Przebudowa może wystartuje za rok
12 lutego 2010
W poprzednich wydaniach "Echa" pisaliśmy o planach zagospodarowania terenu wokół stacji metra Słodowiec. Rzekomo byli inwestorzy i były projekty.
Na ostatnim posiedzeniu komisji ochrony środowiska, urbanistyki, gospodarki przestrzennej i ekologii bielańscy urzędnicy i radni debatowali nad zatwierdzeniem projektu przebudowy układu drogowego wokół bielańskiego "serka". - Cały teren wokół stacji metra Słodowiec jest w rękach miasta. Chcemy, aby został sprzedany jako całość. Na razie mamy dobry projekt ciągów komunikacyjnych wokół tak atrakcyjnego terenu. Jest to wyjście naprzeciw temu, co w przyszłości tam powsta-nie - ocenia projekt Ilona Soja-Kozłowska, radna dzielnicy Bielany.
Jak po przebudowie będą wyglądały drogi wokół "serka"?
- Ostateczny projekt przewiduje budowę skrzyżowania ul. Marymonckiej z Du-racza i Zabłocińską oraz budowę ronda na skrzyżowaniu Kasprowicza z Duracza. Likwidacji ulegnie odcinek ul. Kasprowicza od Duracza do Żeromskiego. Zakładamy również przedłużenie ul. Duracza od Kasprowicza do Marymonckiej, budowę przy-stanków tramwajowych na skrzyżowaniu Marymonckiej z Zabłocińską oraz zmianę lokalizacji przystanków autobusowych na Żeromskiego. Obecne skrzyżowanie Du-racza z Żeromskiego zostanie rozbudowane, stanie tu sygnalizacja świetlna. Pro-jekt skrzyżowania Żeromskiego z Sadowskiej przewiduje skręty w prawo. Będą tam dwa kierunki ruchu, czego wcześniej nie było. Na nowym odcinku ul. Duracza, od strony ronda na Kasprowicza do Marymonckiej stanie nowy przystanek autobu-sowy. W okolicy stacji metra powstanie parking dla rowerów - 12 stanowisk przy wyjściu wschodnim oraz dziewięć na zachodnim. Powstaną również nowe dojścia do metra z przystanków komunikacji miejskiej na ul. Duracza i ul. Zabłocińskiej - opi-suje projekt inż. Daniel Pietrzak z Biura Projektów Architektonicznych i Budowla-nych "AiB".
Kilka uwag pod adresem projektu zgłosił Marcin Jackowski, reprezentujący sto-warzyszenie Zielone Mazowsze. Jego postulaty dotyczyły przede wszystkim przejść dla pieszych, które należałoby poprzesuwać, tak aby skrócić pieszym drogę z metra do przystanków. - Przejście i przejazd rowerowy przez Zabłocińską w osi Opatowskiej to konieczność. Należy też cofnąć przed skrzyżowanie przystanki tramwajowe zaplanowane na ul. Zabłocińskiej, aby zwiększyć jego przepustowość - mówił. - Projektanci twierdzą, że zmiana przejść dla pieszych spowolni przejazd przez skrzyżowanie, co może jest prawdą, ale takie faworyzowanie aut nie ma umocowania w żadnym oficjalnym dokumencie - argumentuje Jackowski.
Za całość przebudowy odpowiedzialny jest Zarząd Miejskich Inwestycji Drogo-wych.
Kiedy rozpoczną się prace?
- Do 2011 r. mamy zarezerwowane na tę inwestycję 7,8 mln zł. Do końca 2010 potrwa kompletowanie dokumentacji projektowej, obejmującej projekty budowlane i wykonawcze oraz niezbędne decyzje administracyjne. Jeśli w przyszłorocznym budżecie będą zapewnione pieniądze, to prace budowlane rozpoczniemy w 2011 r. Całkowitego kosztu tej inwestycji jeszcze nie znamy. Poznamy go dopiero w dru-giej połowie tego roku, kiedy przygotujemy kosztorys inwestorski, czyli wycenę prac przewidzianych do realizacji - mówi Agata Choińska, rzeczniczka ZMID-u.
Na spotkaniu było także słychać rozgoryczone głosy mieszkańców Wrzeciona, niezadowolonych z formy prezentowania planów inwestycyjnych ratusza. - Nie ma konsultacji społecznych w sprawie przygotowywanych projektów. Dlaczego nie ma-my wpływu na ich wybór? Nikt nas nie powiadamia, nikt nie rozpowszechnia takich informacji - żalili się mieszkańcy.
Anna Przerwa