REKLAMA

Bielany

komunikacja »

 

Przez Bielany autobusem inaczej

  6 lutego 2009

Od 2 lutego obowiązują zmiany tras autobusów na Bielanach. To kolejny etap zmian komunikacyjnych w mieście po zakończeniu budowy metra.

REKLAMA

Generalna zasada zmian jest taka: likwidować jak najwięcej linii naziemnych, któ-rych trasy pokrywają się z przebiegiem metra, a jednocześnie poprawić dojazd do podziemnej kolejki i usprawnić komunikację w dzielnicy. Jakie przetasowanie za-fundował mieszkańcom Zarząd Transportu Miejskiego?
  • Linia 103 została skierowana na zmienioną trasę: pl. Wilsona - Krasińskiego (bez podjazdów do Wisłostrady) - Powązkowska - al. Armii Krajowej - Bro-niewskiego - Jarzębskiego - al. Zjednoczenia - Kasprowicza - metro Młociny. Kursuje częściej: co 12 min w szczycie, co 15 min w międzyszczycie. Linia połączyła Broniewskiego ze stacją metra Stare Bielany oraz zapewniła po-łączenia lokalne wewnątrz Bielan. Na odcinku trasy do Młocin (UKSW) linia 103 została zastąpiona przez kursującą z większą częstotliwością linię 114 (na ul. Przy Agorze zastąpiona przez linię 106).

  • Linia 105 ma krótszą trasę: pl. Trzech Krzyży - ... - Stare Bemowo. Częstot-liwość: 15 min w szczycie, 20 min w międzyszczycie i w święto. Linia 105 nadal łączy Stare Bemowo i ul. Lazurową ze Śródmieściem. Na Nowym Bemowie za-stąpiła ją linia 122.

  • Linia 106 została skierowana na trasę zmienioną: Okęcie - ... - Sokratesa - Przy Agorze - Marymoncka - Pułkowa - ... - Młociny - UKSW. Autobusy kursują co 20 min w szczycie, co 30 min w międzyszczycie i w święto. Linia zastąpiła 103 na ul. Przy Agorze.

  • Linia 112 kursuje inną trasą: Karolin - ... - Powstańców Śląskich (prosto, z po-minięciem ul. Wrocławskiej) - al. Reymonta - Żeromskiego - Słowackiego - al. Armii Krajowej - ... - CH Marki. Zwiększyła się częstotliwość kursowania linii: 10 min w szczycie, 12 min w międzyszczycie i 15 min w święto. Na nowym odcinku trasy linia zapewniła połączenie Bemowa z centralną częścią Bielan (ul. Żeromskiego) i linią metra (stacja Słodowiec). Połączenie ul. Broniewskiego z Bemowem realizują linie tramwajowe 28 i 35. W relacji: ul. Broniewskiego - Bródno linia została zastąpiona przez linię 114, a na ul. Wrocławskiej przez linię 122. Dzięki takiej korekcie trasy pasażerowie otrzymali proste połączenie mię-dzy Bemowem, Bielanami i Targówkiem.

  • Linia 121 została skierowana na trasę zmienioną: Chomiczówka - Marymoncka - Podleśna - Gwiaździsta. Kursuje częściej: co 15 min w szczycie, 20 min w międzyszczycie i w święto co 30 min. Dzięki skierowaniu linii na ul. Podleśną (bez objazdu Marymontu), zapewniła szybszy dojazd z Bielan do szkół na Ma-rymoncie. Na odcinku: Chomiczówka - ul. Broniewskiego - pl. Wilsona linia została zastąpiona przez kursującą z wyższą częstotliwością 114. Obsługę ciągu ulic: Gdańska - Hłaski - Rudzka przejęła linia 205.

  • Linia 122 kursuje stałą trasą: os. Górczewska - Lazurowa - Kaliskiego - Radio-wa - Wrocławska - Piastów Śląskich - Powstańców Śląskich - Kochanowskiego - Rudnickiego - gen. Maczka - Powązkowska - Krasińskiego - pl. Wilsona - Mic-kiewicza - Potocka - Gwiaździsta. Autobusy linii 122 kursują co 10-12 min w szczycie, co 15 min w międzyszczycie i co 20 min w święto. Wydłużenie trasy linii 122 do osiedla Górczewska pozwoliło poprawić połączenie WAT-u i węzła przesiadkowego Osiedle Górczewska z północną częścią miasta.

  • Linia 132 kursuje na zmienionej trasie: Skarbka z Gór - ... - most Grota-Ro-weckiego - al. Armii Krajowej - Metro Marymont. Autobusy podjeżdżają na przystanki: co 10-15 min w szczycie, w międzyszczycie i w święto co 30 min. Linia umożliwiła dojazd z osiedla Derby do metra. Obsługę odcinka przebie-gającego przez Bielany przejęła linia 103.

  • Została uruchomiona linia 205, która kursuje na trasie: Gwiaździsta - Podleśna - Klaudyny - Rudzka - Hłaski - Gdańska - Słowackiego - Mickiewicza - al. Woj-ska Polskiego - al. Jana Pawła II - rondo Radosława. Częstotliwość kursowania: 20 min w dzień powszedni, 30 min w święto. Linia poprawiła obsługę ul. Mic-kiewicza, zapewniając zarówno dodatkowe połączenie z pl. Wilsona, jak i nowe połączenie z pl. Grunwaldzkim i rondem Radosława. Zapewniła także obsługę ciągu ulic: Rudzka - Hłaski - Gdańska.

  • Linia 701 została połączona z linią 210 w jedną linię 701 kursującą na trasie: Metro Młociny - Kasprowicza - Sokratesa - Wólczyńska - Opłotek - Palisadowa -Wóycickiego - Wólczyńska - Estrady (w wybranych kursach podjazdy do Bramy Zachodniej Cmentarza Północnego) - Partyzantów - Akacjowa - Wiślana - Za-chodnia (powrót: Wiosenna - Kolejowa - Wiślana). Linia kursuje co 20 min w szczycie, co 30 min w międzyszczycie i w święto. Skierowanie linii do stacji metra Młociny poprawiło połączenie Łomianek z centrum Warszawy.

  • Trasy linii 114, 185 i 195 zostały wprowadzone jako stałe. Dodatkowo zlikwido-wano kursy skrócone linii 116, które zostały zastąpione przez linię 112 na zmienionej trasie. Zwiększona została też częstotliwość kursowania linii 110 do 15 min w szczycie i 20 min w międzyszczycie.
W nowym układzie linie mają skoordynowane ze sobą rozkłady jazdy. Koordynacja została wprowadzona na następujących odcinkach:
  • pl. Wilsona - Gen. Maczka (dwukierunkowo) - linie 103 i 122
  • Bogusławskiego - Mościska (dwukierunkowo) - linie: 110 i 708
  • Przybyszewskiego / Andersena - Żeromskiego (dwukierunkowo w wybranych okresach) - linie: 112 i 116
  • Bazyliańska - Żerań FSO (w kierunku Bielan, w wybranych okresach) - linie: 112 i 114
  • na przystanku Skarbka z Gór 01 / 02 (w wybranych okresach) - linie: 132 i 527
W związku z niewielkim wykorzystaniem przez pasażerów część przystanków zmie-niło charakter. Stały się przystankami "na żądanie".
  • Anny Jagiellonki 02 (linie: 106 i 114; w terminie późniejszym linia 181)
  • Cmentarz Płn. - Brama Gł. 01 i 02 (w terminie późniejszym linia 181)
  • Cmentarz Płn. - Brama Płn. 01 i 02 (w terminie późniejszym linia 181)
  • Dankowicka 01 i 02 (w terminie późniejszym linia 181)
  • Dzierżoniowska 01 i 04 (linie: 106 i 114; w terminie późniejszym linia 181)
  • Gen. Maczka 01 i 03 (linia 103)
  • Ksieżycowa 01 i 02 (linie: 110 i 712)
  • Okonicka 01 i 02 (linia 132; w terminie późniejszym linie: 120 i 732)
  • Palisadowa 01 i 02 (linie: 170 i 701)
  • Radiowo 01 i 02 (linie: 110 i 712)
  • Tołstoja 01 i 02 (linie: 106, 114, 121 i 712)

Mieszkańcy nie są zadowoleni

Fora internetowe huczą od komentarzy. Olga pisze: Brawo ZTM! Gratuluję zrobienia z Broniewskiego pustyni, szkoda tylko, że na tej pustyni mieszkają tysiące ludzi z wielkich blokowisk! Przypominam, że metro jest jedno i jedzie tylko jedną trasą. I proszę teraz, żeby ZTM wskazał mi jak mam dojechać z Piasków: na Przy Agorze, Marymoncką itp., na Gwiaździstą, na Wólkę, na Targówek, do Centrum (pomijam przesiadki, bo oczywiście zawsze można skasować 15 biletów i coraz częściej wy-daje mi się, że o to tutaj właśnie chodzi). Ja mam 22 lata, jestem młoda i zdrowa, więc mogę jeszcze podejść, podbiec, pokombinować z przesiadkami, ale chciała-bym zauważyć, że ZTM ma tzw. "misję społeczną" i przede wszystkim powinien dbać o osoby niepełnosprawne, stare, matki z dziećmi itp...

Wtóruje jej Maciek: A do Metra Młociny z Radiowa to zostaje tylko 708, praw-da? Co 20 minut przez cały dzień i to jeszcze okrężną trasą, jakby nie mogli puścić Nocznickiego. No tak, jest jeszcze 712 co godzinę. Można się wstrzelić. Projekty sprzed paru miesięcy obiecywały dużo więcej.

Bielańczyk: Owszem, likwidacja linii dublujących trasę metra bezpośrednio (195 na przykład) ma sens. Ale jaki sens ma np. skracanie objazdowej linii 121, zapchanej zazwyczaj do granic możliwości, która z metrem styka się tylko w dwóch punktach - Młociny i plac Wilsona? Czy chodzi o to, że w całej Warszawie chcą nam Białołękę zafundować?

Jpxt: Mieszkam na Broniewskiego róg Duracza. Dlaczego wycofuje się aż trzy linie z mojego przystanku? 112 pozwala dojechać najszybciej - bezpośrednio Trasą AK a nie krążąc po Żoliborzu - na Bródno (różnica minimum 8 minut) i dalej na Targówek i do M1. Pozostałe do pl. Wilsona, gdzie przecież też jest metro! Argu-ment, że na Broniewskiego jest mnóstwo tramwajów jest chybiony - tramwaje jadą gdzie indziej, na wprost do Centrum i na Wolę, autobusy na pl. Wilsona i na Bród-no!

Są jednak i tacy mieszkańcy, którym zmiany odpowiadają. Choć jest ich zde-cydowanie mniej.

Zmiany w komunikacji były zapowiadane od listopada ubiegłego roku. ZTM zdecydował o nich na podstawie badań ankietowych i zbieranych opinii wśród mieszkańców, także za pośrednictwem naszej gazety. W październiku, kiedy przyj-mowaliśmy uwagi do zmian w kursowaniu linii, ZTM był krytykowany m.in. za zmia-ny w trasie linii 121. Wytykano m.in. że nie będzie połączenia ze Szpitalem Bielań-skim, linia powinna jeździć ulicą Reymonta i stanowić połączenie z Wolą.

Zmiany wprowadzane od października do teraz są kontynuacją filozofii ZTM, który chce wykorzystać maksymalnie możliwości metra. Sądząc z tłoku w pocią-gach w godzinach szczytu - ta granica została już osiągnięta.

(wt)

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBielany

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe