Przedziwna wizja dla Białołęki. Warszawa wybrała priorytety transportowe
12 listopada 2015
Jeśli priorytety władz miasta się nie zmienią, w przyszłej dekadzie nie powstanie nie tylko węzeł przesiadkowy przy stacji metra Grodzisk, ale także Trasa Olszynki Grochowskiej.
Białołęka bez metra...
Według obecnych założeń w latach 20. linia metra M2 będzie obsługiwała (bez odgałęzień) trasę z Karolina na Bródno, powstanie także stacja techniczno-postojowa Mory. Powinna być już gotowa także krótka linia M3, łącząca Stadion Narodowy, Grochów i Gocław.
...z nowymi liniami tramwajowymi...
Niedawno pisaliśmy o planach Tramwajów Warszawskich, zakładających budowę w następnej dekadzie tras wzdłuż Modlińskiej i Głębockiej. O ile sens ich budowy nie budzi wątpliwości, o tyle uznanie za priorytet na lata 20. linii wzdłuż Trasy Mostu Skłodowskiej-Curie jest co najmniej dziwne. Tramwaje pojadą "po obwodzie" miasta, łącząc rzadko zaludnione tereny starej Białołęki, między którymi nie ma dużego przepływu osób. Jedynym istotnym celem podróży będzie Galeria Północna. Warto odnotować, że na trasie nie będzie węzła przesiadkowego z SKM-ką - minie ona mniej więcej pośrodku stacje Żerań i Płudy.
...i z obwodnicą obwodnicy
W przyszłej dekadzie ulice Światowida i Marywilska będą już poszerzone, Głębocka - przebudowana. Na Białołęce panuje chyba pełna zgoda, że do tej listy należy dopisać Trasę Olszynki Grochowskiej. Z perspektywy pl. Bankowego pilniejsza okazuje się budowa Trasy Mostu Skłodowskiej-Curie, i to od razu w całości. Powstanie więc północna obwodnica północnej obwodnicy Warszawy, której jedyną istotną funkcją będzie przesunięcie korków z południowego odcinka Płochocińskiej w inne miejsce.
Niezależnie od tego, czy zgłoszone przez władze Warszawy projekty zostaną wpisane do strategii rozwoju województwa mazowieckiego, czy nie, lista ta prawdopodobnie przestanie obowiązywać, jeśli nowy rząd zmieni podział administracyjny Polski i wyodrębni województwo warszawskie z mazowieckiego.
Dominik Gadomski