Poszerzanie Wału - ciąg dalszy. Półtora roku prac
20 kwietnia 2018
Przed nami przebudowa kolejnego odcinka Wału Miedzeszyńskiego. To następny etap inwestycji, rozpoczętej... 16 lat temu.
- Ruszył przetarg na rozbudowę odcinka ulicy Wał Miedzeszyński o długości około kilometra od Traktu Lubelskiego do połączenia z trasą ekspresową S2 - informuje Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych.
Na przebudowanym odcinku Wał będzie mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, zaprojektowane do bezpiecznej jazdy z prędkością 70 km/h. Powstaną także chodniki, dwie drogi rowerowe oraz jezdnie serwisowe, obsługujące połączenia z lokalnymi drogami.
Czy poszerzenie Wału Miedzeszyńskiego było potrzebne?
W latach 2002-2004 poszerzono Wał Miedzeszyński na odcinku od mostu Łazienkowskiego do Traktu Lubelskiego. Po co, skoro z podstaw urbanistyki i inżynierii ruchu wynika, że poszerzanie jezdni nie rozwiązuje problemu korków?
"Przez was padnie handel"
Już dwa lata temu odbyło się poświęcone inwestycji spotkanie, na którym okoliczni mieszkańcy i przedsiębiorcy przedstawili mnóstwo uwag do projektu ulicy.
- Między Strzygłowską a Przewodową jest co najmniej osiem firm, które pozbawione możliwości wjazdu ciężarówek padną - mówili. - Przedstawiony projekt nie pozwala na swobodny wjazd samochodów ciężarowych, a to podstawa działania tych firm: warsztatów naprawczych, hurtowni, zakładów produkcyjnych. Wystarczyłoby, aby od Przewodowej w kierunku planowanego ronda turbinowego powstał trzeci pas ruchu, który zapewni egzystencję firmom i nie wpłynie na bezpieczeństwo czy płynność ruchu.
Krytykowana była także duża szerokość drogi, która wymusi wyburzenia budynków. Zdaniem wielu osób, po przebudowie Wał Miedzeszyński będzie służyć głównie tranzytowi, więc mieszkańcy nie mają w takiej inwestycji żadnego interesu. ZMID przychylił się do części uwag.
Garść szczegółów
W ostatecznym projekcie zmieniła się lokalizacja zjazdu z jezdni głównej w kierunku Pragi na serwisówkę. Poprzednio planowano go na wysokości posesji nr 206, ale powstanie nieco wcześniej, przy skrzyżowaniu z Przewodową. Zaprojektowano także dodatkowy wjazd z serwisówki na jezdnię główną przy rondzie na skrzyżowaniu z Traktem Lubelskim. W projekcie pojawił się również plac do zawracania po wschodniej stronie ronda, zniknął za to przystanek autobusowy przy Przewodowej.
Przebudowa Wału Miedzeszyńskiego będzie prowadzona na mocy specustawy drogowej, więc właściciele posesji zajętych pod drogę dostaną "z automatu" odszkodowania w wysokości oszacowanej przez rzeczoznawców. Zainteresowane kontraktem firmy budowlane mogą składać swoje oferty do 28 maja. Wybrany wykonawca będzie miał półtora roku na przebudowę.
(dg)
.