Warszawa Główna opóźniona. Półtora roku w plecy
28 maja 2020
Pierwotny termin zakończenia przebudowy stacji przy Towarowej minął we wrześniu, a końca nie widać.
Towarowa zmienia się praktycznie z miesiąca na miesiąc. Buduje się coraz więcej i wyżej, wciąż jednak są w okolicy miejsca zaniedbane, wołające o pilną rewitalizację. Jednym z nich jest z pewnością wybudowany wkrótce po II wojnie światowej Dworzec Główny, który PKP Polskie Linie Kolejowe zamierzają reaktywować.
Dworzec Główny: Zabytkowe pociągi odjechały
Po dwóch tygodniach przygotowań najcenniejsze eksponaty opuściły Stację Muzeum przy pl. Zawiszy.
Dworzec Główny w remoncie
Plany PKP PLK wobec Głównego zmieniały się co kilka lat. Jeszcze w 2015 roku kolejarze zapowiadali przebudowę całego 10-hektarowego kwartału na historycznym Czystem. Budynek z lat 40. miał być wyremontowany i otoczony biurowcami, budynkami mieszkalnymi, centrum handlowym i garażami. Dopełnieniem całości miały być dwa wieżowce, dominujące nad pl. Zawiszy. Wreszcie PKP PLK zdecydowały się tylko na budowę dwóch nowych peronów i przebudowę układu torów. Po ponad dwóch dekadach przerwy Główny znów ma obsługiwać pasażerów.
- PKP PLK podpisały już umowę na przebudowę stacji, wartą prawie 81 mln zł - pisaliśmy w marcu 2018 roku. - Nowe perony o długości 300 metrów powstaną przy Al. Jerozolimskich i będą dostępne zarówno od strony Towarowej, jak i kładką z Ochoty, wyposażoną w rampy dla rowerów i windy. Firma Trakcja PRKiI zbuduje wszystko najpóźniej do września przyszłego roku.
Warszawa Główna opóźniona
Wrzesień 2019 roku dawno minął a prace wciąż trwają. Jak ustalił branżowy portal transport-publiczny.pl, przebudowa dworca ma się zakończyć na przełomie roku 2020 i 2021, a więc prawie półtora roku po terminie. Powód? Kolejarze najpierw mieli problem z przeniesieniem zabytkowych pociągów, potem trzeba było zmieniać projekt, a w tym roku nawet nie trzeba szukać oficjalnej przyczyny, bo koronawirus jest idealną odpowiedzią na każde opóźnienie.
(dg)
.