Śląskich - Powstańców Śląskich - Kochanowskiego - Rudnickiego - gen. Maczka - Powązkowska - Krasińskiego - pl. Wilsona - Mic-kiewicza - Potocka - Gwiaździsta. Autobusy linii 122 kursują co 10-12 min w szczycie, co 15 min w międzyszczycie i co 20 min w święto. Wydłużenie trasy linii 122 do osiedla Górczewska pozwoliło poprawić połączenie WAT-u i węzła przesiadkowego Osiedle Górczewska z północną częścią miasta.

  • Linia 132 kursuje na zmienionej trasie: Skarbka z Gór - ... - most Grota-Ro-weckiego - al. Armii Krajowej - Metro Marymont. Autobusy podjeżdżają na przystanki: co 10-15 min w szczycie, w międzyszczycie i w święto co 30 min. Linia umożliwiła dojazd z osiedla Derby do metra. Obsługę odcinka przebie-gającego przez Bielany przejęła linia 103.

  • Została uruchomiona linia 205, która kursuje na trasie: Gwiaździsta - Podleśna - Klaudyny - Rudzka - Hłaski - Gdańska - Słowackiego - Mickiewicza - al. Woj-ska Polskiego - al. Jana Pawła II - rondo Radosława. Częstotliwość kursowania: 20 min w dzień powszedni, 30 min w święto. Linia poprawiła obsługę ul. Mic-kiewicza, zapewniając zarówno dodatkowe połączenie z pl. Wilsona, jak i nowe połączenie z pl. Grunwaldzkim i rondem Radosława. Zapewniła także obsługę ciągu ulic: Rudzka - Hłaski - Gdańska.

  • Linia 701 została połączona z linią 210 w jedną linię 701 kursującą na trasie: Metro Młociny - Kasprowicza - Sokratesa - Wólczyńska - Opłotek - Palisadowa -Wóycickiego - Wólczyńska - Estrady (w wybranych kursach podjazdy do Bramy Zachodniej Cmentarza Północnego) - Partyzantów - Akacjowa - Wiślana - Za-chodnia (powrót: Wiosenna - Kolejowa - Wiślana). Linia kursuje co 20 min w szczycie, co 30 min w międzyszczycie i w święto. Skierowanie linii do stacji metra Młociny poprawiło połączenie Łomianek z centrum Warszawy.

  • Trasy linii 114, 185 i 195 zostały wprowadzone jako stałe. Dodatkowo zlikwido-wano kursy skrócone linii 116, które zostały zastąpione przez linię 112 na zmienionej trasie. Zwiększona została też częstotliwość kursowania linii 110 do 15 min w szczycie i 20 min w międzyszczycie.
W nowym układzie linie mają skoordynowane ze sobą rozkłady jazdy. Koordynacja została wprowadzona na następujących odcinkach:
  • pl. Wilsona - Gen. Maczka (dwukierunkowo) - linie 103 i 122
  • Bogusławskiego - Mościska (dwukierunkowo) - linie: 110 i 708
  • Przybyszewskiego / Andersena - Żeromskiego (dwukierunkowo w wybranych okresach) - linie: 112 i 116
  • Bazyliańska - Żerań FSO (w kierunku Bielan, w wybranych okresach) - linie: 112 i 114
  • na przystanku Skarbka z Gór 01 / 02 (w wybranych okresach) - linie: 132 i 527
W związku z niewielkim wykorzystaniem przez pasażerów część przystanków zmie-niło charakter. Stały się przystankami "na żądanie".
  • Anny Jagiellonki 02 (linie: 106 i 114; w terminie późniejszym linia 181)
  • Cmentarz Płn. - Brama Gł. 01 i 02 (w terminie późniejszym linia 181)
  • Cmentarz Płn. - Brama Płn. 01 i 02 (w terminie późniejszym linia 181)
  • Dankowicka 01 i 02 (w terminie późniejszym linia 181)
  • Dzierżoniowska 01 i 04 (linie: 106 i 114; w terminie późniejszym linia 181)
  • Gen. Maczka 01 i 03 (linia 103)
  • Ksieżycowa 01 i 02 (linie: 110 i 712)
  • Okonicka 01 i 02 (linia 132; w terminie późniejszym linie: 120 i 732)
  • Palisadowa 01 i 02 (linie: 170 i 701)
  • Radiowo 01 i 02 (linie: 110 i 712)
  • Tołstoja 01 i 02 (linie: 106, 114, 121 i 712)

Mieszkańcy nie są zadowoleni

Fora internetowe huczą od komentarzy. Olga pisze: Brawo ZTM! Gratuluję zrobienia z Broniewskiego pustyni, szkoda tylko, że na tej pustyni mieszkają tysiące ludzi z wielkich blokowisk! Przypominam, że metro jest jedno i jedzie tylko jedną trasą. I proszę teraz, żeby ZTM wskazał mi jak mam dojechać z Piasków: na Przy Agorze, Marymoncką itp., na Gwiaździstą, na Wólkę, na Targówek, do Centrum (pomijam przesiadki, bo oczywiście zawsze można skasować 15 biletów i coraz częściej wy-daje mi się, że o to tutaj właśnie chodzi). Ja mam 22 lata, jestem młoda i zdrowa, więc mogę jeszcze podejść, podbiec, pokombinować z przesiadkami, ale chciała-bym zauważyć, że ZTM ma tzw. "misję społeczną" i przede wszystkim powinien dbać o osoby niepełnosprawne, stare, matki z dziećmi itp...

Wtóruje jej Maciek: A do Metra Młociny z Radiowa to zostaje tylko 708, praw-da? Co 20 minut przez cały dzień i to jeszcze okrężną trasą, jakby nie mogli puścić Nocznickiego. No tak, jest jeszcze 712 co godzinę. Można się wstrzelić. Projekty sprzed paru miesięcy obiecywały dużo więcej.

Bielańczyk: Owszem, likwidacja linii dublujących trasę metra bezpośrednio (195 na przykład) ma sens. Ale jaki sens ma np. skracanie objazdowej linii 121, zapchanej zazwyczaj do granic możliwości, która z metrem styka się tylko w dwóch punktach - Młociny i plac Wilsona? Czy chodzi o to, że w całej Warszawie chcą nam Białołękę zafundować?

Jpxt: Mieszkam na Broniewskiego róg Duracza. Dlaczego wycofuje się aż trzy linie z mojego przystanku? 112 pozwala dojechać najszybciej - bezpośrednio Trasą AK a nie krążąc po Żoliborzu - na Bródno (różnica minimum 8 minut) i dalej na Targówek i do M1. Pozostałe do pl. Wilsona, gdzie przecież też jest metro! Argu-ment, że na Broniewskiego jest mnóstwo tramwajów jest chybiony - tramwaje jadą gdzie indziej, na wprost do Centrum i na Wolę, autobusy na pl. Wilsona i na Bród-no!

Są jednak i tacy mieszkańcy, którym zmiany odpowiadają. Choć jest ich zde-cydowanie mniej.

Zmiany w komunikacji były zapowiadane od listopada ubiegłego roku. ZTM zdecydował o nich na podstawie badań ankietowych i zbieranych opinii wśród mieszkańców, także za pośrednictwem naszej gazety. W październiku, kiedy przyj-mowaliśmy uwagi do zmian w kursowaniu linii, ZTM był krytykowany m.in. za zmia-ny w trasie linii 121. Wytykano m.in. że nie będzie połączenia ze Szpitalem Bielań-skim, linia powinna jeździć ulicą Reymonta i stanowić połączenie z Wolą.

Zmiany wprowadzane od października do teraz są kontynuacją filozofii ZTM, który chce wykorzystać maksymalnie możliwości metra. Sądząc z tłoku w pocią-gach w godzinach szczytu - ta granica została już osiągnięta.

(wt)

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBielany

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy