Prezes SKM: Za trzy lata dłuższe pociągi na wszystkich liniach
29 maja 2020
Rozmowa z Alanem Beroud, prezesem Szybkiej Kolei Miejskiej.
- Zacznijmy od tego, co najbardziej interesuje pasażerów: które linie SKM są planowane do wzmocnienia i kiedy możemy liczyć na dodatkowe kursy?
- Przede wszystkim muszę zaznaczyć, że decyzję o rozkładzie jazdy i zestawieniu pociągów podejmuje Zarząd Transportu Miejskiego, który bierze pod uwagę wiele czynników mających na to wpływ. Dzisiaj nie jestem w stanie powiedzieć, jaki dokładnie będzie rozkład SKM za 2-3 lata, ale mogę zadeklarować, że będziemy starali się uruchamiać dłuższe pociągi na wszystkich naszych liniach.
- Skąd weźmiecie pociągi?
- Mamy już podpisaną umowę ze spółką NEWAG z Nowego Sącza. Zgodnie z harmonogramem 21 nowych pociągów powinno dotrzeć do nas w 2022 roku. Ten zakup jest największą inwestycją w historii Szybkiej Kolei Miejskiej, wartą ponad 667 mln zł brutto. To właśnie Impulsy drugiej generacji pozwolą nam zrealizować wcześniejsze zapowiedzi i obietnice, dotyczące zwiększenia komfortu podróży i zapewnienia większej liczby miejsc dla pasażerów na istniejących liniach, a także docelowo uruchomić nowe połączenia.
- A co z kolejnymi wydatkami? Mamy kryzys gospodarczy, miejscy radni szukają oszczędności, a SKM bez wątpienia potrzebuje dodatkowych pieniędzy. Jak zamierzacie przekonać samorządowców, że warto inwestować w kolej?
- Jeśli chodzi o umowę na Impulsy, mamy zapewnione pieniądze, pochodzące zarówno z budżetu Warszawy, jak i z funduszy unijnych. Mamy też zapewnione bieżące finansowanie niezbędne do codziennego funkcjonowania i dalszego rozwoju w ramach wieloletniej umowy ramowej, zawartej z Zarządem Transportu Miejskiego. Patrząc na nakłady przeznaczane co roku przez miasto na wydatki związane z zapewnieniem sprawnie funkcjonującego transportu publicznego, w tym również Szybkiej Kolei Miejskiej, myślę, że władze samorządowe mają pełną świadomość tego, że warto inwestować w kolej.
- Inwestuje także PKP. Za kilka tygodni rozpocznie się przebudowa Dworca Zachodniego, podczas której zmieni się także układ torowy.
- To prawda. Zgodnie z deklaracjami zarządcy infrastruktury, spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, po zakończeniu przebudowy układu torowego na stacji Warszawa Zachodnia umożliwiony zostanie bezkolizyjny przejazd pomiędzy liniami obwodową i radomską. To pozwoli na zapowiadane przez nas od dawna wydłużenie linii S9 w kierunku południowym, przez tzw. Mordor na Służewcu do Piaseczna.
- Przebudowywany jest również nieczynny od lat Dworzec Główny przy Towarowej. Czy tam także dojedziemy SKM-ką? Pracownicy pobliskich biurowców byliby zachwyceni.
- Na razie jest za wcześnie na deklaracje. Prawdopodobnie podczas realizacji poszczególnych etapów prac związanych z przebudową stacji Warszawa Zachodnia i związanymi z tym ograniczeniami w ruchu na linii średnicowej, wybrane linie SKM zostaną skierowane czasowo na stację Warszawa Główna.
- A co z linią S3? Tymczasowo kursuje ona przez tzw. linię obwodową, tj. przez Wolę. Część pasażerów chciałaby, żeby SKM została tam na stałe, część chce przywrócenia kursów przez Śródmieście. Jaka jest decyzja?
- Od początku wyjaśnialiśmy, że takie połączenie Żoliborza i Woli ze Służewcem za pośrednictwem linii S3 jest tymczasowe i zostało wprowadzone wyłącznie na czas budowy nowego przystanku Warszawa Targówek. Z informacji, jakie otrzymaliśmy na początku tego roku od zarządcy infrastruktury, czyli spółki PKP Polskie Linie Kolejowe jasno wynika, że obecnie nie jest możliwe utrzymanie na stałe połączeń pomiędzy stacjami Warszawa Gdańska i Warszawa Służewiec przez tzw. linię obwodową i peron 8 Warszawy Zachodniej.
- To połączenie cieszy się dużym zainteresowaniem.
- Oczywiście, mamy tego świadomość. Co więcej, dzięki otwarciu wolskiego odcinka II linii metra zapewnia ono możliwość szybkiej przesiadki do linii M2 na przystanku Warszawa Młynów i stanowi najszybszy sposób przejazdu z Żoliborza i Woli na Służewiec. Nie można jednak zapominać o tym, że podobnie jak pozostali przewoźnicy kolejowi na Mazowszu, jedynie dzierżawimy dostęp do torów i musimy się dostosować do decyzji zarządcy infrastruktury, czyli PKP PLK. Mogę jednak obiecać, że po zakończeniu przebudowy stacji Warszawa Zachodnia i otrzymaniu przez nas nowego taboru, bezpośrednie połączenia na tej trasie zapewni wydłużona do Piaseczna linia S9.
Rozm. dg